مشکلات صنعت آردسازی، از تعرفه­ های گمرکی تا قیمت ارز

۱۳۹۵/۱۰/۱۳ - ۲۱:۴۰
آرد یکی از ضروری‌ترین اقـلام سـبد غـذایی و مهم‌ترین منبع برای تهیه انواع غذاهای مـردم ایـران به شمار می‌رود که همین امر باعث شده تا صنعت آردسازی از اهمیـت ویـژه‌ای برخوردار باشد.
در کشور ما، نه تنها نان که غذای اصلی مردم است، بلکه بسیاری از فراورده‌های غذایی، از آرد گندم تهیه می‌شوند که مرغوبیت هر یک به کیفیت آرد مصرفی آن بستگی دارد.
با توجه به این که مواد غذایی به لحاظ بعد استراتژیک، به طور مستقیم با تغذیه جامعه و مردم در ارتباط است، لذا این امر می‌تواند به لحاظ سودآوری و ارزآوری در کشور، قبل از صادرات نفت، مهم‌ترین نقش را ایفا کند و حتی برخی کارشناسان، گردش مالی این صنعت را برابر با صنعتی همچون خودروسازی دانسته‌اند.
از همین رو صادرات آرد که جزء اساسی‌ترین مواد اولیه انواع تولیدات غذایی است می‌تواند ضمن ایجاد سوددهی، در رفع مشکلات اقتصادی نقش مهمی ایفا کند. مشکلات صنعت آردسازی و چالش‌های پیش رو برای صادرات این محصول، ما را بر آن داشت تا به سراغ شرکت آرد قدس رضوی برویم و به بررسی مقوله توسعه صنعت آرد و صادرات آن بپردازیم.

نخستین دارنده مُهر استاندارد تشویقی
تولیدات شرکت آرد قدس رضوی در دو گروه محصولات آردی و انواع پودر کیک به بازار عرضه می‌شود که محصولات آردی شامل آرد خبازی، آرد شیرینی و سبوس و همچنین پودر کیک‌های میوه‌ای، کاکائویی و پودر خمیر پیتزا در بسته‌بندی‌های نیم‌کیلویی است. این شرکت نخستین دارنده مُهر استاندارد تشویقی در استان خراسان رضوی به حساب می‌آید که با استفاده از ماشین‌آلات مدرن و به روز، نسبت به تولید محصولات با کیفیت اقدام کرده است.

نوسانات شدید قیمت ارز
دغدغه اصلی حال حاضر متولیان کارخانجات آردسازی، توسعه صنعت و نیز صادرات این محصول و همچنین فعال‌سازی کارخانه‌های آردسازی است که کمتر از ظرفیت خود فعالیت می‌کنند. اما محمد صفایی، سرپرست شرکت آرد قدس رضوی معتقد است گسترش صادرات این محصول با مشکلاتی همراه است که از آن جمله می‌توان به نوسانات شدید قیمت ارز، بوروکراسی اداری و زمان‌بر، فقدان بخش اقتصادی فعال در سفارت‌خانه‌های ایران در کشورهای همسایه، ضوابط گمرکی غیر روان، عدم دقت صادرکنندگان در کیفیت محصولات صادراتی و ... اشاره کرد.
به این ترتیب، می‌توان از عوامل محیطی فرهنگی اجتماعی، سیاسی، قانونی و اقتصادی و همچنین تفاوت ارزش پولی کشورها، تعرفه‌های گمرکی و... به عنوان مهم‌ترین مشکلات درون‌سازمانی و برون‌سازمانی پیش روی صادرات شرکت آرد قدس رضوی نام برد.

راهکارهایی برای توسعه صادرات
شرکت آرد قدس رضوی به عنوان یکی از واحدهای فعال در عرصه صنعت آردسازی، برنامه‌های متنوعی را برای صادرات محصولات خود در نظر گرفته است که از آن جمله می‌توان به استفاده از ظرفیت‌های بازارهای کشورهای همسایه، افزایش ظرفیت با هدف تولید بیشتر، ظرفیت‌سازی برای صادرات، استفاده از ظرفیت سایر شرکت‌های وابسته به آستان قدس رضوی نظیر شرکت نان قدس رضوی به منظور تبدیل آرد به محصولات و صادر کردن آن و... اشاره کرد.
سرپرست شرکت آرد قدس رضوی عقیده دارد: «در وهله نخست باید ضمن داشتن اطلاعات کامل از کشورهای مورد نظر، در حجم کم و با کشورهایی که روابط دوستانه با ما دارند وارد مذاکره شده و شروع به کار کنیم». وی درباره امکان صادرات محصولات پودر کیک این شرکت می‌گوید: «چنانچه تبلیغات موثر و مناسبی در داخل کشور انجام شود و این محصول به درستی معرفی شود، می‌تواند گزینه خوبی برای صادرات باشد».

اهمیت بسته‌بندی مناسب
بسته‌بندی یکی از حساس‌ترین و تعیین‌کننده‌ترین مراحل عرضه و مصرف کالا است که نقش مهمی در توسعه صادرات صنایع غذایی دارد. یک بسته‌بندی خوب، می‌تواند به مصرف‌کنندگان اطلاعات لازم را در مورد محصول موردنظر منتقل کند، تأثیر زیادی در سهولت کاربردی، نقل و انتقال، حفاظت و انبار کردن داشته و در افزایش طول عمر محصول نیز مؤثر باشد. علاوه بر این، بسته‌بندی مناسب در مصرف‌کننده ذهنیتی خاص ایجاد می‌کند که این مهم می‌تواند نشان‌دهنده وضعیت یا حتی کیفیت محصول نیز باشد. افزایش ارزش افزوده، یکی دیگر از مزایای بسته‌بندی مناسب است. چرا که باعث فروش بیشتر در نتیجه کاهش هزینه‌ها، عوامل تولید و قیمت تمام شده محصول می‌شود.

برند رضوی؛ نامی آشنا
با توجه به اینکه برند رضوی با نام آستان قدس رضوی نه تنها در ایران بلکه در تمامی کشورهای اسلامی و حتی غربی نامی بزرگ و شناخته شده است، به طور قطع در تولیدات وابسته به این نهاد مقدس، کیفیت و سلامتی محصولات، اصلی‌ترین هدف برای تولید و عرضه خواهد بود که خود موجب اعتبار بخشیدن به محصولات و کسب اطمینان خاطر مشتریان می‌شود.

گزارشگر: هدی زاهدی
 
پیوست ها:
منابع:
افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

HTML محدود