در گفت‌وگو با علیرضا پاسبان قدیمی‌ترین تلفن‌چی حرم عنوان شد،

شلوغ‌ترین روزهای کاری تلفن‌چی حرم امام رضا(ع) با 100 هزار تماس

۱۳۹۷/۱۰/۱۹ - ۱۷:۲۶
در ایام شهادت یا میلاد امام رضا(ع) آن‌ها که از قافله زائران رضوی جامانده هر کدام به واسطه یک تماس تلفنی با روضه منوره پرنده دلشان را زائر صحن و سرای رضوی می‌کنند، تا سلامی به امام مهربانی‌ها دهند.
«علیرضا پاسبان» قدیمی‌ترین تلفن‌چی حرم مطهر است که چند ماهی است بازنشسته شده و بیشترین عمر خدمتش را در تلفن‌خانه حرم داشته است.

از شست‌و شوی صحن‌ها تا تلفن‌خانه حرم
او در مورد حضورش در مجموعه حرم مطهر می‌گوید: «اوایل سال 1369 بود که که از طرف اداره پشتیبانی جنگ به همراه 40 نفر دیگر از رزمندگان و جانبازان جبهه، برای کار به آستان قدس رضوی معرفی شدیم، ابتدا خدمتم در بخش سرایداری حرم که دفترش در صحن انقلاب اسلامی بود، شروع شد و وظیفه‌‌مان در آنجا تمیز کردن و شستن صحن‌های حرم بود؛ در قدیم مانند حالا ماشین‌هایی برای شست و شو نظافت وجود نداشت و باید با جاروهای دست بلند و شلنگ‌های آب یک روز در میان کف صحن را می‌شستیم، آستان قدس رضوی در اوایل دهه 70 بود که ماشین‌هایی را برای شست و شو کف صحن خریداری کرد. بعد از چهار سال که در بخش سرایداری بودم من را به دفتر توزیع بلیط که امروز اسمش به اداره رفاه امور زائران تغییر کرده، منتقل کردند و هر روز فیش‌های مهمانسرا را در بین زائران توزیع می‌کردم تا اینکه در مجموعه حرم مطهر اداره مخابرات تشکیل شد و به آنجا منتقل شدم و چند ماهی هم می‌شود که بعد از 30 سال خدمت بازنشسته شدم.»
او در مورد پیشینه بخش تلفن‌خانه در حرم امام رضا(ع) توضیح می‌دهد: «در گذشته بخش مستقلی به عنوان مخابرات در حرم نبود و تنها یکی دو تا خط محدود برای اداره انتظامات، مهمانسرا و دفتر تالار ولایت در حرم وجود داشت ولی امروز که وارد هر بخش و اداره‌ای در داخل حرم می‌شوی یک تلفن بر روی میز هر یک از نیروهاست.»
او که جزو اولین نیروهای اداره مخابرات حرم بود، می‌گوید: در حال حاضر 1500 خط داخلی فعال و 700 خط مستقیم در حرم مطهر داریم؛ ولی قبلاً تنها یکی دو تا خط بیشتر در مجموعه حرم مطهر نبود. به طور میانگین تقریباً روزانه ۷۰۰ تماس تلفنی با اپراتور و ۳۰ هزار تماس روزانه با سوئیچ مخابراتی مرکز سانترال در مجموعه حرم مطهر امام رضا(ع) برقرار می‌شود که به طور متوسط ماهیانه حدود ۲۰ هزار تماس مستقیم توسط زائران با اپراتور و حدود ۹۰۰ هزار تماس داخلی و بیرونی در هر ماه از طریق مرکز سانترال بخش مخابرات حرم مطهر رضوی در مجموعه حرم برقرار می‌شد که باید من و همکارانم به آن‌ها پاسخ می‌دادیم.»