توسط شرکت نخریسی و نساجی خسروی خراسان محقق شده است؛

ارتقاء سیستم مدیریت کیفیت در راستای رضایت مشتری و افزایش بهره‌وری

۱۳۹۸/۰۴/۱۱ - ۲۱:۵۶
استانداردهای بین‌المللی ایزو، ابزارهای استراتژیکی هستند که مجموعه‌ها به منظور ارتقاء جایگاه محصولات و خدمات خود نسبت به کسب آن‌ها اقدام می‌کنند. این استانداردها به سازمان‌ها و شرکت‌ها کمک می‌کند تا با افزایش بهره‌وری و کیفیت تولیدات، بتوانند به بازارهای جدید در عرصه بین‌المللی دست یابند.
شرکت نخریسی و نساجی خسروی خراسان یکی از مجموعه‌های تابعه سازمان اقتصادی آستان قدس رضوی است که کسب استانداردهای ایزو را به عنوان یکی از برنامه‌های جاری خود می‌داند و در همین راستا موفق به ارتقاء سیستم مدیریت کیفیت ISO 9001 از نسخه 2008  به  2015 و اخذ گواهی‌نامه از شرکت IMQ ایتالیا شده است. در واقع ایزو 9001؛ استانداردی بین‌المللی است که الزامات مورد نیاز برای سیستم مدیریت کیفیت(QMS) یک سازمان را ارائه می‌کند. در این گزارش به استاندارد مذکور، اهمیت و ضرورت اجرای آن و نقش آن در افزایش بهره‌وری و افزایش کیفیت محصولات شرکت نخریسی و نساجی خسروی خراسان پرداخته‌ایم.

سیستم مدیریت کیفیت ISO 9001
سیستم مدیریت کیفیت ایزو 9001 ، استانداردی عمومی و پایه در پیاده‌سازی مدیریت فرآيندی جامع در شرکت‌‌های بزرگ می‌باشد. این استاندارد حاصل تفکر گروهی از متخصصان و مدیران خبره صنایع مختلف بوده که دستورالعمل‌هایی در راستای اجرای موفق و هدفمند فرآيندهای مختلف شرکت‌ها از شناسایی و دریافت نیازمندی‌های مشتری تا تولید و تحویل محصولی مطابق با خواسته مصرف‌کنندگان را با هدف افزایش رضایت مشتری ارائه می‌کند. سیستم مدیریت کیفیت ایزو 9001، با رویکرد بهبود مستمر در تمامی بخش‌ها و فرآیندهای شرکت نخریسی و نساجی خسروی خراسان این اطمینان را به مشتریان می‌دهد که محصول تولیدی این شرکت همواره در حال بهبود بوده و حتی در جهت تولید محصولی مطابق با نیازهای آتی مشتری حرکت می‌نماید. یکی از مهم‌ترین رویکردهای شرکت نخریسی و نساجی خسروی خراسان از اجرای این استاندارد، توسعه و بهبود مستمر طبق نظریه دمینگ‌(PDCA) یعنی برنامه‌ریزی، اجرا، کنترل و بهبود بوده است. در شرایط فعلی اقتصادی و تحریم‌های ظالمانه، اهمیت مدیریت فرآيندی، بهبود مستمر، اقدام اصلاحی و پیشگیرانه، مدیریت ریسک‌ها، مدیریت تغییرات و پایش و اندازه‌گیری فرآيندها بیشتر احساس می‌گردد‌. از این رو یکی از اهداف و رویکردهای این شرکت‌، عملیاتی شدن استاندارد مذکور است.

ضرورت ارتقاء استانداردها
با رشد سریع علم و تکنولوژی استانداردها نیز ناگزیر به همگامی با این تغییرات هستند. لذا هر 8 سال نسخه جدید استاندارد ایزو 9001 با اعمال تغییراتی کاربردی و با رفع عیوب و نقاط ضعف نسخه‌های قبل ارایه می‌شود. شرکت نخریسی و نساجی خسروی نیز با نظر به لزوم اعمال این تغییرات همواره به روز رسانی این استاندارد را در دستور کار خود دارد. شرکت نخریسی و نساجی خسروی خراسان که از سال 2006 موفق به پیاده‌سازی این استاندارد شده و در طی این سال‌ها آن را حفظ و به نسخه‌های جدید ارتقا داده است؛ بدین ترتیب ابتدا نسخه 2000 بوده که سپس به نسخه 2008 و اکنون به 2015 ارتقاء داده شده است.

بهبود مستمر کیفیت محصولات
شرکت نخریسی و نساجی خسروی خراسان، استاندارد ایزو 9001 را با هدف شناسایی، برنامه‌ریزی، پایش و بهبود مستمر در تمامی فرآيندها و عوامل تأثیر‌گذار بر کیفیت، با همکاری سازمان‌های مربوطه پیاده‌سازی و اجرا کرده است تا با تضمین بهبود مستمر این عوامل، بهبود مستمر کیفیت محصولات تولیدی را برای مشتریان تضمین کند. یکی از مهم‌ترین الزامات این استاندارد پایش و اندازه‌گیری شاخص‌های فرآيندی با هدف بهبود مستمر در فرآيندها است که از جمله این شاخص‌ها می‌توان به میزان فروش، درصد رضایتمندی مشتریان، میزان تولید، میزان ضایعات و... اشاره کرد. مطابق با این استاندارد تمامی شاخص‌های فرآيندی باید تعیین، پایش و به صورت دوره‌ای بهبود داده شوند. از طرفی برآورده‌سازی این الزام مستلزم پیاده‌سازی رویکردهای توسعه‌ای در فرآيندها است تا بتوان هر ساله در شاخص‌های مذکور، میزان بهبود لازم را ایجاد کرد. در طی سالیان پیاده‌سازی این استاندارد در شرکت نخریسی و نساجی خسروی خراسان هر ساله در جلسات بازنگری، مدیریت شاخص‌های فوق مورد ارزیابی و تحلیل قرارگرفته و با تعریف پروژه‌های بهبود نسبت به ارتقاء و بهبود آن‌ها تلاش شده که نتایج آن نیز در روند این شاخص‌ها از سال 1385 تاکنون کاملا مشخص و خود گویای این ادعا است.

رضایت مشتری، مهم‌ترین رکن وجودی
شرکت نخریسی و نساجی خسروی خراسان، مجموعه‌ای تولیدی است و برای شرکت‌های تولیدی، مشتریان مهم‌ترین رکن وجودی آن‌ها است، لذا این شرکت به عنوان مجموعه‌ای منتسب به دستگاه حضرت رضا(ع) تأمین رضایت مشتریان را اصلی‌ترین هدف از دریافت نشان‌های ویژه استاندارد، ایزو و کیفیت از سازمان‌های ذی‌صلاح می‌داند. استانداردهای جهانی نتیجه دانش و تجربه شرکت‌های بزرگ بین‌المللی است و این شرکت معتقد است که اجرای صحیح و واقعی این استانداردها می‌تواند موجب افزایش رضایتمندی مشتریان و سایر ذی‌نفعان و در نتیجه منجر به توسعه محصولات و بازار و پیشرفت مجموعه شود.

گزارشگر: هدی زاهدی
برچسب ها:
پیوست ها:
منابع:
افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

HTML محدود