.

در گفت‌وگوی آستان نیوز با نفر اول رشته تذهیب دوسالانه تذهیب‌های قرآنی آستان قدس رضوی بیان شد؛

هنر تذهیب رو به پیشرفت است

بیش از 140 اثر در بخش تذهیب از شهرهای رشت، کرمانشاه، قزوین، سنندج، قم، تبریز، کرج، شیراز، کلات و... به پنجمین دوسالانه تذهیب‌های قرآنی آستان قدس رضوی ارسال شد.

1395/10/25 شنبه

در این دوره آثار هنرمندانی از مشهد و تهران بیشترین برگزیدگان را به خود اختصاص داده بود که بین این آثار دو اثر نیز از قزوین توانست رتبه‌های برتر را از آن خود کند. محمد کرمی؛ طراح فرش و مُذَهِب یکی از این هنرمندان است که اثر هنری‌اش رتبه نخست بخش تذهیب را به دست آورد. با او به گفت‌وگو پرداختیم که در ادامه می‌خوانید.
 
 در ابتدا خودتان را برای مخاطبان آستان نیوز معرفی کنید. 
من محمد کرمی متولد سال 1367 هستم که از دانشگاه هنر تهران، رشته کارشناسی فرش گرایش طراحی فرش فارغ‌التحصیل شدم.
 
بار اول است که در این دوسالانه شرکت می‌کنید یا دوره‌های قبلی نیز شرکت کرده بودید؟
برای اولین‌بار در چهارمین دوسالانه ‌تذهیب‌های قرآنی شرکت کردم و اثرم شایسته تقدیر شد. امسال رتبه نخست را در رشته تذهیب به دست آوردم.
 
علاوه بر این دوسالانه آثار خود را به دیگر مسابقات و جشنواره‌ها فرستاده‌اید؟
سال 91 در المپیاد کشوری که به میزبانی کرمان برگزار شد، در بخش دانشجویی رتبه نخست را در طراحی فرش به دست آوردم. امسال هم یکی از نمونه هنرهایم را برای دهمین دوسالانه نگارگری تهران فرستادم.
 
نظرتان در مورد تفاوت این دوسالانه با دیگر دوسالانه‌های هنری چیست؟
دو سالانه رضوی نسبت به دیگر دوسالانه‌های هنری خیلی خوب است و آثار رسیده بسیار فاخر بودند. یک کار خوب که موسسه آفرینش‌های هنری آستان قدس رضوی در دریافت آثار انجام می‌دهد، نمونه کار بدون قاب است. کار بدون قاب خیلی راحت است برای هنرمندی که می‌خواهد کارش را بفرست. همچنین این دوسالانه برای هنرمندان دعوتنامه می‌فرستد که دیگر جشنواره‌ها و دوسالانه‌های هنری مشابه آن را انجام نمی‌دهند. از همه مهمتر دعوت به مشهد، زیارت امام رضا(ع) از ویژگی‌های این دوسالانه به شمار می‌رود. لازم می‌‌دانم از مسئولان این دوسالانه تشکر کنم.
 
در مورد سطح آثار رسیده به این دوسالانه چه نظری دارید؟
سطح کارها خوب، خلاقانه و متنوع بود. کارهایی که فرستاده بودند از سبک‌های مختلفی بود. اگر بخواهیم با دید کلی به آثار نگاه کنیم، این اثرها بیانگر روش تذهیب و چکیده‌ای از نمونه‌های تذهیب در عصر حاضر است که می‌توان گفت این هنر رو به پیشرفت است.
 
این رشته هنری را قبل از اینکه وارد دانشگاه شوید به صورت حرفه‌ای دنبال می‌کردید؟
من قبل دانشگاه کارهای دیگری انجام می‌دادم. فیلمنامه‌نویسی و داستان‌نویسی حرفه و علاقه من بود و دوست داشتم در دانشگاه رشته سینما قبول شوم.
 
الان چطور؟ دوست دارید فیلمنامه‌نویس شوید یا طراح فرش ...
با ورود به دانشگاه و این رشته هنری، علاقه‌مند به فرش و سپس علاقه‌مند به تذهیب شدم و الان شش سال است که کار تذهیب و طراحی فرش انجام می‌دهم.
 
مشکلاتی که هنرمندان با آن مواجه هستند، چیست؟
مشکل اصلی یک هنرمند نداشتن امنیت مالی و شغلی است. برای خلق یک اثر هنری ماه‌ها وقت صرف می‌کنند و کسی خریدار آثارشان نیست. افرادی معدودی هم هستند که حاضرند اثر را به قیمتی خریداری کنند که اندازه تلاش و وقت هنرمند نمی‌شود. 
 
آیا شغل و منبع درآمدتان همین هنر تذهیب و طراحی فرش است؟
بله. اما متأسفانه با انجام این کار نمی‌توان گذران زندگی کرد.
 
پس می‌توان گفت نبود امنیت شغلی خلأیی در حوزه تذهیب به شمار می‌رود....
بله. ولی نباید این دغدغه برای هنرمندان شود. مسئولان و مردم باید قدر و ارزش اثری هنری هنرمند را بدانند و او را حمایت کنند تا در جامعه شاهد آثار بهتری در حوزه تذهیب و طراحی فرش باشیم.
 
با توجه به رابطه تنگاتنگی که بین تذهیب و قرآن وجود دارد، هنرمندان چقدر سعی کردند از تذهیب برای قرآن استفاده کنند.
هر تذهیب‌کار خوبی آرزویش این است بتواند در طول مدت کار هنری‌اش حتما این کتاب مقدس را تذهیب کند.
 
آیا می‌توان مفاهیم دینی را در قالب هنر تذهیب و بیان زبان این هنر برای مخاطبان ترسیم کرد؟
در نگارگری بهتر می‌توان این انتقال مفاهیم را بیان کرد ولی در تذهیب باید جلوه بیشتری به مفاهیم دینی بدهیم.
 
به عنوان یک هنرمند، نگاه‌تان به جامعه هنری امروز چگونه است؟
جامعه هنری امروز خلاق و پویا است و باید در آن زحمت کشید و این زحمت تمامی ندارد. همیشه هنرمند سعی در بهتر کردن کارهایش دارد تا مخاطبان بیشتری جذب اثرش شوند و آن را دوست داشته باشند و با آن ارتباط برقرار کنند. فکر نمی‌کنم در جامعه هنری گذشته این مسئله وجود داشته، اگر هم بوده کمرنگ بروز کرده است. ولی الان این مسئله بیشتر است.
 
یک هنرمند موفق چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟
هنرمند موفق باید درگیر حواشی نباشد. چون تمام وقتش گرفته می‌شود و نمی‌تواند روی کارش تمرکز داشته باشد.
 
چقدر سعی کردید از هنرهای اصیل که در کاشی‌کاری‌ها، در و دیوار حرم مطهر به کار رفته، الگوبرداری کنید؟
من سه بار مشهد آمدم. دوست دارم بتوانم در یکی از سفرهایم به مدت یک هفته در مشهد بمانم و تمامی کارهای سنتی که بر در و دیوار حرم کار شده را ببینم و از آن­ها عکس بگیرم. تمامی هنرمندان خوب در همه دوره‌ها بهترین کارشان را در حرم ارائه داده‌اند.   

تهیه و تنظیم: آزیتا ذکاء
 
 
امتیاز دهی
 
 

نظر شما
نام
پست الكترونيک
وب سایت
نظر
مطالب مرتبط
آثار تذهیب دانش‌آموزان در کتابخانه و موزه ملی ملک به نمایش درآمد
کارگاه «فنون ظریفه در هنر تذهیب» در نگارخانه رضوان مشهد دایر می‌شود
کارگاه «تفکیک دو گردش اسلیمی و ختایی در فضای حاشیه فرش» برپا شد
نگارگران جوان، امکانات موجود را قدر بدانند
آستان قدس رضوی نقش مهمی در معرفی هنر تذهیب و نگارگری ایرانی و اسلامی دارد
پربازدیدترین ها آخرین مطالب
.گزارش روز
.گفت و گوی روز
.
فرهنگی
.

.All right reserved by Astan Quds Razavi

تمام حقوق این وبگاه متعلق به آستان قدس رضوی است.