قلب‌های جوان هم می‌میرند

۱۳۹۸/۰۵/۲۲ - ۱۷:۵۸
تأمین، حفظ و ارتقای سلامت جسمی، روانی، اجتماعی و معنوی جوانان یکی از ضرورت‌های نظام سلامت هر کشوری است.

بنیان بسیاری از رفتارهای تأثیرگذار بر سلامت و شیوه زندگی افراد در سنین جوانی شکل گرفته و از همین رو، برنامه‌ریزی برای شیوه زندگی و رفتارهای سالم در این دوران تأثیر شگرفی بر کاهش بار بیماری‌ها به ویژه بیماری‌های مزمن در آینده یک جامعه خواهد داشت. با توجه به جوان بودن ساختار جمعیتی کشورمان که حدود 20 درصد جمعیت کشور را به خود اختصاص داده است و روند رو به رشد عوامل خطر محیطی تهدیدکننده سلامت این قشر از جامعه، ارتقای سطح سلامت جوانان بسیار ضروری است.
در آستانه هفته ارتقاء سلامت جوانان(21 تا 28 مردادماه) باید مطرح کنیم که شیوع میزان بروز سکته‌های قلبی در جوانان ما و کاهش سن افراد در بروز این سکته‌ها – به‌ویژه هشدار درباره بروز آن در جوانان زیر 20 سال- بسیار نگران‌کننده است. دکتر سپیده افضل‌نیا، فلوشیپ بیماری‌های مادرزادی قلب بالغین در بیمارستان رضوی، مهم‌ترین عامل را در بروز سکته‌های قلبی سن می‌داند ولی در همین رابطه می‌گوید: «خوشبختانه با درمان‌های موجود دارویی و آنژیوگرافی و آنژیوپلاستی‌ها خطر مرگ و میر ناشی از بیماری‌های قلبی و عروقی کاهش یافته است اما سؤالی که پیش می‌آید این است که پس چرا جوانان به این عارضه‌ها مبتلا می‌شوند؟ در این باره باید بگویم در واقع به این دلیل که عروق فرعی که در مشکلات قلبی به مقاومت افراد کمک می‌کند، در قلب جوانان نسبت به قلب افراد مسن کمتر است، خطر مرگ و میر در آن‌ها بیشتر است؛ پس باید جوانان تحت مراقبت و کنترل بیشتری قرار بگیرند.»

فرقی ندارد جوانید یا پیر
حتما شنیده‌اید که علائم و فاکتورهای خطر در افراد مسن باید کنترل شود؛ مثلا دیابت، چربی خون مصرف دخانیات، فست‌فود و به‌طور کلی، رژیم غذایی ناسالم و زندگی بدون تحرک که در حال حاضر به دلیل زندگی‌های کامپیوتری و تلویزیون رواج بی‌رویه یافته، میزان خطر ابتلا و بروز مشکلات متعدد قلبی را افزایش داده است.
نکته جالب این است که به گفته محققان، این فاکتورهای خطر در جوانان نیز با افراد مسن یکسان است اما خیلی از ورزشکاران هستند که شاهد بروز سکته‌های قلبی در آن‌ها هستیم! دکتر افضل‌نیا با ابراز تأسف از این روند می‌گوید: « بله متاسفانه ورزشکارانی هستند که به طور منظم ورزش می‌کنند و زندگی سالم و حتی رژیم غذایی مناسب دارند اما سکته می‌کنند. بگذارید به شما بگویم که اکثر این افراد دچار بیماری‌های مادرزادی قلب هستند که شاید در آن‌ها نهفته و ناشناخته مانده است. اگر بیماری مادرزادی نداشته باشند، گاهی طی ورزش با افزایش ضخامت دیواره بطن قلب آن‌ها راه خروجی آئورت بسته شده و متاسفانه اولین علامت آن در میادین ورزشی با سکته‌های قلبی یا حتی مرگ ناگهانی بروز می‌یابد. جالب است بدانید که این مشکل هم با اکوکاردیوگرافی ساده در مطب قابل تشخیص است. ورزشکاران بسیار حرفه‌ای که ورزش‌های استقامتی شدید انجام می‌دهند ممکن است با ورزش‌های سنگین باعث آسیب به عضله قلب خود شوند و در این صورت، طی حرکات ورزشی دچار سکته‌های آنی می‌شوند. بنابراین، توصیه شده تمامی ورزشکاران حتما تحت اکوکاردیگرافی قرار بگیرند و حتی در صورت لزوم تست ورزش برای آن‌ها انجام شود چراکه نخستین علامت این عارضه‌ها، سکته قلبی یا مرگ ناگهانی است پس باید حتی از بروز علامتش پیشگیری شود.»


بیماری‌های کودکی و تأثیرات نهفته بلندمدت
جالب است بدانید از بیماری‌های دیگری که باعث بروز سکته قلبی در جوانان می‌شود، کاوازاکی است که افراد در سنین کودکی دچارش شده و نشانه آن تب بیش از ۵ روز در اطفال و از عوارضش التهاب عروق است. با التهاب رگ‌های قلب در این بیماری، ناحیه ورودی رگ دچار اختلال می‌شود و این التهاب توسط متخصص اکوکاردیوگرافی قلب اطفال قابلیت تشخیص دارد اما اطرافیان حس بهبودی در کودک دارند، پیگیری و کنترل آن را رها می‌کنند و وقتی کودک به سن نوجوانی می‌رسد، این التهاب نهفته خود را با سکته‌های قلبی نشان می‌دهد؛ پس کودک دچار کاوازاکی در بزرگ‌سالی حتما باید تحت نظر متخصص قلب و عروق باشند.
با اهمیتی که پیشگیری از ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی در سنین جوانی دارد، دکتر افضل‌نیا تأکید می‌کند: «با کنترل رژیم غذایی و گنجاندن ورزش منظم در برنامه روزانه باید از ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی پیشگیری کنیم. سازمان بهداشت جهانی در این رابطه توصیه خود را اعلام کرده است. بر اساس این توصیه، هرپنج روز در هفته به مدت ۳۰ دقیقه باید ورزش کنیم؛ آن‌ هم ورزشی که باعث بالا رفتن ضربان قلب و ایجاد تعریق در فرد شود. هم‌چنین کاهش نمک و چربیهای حیوانی، استفاده از چربی‌های گیاهی مثل روغن کنجد و دانه انگور روغن زیتون مهم‌ترین مسائل این رژیم است. اگر چربی بالا دارید حتما باید بیشتر از غذای آب‌پز شده استفاده کنید. اگر دارای فاکتورهای خطر بیماری‌های قلب و عروق مانند استعمال دخانیات و الکل هستید حتما به‌طور جدی نسبت به قطع آن اهتمام بورزید. اگر چنانچه دیابتیک هستید قند خون خود را به‌طور مرتب کنترل کنید. قند خون افراد در صورت ناشتا بودن باید زیر ۱۲۰ باشد. باید به شما بگویم که بدانید میزان چربی مخرب عروق‌تان حتما باید زیر ۱۰۰ باشد و در کنار این مراقبت‌ها، رعایت استرس و به حداقل رساندن آن از جایگاه مهمی برخوردار است.»

 

گزارشگر: فائزه موسوی

 

برچسب ها:
پیوست ها:
منابع:
افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

HTML محدود