در مراسم رونمایی از مجموعه اسناد تعزیه خوانی ایران عنوان شد،

تعزیه و شبیه‌خوانی قدمتی فراتر از تاریخ اسلام در پیشینه ایران دارد

۱۳۹۸/۰۶/۲۰ - ۱۶:۵۹
پژوهشگر هنر اسلامی در مراسم رونمایی از مجموعه اسناد تعزیه خوانی مرکز اسناد آستان قدس رضوی، تاریخ تعزیه و شبیه خوانی در ایران را تبیین کرد.

به گزارش آستان نیوز، مجتبی قیطاقی در برنامه سه شنبه‌های فرهنگی که در کتابخانه آستان قدس رضوی برگزار شد، این برنامه را فرصتی برای آشنایی محققان و پژوهشگران با نسخ و اسناد معتبر در موضوعات مختلف دینی اجتماعی اقتصادی و سیاسی عنوان کرد.
این پژوهشگر ضمن بیان اشارات تاریخی به هنر تعزیه و شبیه‌خوانی در ایران گفت: این هنر یکی از علت‌های ماندگاری واقعه عاشورا در میان ایرانیان است.
وی تعزیه را تلفیقی از هنرهای اصیل ایرانی عنوان کرد و گفت: در تعزیه مجموعه‌ای از هنرهای اصیل ایرانی از قبیل طرح و نقش رنگ تا ابیات محکم و قوی، داستان پردازی، نقش خوانی، صدا و آواز سنتی را شاهد هستیم.
قیطاقی، با اشاره به سنت چاوش خوانی برای جمع کردن مردم برای شروع عزاداری، گفت: ایرانی ها از هر چه داشتند بهره می گرفتند تا آنچه نزد آنها دارای اهمیت است جاودان باقی بماند.
وی همچنین به ثبت مراسم تعزیه و شبیه خوانی در سازمان جهانی یونسکو اشاره کرد و گفت: باور عمیق ایرانی ها به این هنر موجب شد تا تعزیه و شبیه خوانی به یک باور جهانی تبدیل شد و در سال 2010 به ثبت جهانی رسید و در فهرست نمونه آثار معنوی ناملموس و ملموس بشری وارد شد.  
وی این هنر را برای ارتقای دینی، شور قدیسانه، تاثیرگذاری در زاویه وهم و خیال برای مخاطب، وحدت اقوام و تقویت روحیه شهادت طلبی تاثیرگذار دانست.
این پژوهشگر با اشاره به وضعیت فعلی و جایگاه این هنر در جامعه، آن را رو به افول ارزیابی کرد و گفت: در تاریخ ایران دوره قاجار اوج تعزیه و شبیه خوانی در ایران است که به دستور ناصرالدین شاه تکیه دولت زده شد و اکنون بخشی از این تکیه به بانک تبدیل شده است.
این برنامه با چاوش خوانی و مداحی استاد علی اکبر رحیمی نوحه خوان قدیمی همراه بود که در دستگاه چهارگاه و شور ابیاتی را در شرح واقعه کربلا مداحی کرد.
در ادامه جلسه نیز استاد علی اکبر قاسم خوانی از دیگر تعزیه خوان‌های قدیمی در مدح و منقبت رسول گرامی اسلامی اشعاری را مداحی کرد.

 

برچسب ها:
پیوست ها:
منابع:
افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

HTML محدود