به مناسبت روز جهانی کودک

روایتی از موزه به زبان کودکانه

۱۳۹۸/۰۷/۱۶ - ۱۸:۱۰
موزه‌ها یکی از نهادهای مهم جامعه در ایجاد جاذبه‌های گردشگری است که دارای کارکردهای فرهنگی آموزشی، با خاطره‌سازی برای اقشار متنوع اجتماعی و کسب تجربه اوقات خوش هستند.

از آنجا که تجربه بازدید از موزه بسته به سن افراد متفاوت است، کودکان هم به عنوان بخشی از جامعه بازدیدکنندگان موزه، تجارب مختلفی کسب می‌کنند. اما آنچه مهم است نمی توان یک محیط و محتوا را برای انتقال فرهنگ و تاریخ یک سرزمین در موزه برای گروه های سنی مختلف به کار گرفت. مهدی قیصری نیک؛ معاون موزه ها و ترویج میراث فرهنگی آستان قدس رضوی معتقد است بازدید از موزه را می‏توان در زمره آموزش‏های تأثیرگذار سمعی و بصری برای کودکان طبقه بندی کرد. 

وی با اشاره به روز جهانی کودک ایجاد فضایی لذت‌بخش و خاطره‌انگیز و آموزنده به خصوص برای کودکان را مهمترین وظیفه موزه داران در جامعه حاضر عنوان کرده و می‌گوید: «کودکی که همراه با خانواده یا همکلاسی هایش از موزه بازدید می‌کند، تجربیات جدیدی به دست می‌آورد که می‏توان از آن به عنوان یک فرصت مکمل برای آموزش‏های تئوریک دوران تحصیل استفاده کرد. در واقع موزه ها اگر تبدیل به مکان هایی برای یاد‌گیری کودکان و نوجوانان شوند می توان اهداف فرهنگی جامعه را از طریق موزه ها به آنان منتقل کرد و به این ترتیب موزه ها در پیوند نسل حاضر با میراث و فرهنگ گذشتگان و القاء حس ریشه دار بودن نقش مهم خود را ایفا کرده و موجب افزایش اعتماد به نفس، احترام به فرهنگ، زبان، هنر و اندیشه در جامعه می شوند».

 

هشتم اکتبر در موزه‌های آستان قدس
موزه های آستان قدس رضوی به مناسبت هشتم اکتبر، هفته ملی کودک و روز جهانی کودک برنامه های متنوعی برای کودکان تدارک دیده است تا با استفاده از ظرفیت¬های موجود، اوقات لذت‌بخشی برای کودکان بازدید‌کننده در موزه‌ها فراهم شود. قیصری نیک در خصوص برنامه موزه‌های آستان قدس رضوی به مناسبت این روز توضیحاتی را ارائه کرده و می‌گوید: «موزه ها به منظور استفاده حداکثری دانش‌آموزان از برنامه‌های تدارک دیده شده به مناسبت هفته ملی کودک‌؛ روز پنجشنبه هجدهم مهر ماه را که هم‌زمان با تعطیلی مدارس است برای بازدید خانواده¬هایی که به همراه کودک خود به موزه‌های آستان قدس رضوی مراجعه کنند، رایگان قرار داده است».

 

دانش‌آموزان راوی
روایتگری دانش‌آموزان در موزه برای هم‌سالان خود از دیگر برنامه‌هایی است که وی به آن اشاره کرده و می‌گوید: «برای اینکه کودکان حس خوب و لحظات خاطره‌انگیزی در بازدیدشان از موزه‌ها داشته باشند، تعدادی از دانش‌آموزان داوطلب مدارس که علاقه مند به ایفای نقش راهنما در موزه بوده اند را انتخاب کرده و آموزش¬های لازم را به آن‌ها داده‌ایم تا در برنامه راهنمایی و روایتگری موزه ها برای سایر کودکان و نوجوانان و دانش‌آموزان بازدیدکننده همکاری کنند».

 

معمای موزه
یکی از برنامه‌های مفرحی که در این روز، در موزه آستان قدس رضوی اجرا خواهد شد، برنامه «معمای موزه‌» است. معاون موزه ها و ترویج میراث فرهنگی آستان قدس رضوی در این خصوص به بازخورد اجرای این برنامه طی ماه‌های گذشته اشاره کرده و می‌گوید: «این برنامه چندی پیش در موزه آستان قدس رضوی با همکاری بنیاد فرهنگی رضوی با هدف افزایش و ارتقاء سطح آموخته های دانش‌آموزان در بازدید از موزه برای حدود 1000 نفر از دانش‌آموزان بازدیدکننده در اوایل سال 1398 انجام گرفت». وی ادامه می‌دهد: «در این مسابقه سوالاتی در پاکت هایی به رنگ‌های قرمز، آبی و سبز قرار گرفته که در سه مرحله به گروه ها داده می‌شود تا سوالات را از روی اشیا و اتیکت‌های موزه پیدا کنند. پس از ارائه پاسخ، سه پاکت تحویلی جوایزی به آن‌ها داده خواهد شد. تحریک حس کنجکاوی کودکان، تجربه کار گروهی، عمق گرفتن آموخته‌های دانش‌آموزان بازدید‌کننده به کمک تجربه کردن ماحصلی است که دانش‌آموزان بازدید‌کننده از آن بهره مند می شوند».

برگزاری مسابقه نقاشی، زنگ کتاب(‌معرفی کتاب) از دیگر برنامه‌های موزه در این روز کودکانه است که وی به آن اشاره کرده و می‌گوید: «تمامی پرسنل این مجموعه تلاش دارند در این روز کنار ایجاد لحظات خاطره‌انگیز برای کودکان بازدیدکننده، ارتباطی دوستانه مابین کودک و فضای موزه ایجاد کنند».
گفتنی است موزه ‌آستان قدس رضوی شامل گنجینه قرآن، فرش و منسوجات، نجوم و ساعت، گنجینه سلاح، گنجینه تمبر، اسکناس و مسکوکات، گنجینه مدال، تاریخ مشهد، نقاشی، گنجینه صدف و حلزون و آبزیان، گنجینه ظروف، گنجینه اشیا سنگی و سفال، هدایای مقام معظم رهبری، موزه ملی ملک و موزه مردم‌شناسی است .موزه¬های آستان قدس رضوی علاوه بر تنوع آثاری که به نمایش می گذارد، ارزشمند ترین موزه جهان اسلام نیز به شمار می رود که به جهت تنوع موضوعی آثارش در زمینه¬های مختلف تاریخی، فرهنگی، هنری و مذهبی، حائز اهمیت است.

 

گزارشگر: فاطمه باغشاهی

 

برچسب ها:
پیوست ها:
منابع:
افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

HTML محدود