در گفت‌وگو با مدیر عامل شرکت آب ‌و خاک رضوی مطرح شد؛

قطار برقی مشهد-گلبهار زیرساختی کلیدی در دسترسی آسان به مشهد مقدس است

۱۳۹۸/۰۹/۰۵ - ۱۲:۵۶
اواسط سال 1395 بود که ساخت قطعات 3 و 4 قطار برقی گلبهار طی مناقصه ای عمومی به شرکت مهندسی آب و خاک قدس رضوی به عنوان پیمانکار واگذار شد.

خبری که حکایت از توان علمی، مهندسی و امکانات این شرکت بوده و هم اکنون بعد از گذشت ۳ سال، این شرکت در حال اجرای عملیات باقیمانده در کل مسیر در قالب قرارداد تکمیلی است. در گفت و گو با مبین رجبی؛ مدیر عامل شرکت مهندسی آب و خاک قدس رضوی، اقدامات صورت گرفته در این پروژه توسط این شرکت و اهمیت پروژه احداث قطار برقی مشهد-گلبهار را جویا شده‌ایم.


شرکت مهندسی آب و خاک قدس رضوی در این پروژه چه تعهداتی را بر عهده دارد؟
بخشی از پروژه قطار برقی مشهد - گلبهار توسط شرکت آب و خاک قدس رضوی انجام می‌شود و در قراردادی که در سال ۱۳۹۵ میان این شرکت به عنوان پیمان‌کار و شرکت عمران گلبهار منعقد شد، اجرای زیرسازی و ابنیه فنی قطعه سوم مترو گلبهار به مشهد مقدس به این شرکت محول شده است. همچنین در قرارداد دوم عملیات اجرایی برای تکمیل اقدامات باقیمانده در کل مسیر به طول ۴۰ کیلومتر و احداث ایستگاه گلبهار با مشارکت شرکت مسکن و عمران قدس رضوی در حال اجرا است.


محل اجرای این پروژه و محدوده کاری شرکت به چه صورت است؟
محل اجرای پروژه قطار برقی مشهد-گلبهار، حد فاصل شهرستان مشهد و شهر جدید گلبهار در محدوده شمال غربی مشهد می‌باشد که ابتدای آن ایستگاه وکیل‌آباد در سه راهی طرقبه شاندیز و انتهای آن ایستگاه گلبهار است. همچنین به منظور ارتقاء دسترسی مردم حومه شهر مشهد و به طور خاص شهر جدید گلبهار در چهار قطعه طراحی و عملیاتی شده است. محدوده کاری شرکت نیز حد فاصل ﮐﯿﻠﻮﻣﺘﺮ 400+3 اﻟﯽ 500+36 بوده که اهم عملیات اجرایی آن شامل 18 کیلومتر احداث زیر‌سازی راه‌آهن و ۱۵ کیلومتر تکمیل عملیات اجرایی و همچنین ساخت ۱۲ دستگاه پل بزرگ است.


قراردادهای صورت گرفته میان شرکت مهندسی آب و خاک قدس رضوی و کارفرما چگونه است؟
مبلغ پیمان مجموع این قراردادها هزار و ۶۳۰ ميليارد ريال بوده و کارفرمای این پروژه شرکت عمران شهر جدید گلبهار است.


قطار برقی مشهد-گلبهار چه تأثیری در توسعه شهر گلبهار خواهد داشت؟
قطعا تأثیر شگرفی خواهد داشت، معتقد هستم احداث قطار برقی مشهد - گلبهار یکی از پروژه‌های ملی است که هدف از اجرای این پروژه، توسعه شهر جدید گلبهار و تقویت زیرساخت‌ها و تسهیل دسترسی به شهر مقدس مشهد به عنوان پایتخت معنوی کشور برای زائران و مجاوران است. شهر گلبهار با توجه به آب و هوای مناسب، شهرسازی خوب، برخورداری از امکانات گردشگری قابل قبول نظیر دریاچه مصنوعی و فرودگاه ویژه پروازهای سبک، پتانسیل بسیار خوبی برای رشد روز افزون دارد که با احداث قطار برقی مشهد گلبهار این پتانسیل‌ها از بالقوه به بالفعل تبدیل می‌شوند.


در مسیر اجرای این پروژه با مشکلاتی نیز روبه رو هستید؟
با همت و تلاش بسیار خوبی که توسط شرکت عمران شهر جدید گلبهار انجام شده، قسمت‌های زیادی از این مشکلات بر‌طرف شده و بخش‌های جزئی باقیمانده که از سوی کارفرمای پروژه با جدیت در حال پیگیری است به نوبه خود یکی از سختی‌های پروژه احداث قطار برقی مشهد – گلبهار به شمار می‌رود. در این راستا و با توجه به عبور مسیر ریلی از اراضی منتسب به آستان قدس رضوی، هماهنگی و مساعدت بسیار خوبی نیز از طرف این نهاد و به منظور تسهیل در اجرای پروژه صورت گرفته که جای تشکر و قدردانی دارد.


لطفا در خصوص توانمندی‌های این شرکت که سبب شده به عنوان یکی از پیمان‌کاران اصلی پروژه ساخت قطار برقی مشهد – گلبهار شناخته شود توضیح بفرمایید.
با توجه به سابقه درخشان شرکت آب و خاک قدس رضوی در پروژه‌های ملی احداث راه‌ها و راه‌آهن و همچنین اهمیت لزوم توسعه زیرساخت‌های کشور، حضور هر چه بیشتر و فعال‌تر این شرکت در عرصه ساخت و ساز کشور امری حیاتی است. طرح بزرگ احداث قطار برقی مشهد - گلبهار از پروژه‌هایی به شمار می‌رود که با هدف توسعه زیر‌ساخت‌های حمل و نقل در استان خراسان رضوی در حال احداث است، بنابراین با توجه به جایگاه چنین طرحی در توسعه زیر‌ساخت‌های استان و جایگاه والای شرکت آب و خاک، بهره‌مندی از خدمات این شرکت امری منطقی می‌باشد. شرکت مهندسی آب و خاک قدس رضوی تمامی توان و امکانات خود را در راستای تسریع در عملیات ساخت و ارتقاء کیفیت اجرا به کار خواهد گرفت که احداث پروژه‌هایی همچون قطعه 4 کنارگذر شمالی مشهد، راه‌های اصلی نظیر زرند- بافق، رفسنجان- بافق، بهسازی مسیر شاهرود- شمال، کنارگذر جنوبی بجنورد و... با کیفیتی مثال زدنی، خود گویای این ادعا است.


اشتغال‌زایی یکی از اثرات رونق تولید به شمار می‌رود. چند نفر در کارگاه‌های شرکت مهندسی آب و خاک قدس رضوی در این پروژه مشغول به کار هستند؟
پروژه احداث قطار برقی مشهد گلبهار به طور میانگین به صورت روزانه بیش از 115 نفر را به طور مستقیم در محل کارگاه‌های اجرایی مشغول به کار کرده است. این اشتغال‌زایی به مدت 5 سال از تاریخ آغاز قرارداد اول تا پایان عملیات اجرایی ادامه خواهد داشت؛ ضمن این که به طور متوسط برای حدود ۷۰۰ نفر نیز به طور غیر مستقیم اشتغال ایجاد شده است.

 

تهیه و تنظیم: هدی زاهدی

برچسب ها:
پیوست ها:
منابع:
افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

HTML محدود