در گفت‌وگو با مدیر عامل شرکت نخریسی ‌و نساجی خسروی مطرح شد؛

تحقق رونق تولید مستلزم ترویج فرهنگ حمایت از تولید داخلی است

۱۳۹۸/۱۰/۱۱ - ۱۶:۳۶
وقتی صحبت از صنایع به میان می‌آید، جز نقش و اهمیت آن در تأمین نیاز جامعه، آنچه در ذهن تداعی می‌شود، توسعه اقتصاد کشور و ایجاد اشتغال پایدار است.

توسعه کشور مستلزم ارتقای کیفیت و افزایش مهارت صنایع مختلف بوده که این امر از جایگاه ویژه‌ای در توسعه اقتصادی و رونق تولید برخوردار است. در این میان، صنعت نساجی در کشور از قدمتی طولانی برخوردار بوده و یکی از مهم‌ترین صنایع اشتغال‌زا به شمار می‌رود. در همین راستا با علی فدیشه‌ای؛ مدیر عامل شرکت نخریسی ‌و نساجی خسروی خراسان زیرمجموعه سازمان اقتصادی در خصوص اقدامات صورت گرفته، اهمیت، چگونگی و راهکارهای تحقق رونق تولید در این صنعت به گفت و گو پرداخته‌ایم.

این شرکت در سال جاری چه برنامه‌هایی را در راستای شعار امسال مبنی بر رونق تولید انجام داده است؟
با نام‌گذاری سال 1398 به عنوان سال رونق تولید، سیاست‌های شرکت هم‌راستا با این نامگذاری و با رویکرد گسترش صنعت نساجی هماهنگ شد. برای این منظور ضمن تشکیل کمیته بازنگری مدیریت، اقداماتی همچون برنامه‌ریزی برای تولید با ظرفیت کامل، حمایت از صنایع کوچکتر پایین دستی از طریق تأمین نیاز آن‌ها، بررسی امکان خرید و تأمین قطعات و مواد اولیه تولید داخلی به جای مواد خارجی در دستور کار قرار گرفت.

به نظر شما بهره‌مندی از توان نیروهای انسانی متخصص و کاربلد چه اهمیتی در تحقق اهداف رونق تولید دارد؟
نیروی انسانی به ویژه نیروی انسانی متخصص و ماهر از ارکان بقا و توسعه هر سازمان محسوب می‌شود که عملکرد خوب آن‌ها در نهایت باعث رونق تولید در مجموعه مزبور خواهد شد. در شرکت نخریسی و نساجی خسروی خراسان نیز همواره بر این اصل تأکید شده و از توان این نیروها در راستای تولید محصول با بهره‌وری بالا و کیفیت مطلوب استفاده شده است.

آیا نیروی انسانی این مجموعه در راستای رونق تولید افزایش داده شده است؟
بله، شرکت نخریسی و نساجی خسروی خراسان از 2 سال گذشته اقدامات مربوط به راه‌اندازی خط جدید تولید نخ را آغاز کرده که با راه‌اندازی این خط، مضاف بر تولید محصولاتی با کیفیت قابل توجه و عالی، 120 نفر به صورت مستقیم و قطعا برای شمار زیادی نیز به صورت غیر مستقیم مشغول به کار خواهند شد.

آیا تحریم‌ها توانسته است برنامه‌ریزی برای رونق تولید را در این مجموعه با مشکل مواجه کند؟
شاید تحریم‌ها تا حدودی در سرعت انجام کارها وقفه ایجاد کرده باشد، اما در نهایت با تکیه بر توان داخلی، پشتکار و تمهیدات اندیشیده شده، می‌توان بر تمامی این مشکلات غلبه کرد که در شرکت نخریسی و نساجی خسروی خراسان نیز بدین صورت بوده است.

مطمئناً زمانی که از تولید صحبت می‌شود، عوامل متعددی نظیر تأمین مواد اولیه کارخانجات و واحدهای تولیدی، تلاش برای کاهش هزینه تولید، یافتن بازار مناسب داخلی و... در این عرصه مورد واکاوی و بررسی قرار می‌گیرد. این عوامل چه تأثیری بر تحقق رونق تولید دارد؟
تمامی این موارد حلقه‌های به هم پیوسته زنجیره تولید هستند که در صورت نبود یا وجود ضعف در هر مورد، روند تولید دچار وقفه خواهد شد. در فرایند تولید سالم، همیشه یک واحد برای واحدهای بعد از خود تأمین‌کننده بوده و واحدهای قبلی تأمین‌کننده این واحد هستند؛ لذا در صورت ایجاد نقص در فرایند هر واحد، مجموعه‌های دیگر نیز تحت تأثیر قرار خواهند گرفت.

این مجموعه چه استراتژی و رویکردی را از تحقق رونق تولید دنبال می‌کند؟
تعیین راهکارهای جدید در راستای امکان خرید برای بنگاه‌های کوچک، تلاش برای حذف واسطه‌گری به منظور فروش و عرضه، محصولات شرکت، گسترش صنعت نساجی و تولید محصولات جدید برای بازار داخلی، ارایه محصول به بازار در دوره‌های بحرانی و کمبود در بازار و... از جمله این استراتژی‌ها به شمار می‌رود.

به نظر شما ترویج فرهنگ حمایت از تولید داخل نیازمند همکاری چه نهادهایی است؟
برای تحقق رونق تولید در کشور بایستی فرهنگ حمایت از تولید داخلی، جاری‌سازی شود. در واقع زمانی که صحبت از جاری شدن یک فرهنگ در جامعه مطرح است، حمایت یک یا چند گروه و سازمان کافی نیست، بلکه این امر باید به دغدغه همه مردم، سازمان‌ها و گروه‌ها تبدیل شود. اما نباید فراموش کرد که در این میان، سازمان‌هایی نظیر صدا و سیما، بانک مرکزی، وزرات صمت و... می‌توانند تأثیر بیشتری ایفا کنند.

چگونه می‌شود از طریق رونق تولید در حوزه صادرات، با بازارهای جهانی رقابت کرد؟
اگر فرمایشات رهبر معظم انقلاب طبق آنچه که در رابطه با رونق تولید مد نظر ایشان است در کشور اجرا شود، به طور قطع شاهد کاهش هزینه‌های تولید و نیز ارتقاء کیفیت محصولات خواهیم بود که تحقق این امر به نوبه خود از ارکان ورود به بازارهای جهانی و صادرات به شمار می‌رود.

لطفا در خصوص اقدامات و برنامه‌های این مجموعه در مورد تنوع محصولات و نوآوری در این عرصه بفرمایید.
در حوزه ریسندگی، تمامی محصولات واحد نخ ظریف، جزء محصولات جدید شرکت نخریسی و نساجی خسروی خراسان هستند. همچنین در واحد بافندگی سعی شده است که محصولات بافت جدید در برنامه کاری قرار گیرد.

در خصوص تثبیت قیمت‌ها با توجه به تورم موجود و پایین آمدن توان خرید مردم چه راهکاری اندیشیده‌اید؟
شرکت نخریسی و نساجی خسروی خراسان در دوره نوسانات شدید قیمت‌ها تقریبا آخرین مجموعه در میان تمامی تولیدکنندگان همکار بوده که قیمت محصولات خود را افزایش داده است. از طرفی در زمان تغییرات بالای قیمت مواد اولیه سعی بر آن بوده تا تغییر نرخ محصولات در حداقل بازه و با حداقل سود انجام شود. در حال حاضر نیز این شرکت جزء پیشگامان کاهش قیمت در ارایه محصولات است.

شرکت نخریسی ‌و نساجی خسروی خراسان چقدر توانسته است محصولات خود را متناسب با تقاضای بازار تولید و عرضه کند؟
در هیچ زمانی چه در زمان افزایش قیمت‌ها و چه در زمان رکود، رویکرد انبارش محصول در شرکت در دستور کار نبوده و همواره تلاش شده است تا با تغییر نیاز بازار خط تولید نیز منعطف باشد.

تهیه و تنظیم: هدی زاهدی

پیوست ها:
منابع:
افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید