سامانه 138؛ حلقه واسط بین مردم و مسئولان آستان قدس رضوی

۱۳۹۸/۱۱/۲۳ - ۱۷:۰۹
آستان قدس رضوی در راستای رفاه حال هر چه بیشتر زائران بارگاه نورانی حضرت ثامن‌الحجج(ع)، راه‌های ارتباطی مختلفی را برای زائران برقرار کرده است؛ یکی از این راه‌ها طرح پاسخگویی به سؤالات مردمی است.

این طرح به همت مرکز جامع ارتباطات مردمی آستان قدس رضوی که به نوعی حلقه رابط بین مخاطبان و مسئولان آستان قدس رضوی بشمار می‌رود، همزمان با ایام دهه فجر سال گذشته به صورت رسمی کار خود را آغاز کرد. به بهانه نخستین سالگرد تاسیس این مرکز گزارش اجمالی از فعالیت‌های طرح سامانه پاسخگوی ملی 138 تهیه شده که در ادامه می‌خوانید.

شماره‌گیری 138 بدون نیاز به پیش شماره
این شماره سه رقمی ملی بدون نیاز به پیش شماره از سراسر کشور، تماس با آستان قدس رضوی را فراهم می‌سازد و مردم با شماره‌گیری 138 می‌توانند به صورت مستقیم از سراسر کشور به حرم مطهر متصل شوند. این مرکز که در تمام ایام سال به صورت 24 ساعته پاسخگوی مردم است، وظیفه پاسخگویی به سؤالات در حوزه آستان قدس رضوی، حرم مطهر، سؤالات دینی، نذورات، انتقادات و پیشنهادات، مسائل، مشکلات و درخواست‌های مردمی از آستان قدس رضوی تا حصول نتیجه را بر عهده دارد.

خدمت‌رسانی 650 خادمیار
در حال حاضر در این مرکز حدود 650 خادمیار خواهر و برادر طی سه شیفت در تمام روزهای سال چه تعطیل و چه غیر تعطیل و به صورت شبانه‌روزی پاسخگوی مخاطبان تلفنی و مراجعان حضوری است. در صورتی که مخاطب سؤالی داشته باشد اطلاعات مربوطه که در بانک اطلاعاتی موجود در سامانه پاسخگویی ثبت شده است، بلافاصله توسط خادمیار، پاسخگویی صورت می‌پذیرد، در غیر این صورت پیام مربوطه ثبت شده و به حوزه مربوطه ارجاع داده می‌شود که پس از پاسخ حوزه، به صورت تلفنی به مخاطب اطلاع داده می‌شود.

سؤال از مردم، پاسخ از مسئولان
با کمک این سامانه مهم‌ترین درخواست‌ها، نیازها و دغدغه‌های زائران و مجاوران استخراج و به صورت ویژه در دستور رسیدگی آستان قدس رضوی و سیاست‌گذاری کلان مجموعه قرار می‌گیرد. این مجموعه با توجه به نوپا بودن توانسته گام‌های مؤثری در تقویت بنیه ارتباطی آستان قدس با مردم ایفا کند.


برقراری بیش از 292 هزار تماس با سامانه
طبق اطلاعات ثبت شده از ابتدای راه‌اندازی این مرکز تاکنون، بیش از 110 هزار و 626 مخاطب و 292 هزار و 319  تماس با پایان موفق صورت گرفته است. در این تماس‌ها اپراتورهای مرکز پاسخگویی، 157 هزار و 282 دقیقه مکالمه داشته‌اند و میزان انتظار مخاطبان تا برقراری ارتباط با اپراتورها 5 ثانیه بوده است.

پاسخگویی به 58 هزار پیام حضوری
علاوه بر امکان تماس با تلفن ملی 138، خادمیاران واحد افکارسنجی مرکز جامع ارتباطات مردمی به صورت حضوری در صحن‌ها و رواق‌های حرم مطهر رضوی با زائران ارتباط دارند و پیام‌های مردمی را در سامانه 138 ثبت می‌کنند به‌طوری که در یک سال اخیر 58 هزار و 123 پیام حضوری در این سامانه به ثبت رسیده است.

مهم‌ترین موضوعات و درخواست‌ها
مهم‌ترین موضوعات ثبت شده در سامانه به ترتیب، خدمات رفاهی، غذای متبرک، روضه منوره، رفتار و برخورد خدام، مراسمات حرم، زیارت آسان و گیت بازرسی بوده است. همچنین غذای متبرک، خادمیاری، روضه منوره، اطلاع‌رسانی، تلفن‌های آستان قدس رضوی، خدمات رفاهی اعم از ویلچر، صندلی، نماز و... به ترتیب از مهم‌ترین درخواست‌های مردم بوده است. همچنین رفتار و برخورد خدام، خدمات رفاهی، گیت بازرسی، ازدحام پیرامون روضه منوره نیز از مهمترین انتقادهای دریافتی و مواردی همچون روضه منوره، خدمات رفاهی، نرده‌کشی، زیارت آسان و مکان استراحت در روز از مهم‌ترین پیشنهاداتی است که از سوی مردم به این سامانه اطلاع رسانی شده است.

افق آینده
این مرکز در نظر دارد در آینده نزدیک ارتباط مستقیم با روضه منور رضوی و دریافت صدای اطراف ضریح مطهر، همچنین ارتباط با دفاتر پیداشدگان و اشیاء گمشده حرم امام رضا(ع)، پرداخت نذورات به صورت تلفنی، ثبت‌نام در طرح «یا معین الضعفا»، امکان برقراری ارتباط با مرکز پاسخگویی به سؤالات شرعی، مرکز مشاوره و برقراری ارتباط با سایر مراکز خدمات‌رسانی حرم مطهر برقرار کند.

پیوست ها:
منابع:
افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

HTML محدود