تحقق 80 درصدی اهداف استراتژیک شرکت کمباین‌سازی ایران در سال 1398

۱۳۹۹/۰۱/۰۵ - ۱۱:۴۰
شرکت کمباین‌سازی ایران به عنوان بزرگترین تولیدکننده ماشین آلات کشاورزی در کشور توانسته است حضور فعالی در تولید و عرضه انواع ماشین آلات کشاورزی از قبیل انواع کمباین، بیلر و سیستم ضد تگرگ در بازار کشور داشته باشد.

کمباین‌سازی ایران یکی از شرکت‌های موفق زیرمجموعه سازمان اقتصادی است که مأموریت خود را تولید و تأمین گسترده ماشین‌آلات و ادوات کشاورزی، با هدف کاشت، داشت و برداشت آسانتر با رویکرد هزینه کمتر و صرفه اقتصادی بیشتر قرار داده است. در گفت و گو با علی اصغر حمیدی‌فرد؛ مدیر عامل شرکت کمباین‌سازی ایران، گذری بر اقدامات این مجموعه در سال 1398 داشته‌ایم.


برنامه‌ها و فعالیت‌های این شرکت در سال 1398 بر چه مواردی متمرکز بوده است؟
این شرکت برنامه‌های خود را در سال 1398 با رویکرد ارائه محصولات با قیمت و کیفیت مناسب با توجه به تورم و رکود اقتصادی حاکم بر کشور، بهینه کردن فعالیت‌های تولیدی، تلاش به منظور کاهش قیمت تمام شده محصولات، تلاش در راستای کاهش دوباره کاری‌ها و ضایعات، ایجاد و ارائه تسهیلات برای خرید ویژه مشتریان از طریق رایزنی با بانک‌ها و... پیگیری کرده است.


چقدر توانسته‌اید بر اساس برنامه‌های پایش و استراتژیک، اهداف در نظر گرفته شده در سال 98 را به منصه ظهور برسانید؟
خوشبختانه با اقدامات صورت گرفته و تمهیدات اندیشیده شده، بیش از 80 درصد برنامه‌های سال 1398 نظیر اهداف مالی و سود‌آوری محقق شده است. در این راستا شرکت موفق به تولید محصول کمباین برنج و راه‌اندازی خط تولید آن شده است. همچنین شرکت کمباین‌سازی ایران در این سال در جایزه تعالی پیشرفت، موفق به دریافت لوح تقدیر سه ستاره شده است.


فعالیت‌های پژوهشی و همچنین در بخش R&D این شرکت در چه حوزه‌هایی دنبال شد و چه نتایجی به همراه داشت؟
فعالیت‌های پژوهشی و تحقیق و توسعه شرکت در بخش‌های متعددی پیگیری شد که در حوزه ماشین‌های مورد نیاز محصولات شالی شامل کمباین برنج، تراکتور شالی و نشاکار و همچنین در حوزه محصولات باغی اعم از سامانه‌های ضد سرما و ضد تگرگ، کمباین نیمه سنگین غلات( R5740 ) و دانه‌های روغنی بوده است.


رشد اقتصادی و کمی این شرکت در سال 1398 چطور بود؟
خوشبختانه محصولات تولیدی شرکت کمباین‌سازی ایران در سال 1398 از رشد 97/31 درصدی و محصولات تولیدی میزان فروش امسال نیز از افزایش 19 درصدی برخوردار بوده است. ضمن این که شاهد رشد 252 درصدی صادرات محصولات شرکت بوده‌ایم.


این مجموعه چه رویکردی را در خصوص شعار رونق تولید داشته است؟
بدین منظور می‌توان به ایجاد خط تولید کمباین مخصوص برداشت شالیزار اشاره کرد؛ نیاز کشور به این دستگاه به طور 100 درصدی از شرکت‌های چینی با حدود صرف سالیانه‌ 24 میلیون دلار و 124 میلیارد تومان یارانه تأمین می‌شده که با ایجاد خط تولید آن در شرکت کمباین‌سازی ایران نیاز کشور به این محصول رفع می‌شود. ساخت نمونه سامانه ضد سرما با هدف کمک به کاهش خسارت سرمازدگی در بخش کشاورزی، اقدام دیگری است که سالیانه به طور متوسط حدود 8 هزار میلیارد تومان صرفه‌جویی ارزی خواهد داشت؛ این دستگاه در کاهش میزان سرمازدگی و حفظ محصولات کشاورزی به خصوص محصولات باغی مؤثر خواهد بود. علاوه بر این، می‌توان بهینه‌سازی کمباین برداشت غلات را نام برد که با هدف کاهش تلفات دانه و تسهیل اپراتوری صورت گرفته است.


شرکت کمباین‌سازی ایران در سال 1398 چه اقداماتی را برای تحقق رونق تولید انجام داده است؟
این شرکت تلاش کرده است تا از طریق اقداماتی همچون گسترش فعالیت‌های شرکت، ایجاد تنوع در محصولات تولیدی، ورود به بازار ماشین‌آلات و ادوات کشاورزی سایر بخش‌های کشاورزی، عقد قرارداد با بانک‌های مختلف برای ایجاد منابع تسهیلاتی با شرایط متنوع، تقویت شبکه فروش و خدمات پس از فروش و... به این مهم بپردازد.


لطفا در خصوص راهکارهای پیاده‌سازی رونق تولید در این حوزه به تفصیل بفرمایید.
در این بخش راهکارهای متعددی وجود دارد که می‌توان به تأمین منابع مالی متناسب با شرایط کشاورزان، استفاده از اهرم تعرفه گمرکی برای حفظ قدرت رقابت تولید‌کننده داخلی در برابر تولیدات مشابه خارجی، در نظر گرفتن تسهیلات بلاعوض و تسهیلات با کارمزد یارانه‌دار برای ماشین‌آلات و ادوات کشاورزی الگویی و نوین، اجرای برنامه‌های ترویجی برای ماشین‌آلات و ادوات کشاورزی نوین و معرفی این دستگاه‌ها به کشاورزان در استان‌های مختلف کشور توسط وزارت جهاد کشاورزی، سرمایه‌گذاری برای تأمین نمونه ماشین‌آلات و دستگا‌ه‌ها برای معرفی به بازار و انجام آزمایش‌های عملکردی لازم در مزارع و باغات و... اشاره کرد.


به نظر شما دولت چه نقشی در تحقق رونق تولید در این بخش دارد؟
دولت می‌تواند از طریق تخصیص تسهیلات با شرایط مناسب و منطبق بر فعالیت بخش کشاورزی و کشاورزان، تأمین سرمایه گردش با کارمزد یارانه‌ای برای شرکت‌های تولید‌کننده ماشین‌آلات و نهاده‌های کشاورزی، مذاکره و دریافت تخفیفات گمرکی و ترجیحات تعرفه‌ای برای محصولات تولیدی داخل کشور در بازارهای منطقه‌ای و کشورهای همسایه و همچنین سیاست‌گذاری تعرفه‌ای و قوانین تجاری برای حمایت محصولات وارداتی که مشابه محصولات ساخت داخل هستند، نقش مهم و موثری در تحقق رونق تولید ایفا کند.


تهیه و تنظیم: هدی زاهدی

پیوست ها:
منابع:
افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

HTML محدود