به همت بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی؛

کتاب «معیارها و روش‌های ارزشیابی محصولات فرهنگی کودکان» نقد و بررسی شد

۱۳۹۹/۰۴/۰۷ - ۲۱:۳۷
به همت بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی کتاب «معیارها و روش های ارزشیابی محصولات فرهنگی کودکان» نقد و بررسی شد.

به گزارش آستان نیوز، مقصود امین خندقی؛ دانشیار گروه آموزشی مطالعات برنامه درسی و آموزشی دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه فردوسی و نویسنده اثر «معیارها و روش های ارزشیابی محصولات فرهنگی کودکان» درنشستی مجازی که توسط بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی برگزار شد، به معرفی اثر خود پرداخت.
وی عنوان کرد: مباحث این کتاب در 5 بخش و 18 فصل مورد مطالعه قرار گرفته است: اخلاق ارزشیابی محصولات فرهنگی کودکان، مؤلفه‌های مربوط به مشارکت کودکان در ارزشیابی محصولات فرهنگی، ارتباط ویژه میان روش‌شناسی و اخلاق در ارزشیابی مرتبط با کودکان، جایگاه اخلاق و روش‌شناسی در ارزشیابی به لحاظ نظری، فرهنگ و تأثیر آن در مطالعه ارزشیابی محصولات فرهنگی کودکان و... برخی از موضوعات این اثر است که در بخش ها و فصول جداگانه بیان شده است.
به گفته این نویسنده فرهنگ را می‌توان کانونِ تجسم بارزترین و عمیق‌ترین انگاره‌های هویتی یک جامعه دانست. بالاترین و والاترین عنصری که در موجودیت جامعه دخالت اساسی دارد، فرهنگ آن جامعه است و اساساً فرهنگ در جامعه، هویت و موجودیت آن جامعه را تشکیل می‌دهد.
وی تصریح کرد: شيوه زندگي، توليد و توزيع و تمام دستاوردهاي مادي و معنوي، به نوعي نمايانگر فرهنگ جامعه‌اند و در مطالعه فرهنگ‌ می‌توان همه آنها را لحاظ كرد. در نتيجه، قلمرو فرهنگ به ادراكات، بینش‌ها و گرایش‌های انساني محدود نمي شود؛ بلكه تا مصنوعات فيزيكي و فضاهاي كالبدي جامعه، مانند شهرسازي، معماري، کالاهای مصرفی و... امتداد می‌یابد.
امین خندقی افزود: خدمات و محصولات فرهنگی و هنری، با تقویت اندیشه و بیان خلاق، راه زندگی مسالمت‌آمیز اجتماعی را برای انسان‌ها هموارتر کرده‌اند. صنایع فرهنگی عموماً در خدمت توسعه و سیاست فرهنگی هر جامعه‌ای است و نیز پاسداری و تقویت هویت فرهنگی و شناساندن آن را به سایر جوامع بر عهده دارد.
وی گفت: امروزه، تأثیر و تعامل اجتناب‌ناپذیر و متقابل فرهنگ‌ها و همچنین غنای متقابل فرهنگ‌ها با مبادلۀ کالاها و خدمات فرهنگی بیش از پیش امکان‌پذیر و تسهیل شده است.هر چند این تعامل و داد و ستد آسیب-هایی هم بر فرهنگ ها وارد می کند که لزوم شناسایی و تعیین این آسیب ها را گوشزد می کند.
این استاد دانشگاه خاطر نشان کرد: در رابطه با تأثیرات مثبت و منفی انواع محصولات فرهنگی بر کودکان تحقیقات زیادی انجام شده است و مراد از محصولات فرهنگی در این مطالعه، عمدتاً محصولات چاپی کتاب و محصولات دیجیتال بازی‌های رایانه¬ای و محصولات کارکردی اسباب‌بازی است.
به گفته این نویسنده، با توجه به ویژگی هویت بخشی و تاثیرگذاری شگرف محصولات فرهنگی بر کودکان که مخاطبین اصلی آن هستند و با نظر به فقدان روش ها و معیارهای دقیق و مناسب در این حوزه، هدف مطالعه حاضر شناسایی معیارها و روش‌های ارزشیابی محصولات فرهنگی کودکان می‌باشد.
وی ابراز کرد: بدین منظور، این مطالعه در تلاش برای پاسخ به دو پرسش اساسی است؛ معیارهای مختلف ارزیابی محصولات فرهنگی کودکان چیست؟ و روش‌های ارزیابی محصولات فرهنگی کودکان کدام است؟
امین خندقی اظهار کرد: با نظر به اهمیت و جدید بودن مقوله اخلاق در ارزشیابی محصولات فرهنگی کودکان و روش شناسی و پیوند آن ها با پرسش های محوری این مطالعه، ملاحظات اخلاقی به صورت مستقل در بخش دوم کتاب و روش شناسی مرتبط با روش¬های ارزشیابی محصولات فرهنگی کودکان نیز به اقتضاء مباحث، در بخش های مختلف کتاب مورد بررسی قرار گرفته است.

پیوست ها:
منابع:
افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید