استادیار دانشگاه معارف اسلامی:

سیره شناسی تمدنی رضوی با روش اجتهادی به دست می آید

۱۳۹۹/۰۴/۱۴ - ۱۹:۰۹
استادیار دانشگاه معارف اسلامی، گفت: سیره پژوهی تمدنی امام رضا(ع) باید اجتهادی دنبال شود؛ و قطعا جز با کار اجتهادی به نتیجه مطلوب نخواهد رسید.

به گزارش آستان نیوز، ضیاء الدین میرمحمدی عضو هیات علمی دانشگاه معارف اسلامی در نشست تخصصی «تمدن شیعی و میراث امام رضا(ع)» از سلسله نشست‌های مجازی دهه کرامت که به همت نمایندگی قم بنیاد پژوهش های آستان قدس رضوی برگزار شد، گفت: برای شناخت هرچه بهتر سیره امام رضا(ع) و نقش آن در تمدن شیعی و اسلامی باید نگاهی همه جانبه به ابعاد مختلف زندگی آن حضرت داشته باشیم.
وی تصریح کرد: در چند سال اخیر یک رویکرد تمدنی در خصوص امت اسلامی در حوزه فعالیت های بنیاد پژوهش‌‌های آستان قدس رضوی ایجاد شده که کار مبارکی است. آنچه در سیره پژوهی و سیره امام رضا(ع) شاهد هستیم یک سیره تمدنی است.
این استاد دانشگاه بیان کرد: در پژوهش های موجود کمتر به سیره های مرتبط به اجتماع و... پرداخته شده و بیشتر در حوزه سیره شخصی کار شده است. اصل بحث این است که باید رویکرد تمدنی داشته باشیم و این سلسله نشسته ها می تواند منشا آثار مبارکی در این عرصه باشد. در آینده نظام تمدنی نیازمند استنباط از سیره تمدنی امام رضا(ع) هستیم.
استادیار دانشگاه معارف اسلامی بیان کرد: نفس این نشست ها در شکل گیری فضاهای جدیدی در سیره پژوهشی بسیارمثبت است.

 

رویکردها و الگوهای سیره پژوهشی
وی گفت: به لحاظ تاریخی می توانیم میراث امام را بر تمدن شیعی ببینیم و نقشی که امام رضا(ع) در توسعه تمدن شیعی داشته اند را باید با رویکردهایی چون رویکرد تحلیلی و تاریخی بررسی کنیم.
میر محمدی اظهارکرد: این تحلیل تاریخی در دو بخش دوره حضور فیزیکی و فلسفی امام رضا(ع) قابل تقسیم است؛ در دوره فیزیکی شاهد یک نظام تمدنی هستیم و دراین دوره تمدن اسلامی به لحاظ فکری و فرهنگی در جریان است.
وی اظهارکرد: رویکرد دیگر تحلیل فلسفی است و نقش فلسفی امام در امت اسلامی و تمدن نوین اسلامی نیز از دیگر مباحثی است که باید در پژوهش های رضوی به آن توجه کرد.
این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه نقش سیره شناسی امام رضا(ع) در جایگاه تمدنی از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است، گفت: نقش تمدنی امام را نباید به زمان خودشان محصور کنیم. نقش تاریخی و تمدنی امام به لحاظ تاریخی و فراتاریخی در طول تمدن بسیار مهم است.
وی با ذکر این مطلب که یک خطای استراتژیک در عرصه سیره پژوهشی رخ می دهد، گفت: عدم رویکرد تمدنی و همه جانبه مهمترین اشتباهی است که ممکن است در سیره پژوهی به خصوص سیره پژوهشی و مطالعات رضوی رخ دهد. مطالعات رضوی باید کامل و جامع باشد؛ متاسفانه جایگاه و نقش امامان را به خوبی نتوانستیم برجسته کنیم.

 

اهمیت کار اجتهادی در سیره تمدنی امام رضا(ع)
میرمحمدی اظهار کرد: وقتی از سیره تمدنی امام رضا(ع) سخن می گوییم باید به نتایج مهمی برسیم که قطعا جز با کار اجتهادی به نتیجه مطلوب نخواهد رسید. سیره پژوهی تمدنی امام رضا(ع) باید اجتهادی دنبال شود؛ اگر بتوانیم اجتهاد مطلوب را دنبال کنیم و به نتیجه قاطع برسیم می توانیم سیره پژوهی تمدنی امام رضا(ع) را وارد حوزه علوم انسانی کرده وآن را به عنوان رشته و فرارشته دربیاوریم.
وی در ادامه با ذکر این مطلب که سیره تمدنی، حاصل اجتهاد تمدنی است، گفت: بنابراین این مساله نیازمند فلسفه علم وسیره تمدنی است. در فلسفه سیره می توانیم با رویکرد تاریخی یا تمدنی کارکنیم. آنچه در فلسفه سیره تمدنی امام رضا(ع) داریم مساله مهم جامعه شناسی تمدنی است.
استادیار دانشگاه معارف اسلامی با ذکر این مطلب که امام قوانین مربوط به عقل و انسان را ارائه می دهد، اظهارکرد: اینکه قوانین ناظر به انسان، عقل و... را کشف کنیم نیز در این بحث بسیار مهم است. این قوانین بخشی است که به روابط انسانی و نظام اجتماعی مرتبط است و کشف آن در قوانین سیره امام مهم است.
وی گفت: تمدن ها بر اساس یک سری قوانین شکل گرفته اند و جهان های مختلف کار خود را می کنند ولی امام معصوم این سنن را تصحیح کردند وقوانین تمدنی ارائه کردند.
میر محمدی اظهارکرد: نظام تمدنی امام رضا(ع) به ما الگو و قواعد تمدنی می دهد، البته تمدن های دیگر نیز قوانین می دهند اما معیار نیستند؛ معیار اصل تمدن، سیره امام رضا(ع) است؛ از همین رو الگوهایی که برای مهندسی و مدیریت نظام تمدنی نیاز داریم را باید از سیره اهل بیت(ع)کشف کنیم.

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید