وبینار «حضرت ابراهیم(ع) پدر ادیان توحیدی» برگزار شد
۱۳۹۹/۰۵/۰۹ - ۱۷:۲۰
در آستانه عید سعید قربان، وبینار «حضرت ابراهیم(ع) پدر ادیان توحیدی» به همت سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی برگزار شد.

به گزارش آستان نیوز؛ در ابتدای جلسه حجت الاسلام دکتر علی خیاط عضو هیات علمی دانشگاه علوم اسلامی رضوی سخنرانی خود را با این مطلب شروع کرد: قصص قرآن باعث تثبیت قلوب مومنان و صبر در مقابل نا ملایمات این دنیا است.

وی افزود: فلسفه وجود داستان قربانی اسماعیل(ع) توسط حضرت ابراهیم(ع) در قرآن کریم این است که درس و عبرت برای مردم باشد که یاد بگیرند چطور در راه خدا فداکاری کنند و عشق و محبت را به خداوند فراگیرند. این درس برای امروز ما هم خیلی سازنده است باید در مقابل ناملایمات و سختی ها صبر کرده و در راه خداوند ایثار و فداکاری داشت.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم اسلامی رضوی ادامه داد: در عید قربان در هر سال آن فداکاری بزرگ حضرت ابراهیم(ع) به ما یاد می دهد که اطاعت فرمان خدا بالاتر از هرچیزی در دنیا است.

 

ابراهیم(ع) پدر مومنان است

دومین سخنران این وبینار جناب توماس میرم؛ اسقف اعظم خليفه گري کلداني، آشوري و كاتوليك اروميه بود که سخنرانی خود را اینگونه شروع کردند: عید أضحی به ما می آموزد که در راه خدا و راه خیر با نفس و مال فداکاری کنیم و ادامه دادند که اعتقاد ما بر این است که ابراهیم(ع) پدر مومنان است. داستان قربانی حضرت ابراهیم(ع) در سفر تکوین نقل شده و بسیار شبیه داستان قرآن کریم بجز اینکه فرزند ابراهیم در داستان قربانی اسحاق بود. این داستان نشانه بالاترین حالت عشق و اطاعت بین عبد و خداوند است. متاسفانه امروز سنت قربانی کردن بیشتر شبیه به یک مراسم ظاهری و ارثی بین مردم شده است و به فلسفه و جوهر قربانی توجه نمی کنند.

 

قربانی در همه ادیان الهی به عنوان یک عبادت محسوب می شده

حجت الاسلام دکتر سیدحامد علم الهدی سخنران بعدی این وبینار بود؛ وی در سخنرانی خود گفت: قربانی در همه ادیان الهی به عنوان یک عبادت محسوب می شده و آنچه در تاریخ آمده حتی بت پرستان در مقابل بت های خودشان و برای تقرب قربانی انجام می دادند. اما در اسلام، قربانی جزء مناسک حج قرار گرفت و تبدیل به یک عمل کاملا عبادی شد.

 

وی افزود: ریشه قربانی به داستان حضرت ابراهیم و اسماعیل(ع) برمی گردد. ان شاالله که این جلسات و وبینارها بتواند در وحدت ادیان توحیدی و ادیان ابراهیمی تاثیر مثبتی داشته باشد.

 

حقیقت همه ادیان یکی است

در ادامه حجت الاسلام و المسلمین شریعتی تبار بحث خود را این گونه شروع کرد: حضرت ابراهیم(ع) اسوه و الگوی عالی برای ما در مقابله با ظلم بود، البته که همه انبیاء نیز اینگونه بودند.

وی ادامه داد: حضرت ابراهیم، امام بود و امامت یعنی فرماندهی و رهبری امت و همه ما باید از این امام تبعیت کنیم. اساس اسلام در عبارت «لا اله الا الله » که در قسمت اول آن نفی طواغیت است.

این پژوهشگر افزود: حقیقت همه ادیان یکی است، ما مسلمانان اعتقاد داریم که دین ما کاملترین دین است اما همه ادیان ابراهیمی یک حقیقت دارند. ایشان ظلم را به سه دسته تقسیم کردند که عبارت است از ظلم به خداوند(که شرک است)، ظلم به مردم و ظلم به نفس و ادامه دادند که متاسفانه امروز شاهد گسترش انواع ظلم در دنیا هستیم و اساس این ظلم استکبار جهانی است.

شریعتی تبار ادامه داد: حضرت ابراهیم(ع) با همه انواع و اقسام ظلم مقابله کرد و کل زندگی ایشان مقابله با ظلم بود. ایشان در راه دعوت به توحید و مقابله با شرک مجاهدت نمودند. ایشان هم با طواغیت زمان خود مقابله کردند و این سنت همه زمان ها و همه انبیاء بود.

 

ابراهیم نقطهی آغاز یهودیت در تورات

در ادامه این وبینار آرش آبایی پژوهشگر و مدرس علوم دینی یهود مطالب خود را ارائه کرد: ابراهیم نقطهی آغاز یهودیت در تورات محسوب می شود. تورات پس از شرح مختصر آفرینش جهان، داستان آدم و حوا، نسل های بعدی آدم و توفان نوح، با رسیدن به تولد ابراهیم به شرحی مفصل و طولانی از زندگی او می پردازد. کل داستان  آفرینش جهان تا تولد ابراهیم در تورات حدود 11 فصل است، در حالی که شرح وقایع زندگانی ابراهیم حدود 13 فصل از تورات را به خود اختصاص داده است. نام او در ابتدا اَوْرام (ابرام) بود که خداوند با افزودن یک حرف عبری «ه» او را اَوْراهام (ابراهیم) به معنای پدر اقوام نامید. در ادبیات دینی یهود او را اَوْراهام آوینو به معنای ابراهیم جد ما می خوانند، زیرا او و اسحاق و یعقوب به عنوان اجداد بنی اسرائیل شناخته می شوند. در شروع نمازهای روزانه یهودیان نیز از خداوند با عنوان «خالق ابراهیم، خالق اسحاق و خالق یعقوب» یاد می شود.

وی افزود: ابراهیم در 75 سالگی از خداوند فرمان هجرت و وعده ازدیاد نسل یافت. او ابتدا از هاگار (هاجر) که کنیز سارا بود، صاحب فرزندی به نام اسماعیل شد و سال ها بعد همسرش، سارا، اسحاق را به دنیا آورد. فرمان خداوند مبنی بر قربانی کردن اسحاق از مشهورترین وقایع تورات است که فصل مربوط به آن در مقدمات نماز صبحگاهی یهودیان جای دارد (پیدایش، فصل 22). همچنین مراسم عید سال نو عبری (رُوش هَشانا) با آیین دمیدن در شاخ قوچ (شُوفار) به یادبود قوچ جایگزین قربانی اسحاق همراه است.

 

ابراهیم یکی از الگوهای اخلاق یهودی در زمینه ی دگردوستی است

این پژوهشگر یهودی ادامه داد:  خیمه او در بیابان که برای پذیرایی از رهگذران گشوده بود، در تورات آمده است که او حتی هنگامی که در سن کهولت فرمان خدا درباره ی ختنه کردن خود را اجرا کرده بود، در همان حال دردناکی نیز همچنان منتظر رهگذرانی برای پذیرایی بود و سرانجام سه فرشته در ظاهر رهگذر بر او ظاهر می شوند و او با چالاکی به پذیرایی از آنان می پردازد (پیدایش، فصل 18).

آبایی افزود: هنگامی که خداوند قصد خود را برای ویرانی چند شهر به خاطر فسادشان به ابراهیم خبر می دهد، ابراهیم درباره ی لزوم رعایت عدالت با خدا مکالمه ای طولانی دارد تا مبادا بی گناهانی در آن شهر جان خود را از دست بدهند. سرانجام خداوند اعلام می کند که حتی اگر ده نفر صادق و بی گناه در آن شهرها باشند، از ویران کردنشان صرف­نظر می کند. (پیدایش، فصل 18). در اگَادا (روایات تلمودی) و سایر منابع تفسیری (میدراش) ذکر شده است که: «خداوند جهان را به اعتبار نیکی­های ابراهیم آفرید»،  «ابراهیم از طریق میهمان­نوازی رهگذران در خیمه­اش، توحید و آیین خداپرستی را با مهر تعلیم می داد».

وی ادامه داد: در آموزه های قبالایی (عرفان یهودی) نخستین متن مکتوب عرفانی به نام «سِفِر یِصیرا» (کتاب خلقت) که در حدود قرون دو تا چهار میلادی منتشر شد، به ابراهیم منسوب شده است. ابراهیم هرچند با تفاوت هایی در نقل زندگانی اش  نقطه ی پیوند سه دین یهود، مسیحیت و اسلام است و شاید به همین خاطر در لفظ اشعیای نبی (فصل 41)، لقب «دوست خدا» را داراست.

 

طبیعت وفطرت بشر مخالف ظلم است

آخرین سخنران حاضر در وبینار جناب آقای دکتر جوتیار نریمان از کشور عراق بود که ضمن تشکر از سخنان اساتید حاضر در جلسه مطالب خود را اینگونه بیان کرد: مقابله با ظلم، نقطه مشترک ادیان ابراهیمی است.

وی افزود: ظلم دو نوع دارد؛ ظلم عقیدتی و ظلم اجتماعی. طبیعت وفطرت بشر مخالف ظلم است. ادیان ابراهیمی و همه ادیان الهی با ظلم مخالف است چون غیر ممکن است آموزه های دینی مخالف فطرت بشری باشد. اسلام و ادیان ابراهیمی بر مخالفت با ظلم تاکید داشتند.

وی ادامه داد: پیامبران ابتدا به تصحیح و اصلاح عقاید مردم پرداختند و سپس به اصلاح روابط بین مردم پرداختند و این روابط را طوری تنظیم کردند که ظلم پیش نیاید.یک نمونه بسیار مهم در مقابله با ظلم، داستان حضرت موسی(ع) با فرعون است. ایشان با این جمله مطالب خود را به پایان رساندند که: امروز ظلم زیادی در جهان می بینیم و مبارزه با ظلم از مشترکات همه ادیان الهی است.

در پایان و در جمع بندی مطالب جناب حجت الاسلام دکتر مجید خاموشی ضمن بر شمردن برخی از آیات درباره قربانی و اشاره به بعد اخلاقی و عرفانی قربانی که در حدیثی از امام صادق (ع) آمده است ( ذبح کن و در آن هنگام هوس و طمع هایت را نیز ذبح کن)، از همه مشارکت کنندگان و اساتید جهت مشارکت و ارائه موضوع تشکر و تقدیر کرد.

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید