برنامه‌های نوآورانه‌ پردیس «توانا» در شرایط همزیستی با کرونا

۱۳۹۹/۰۶/۲۶ - ۱۶:۰۲
برنامه‌های نوآورانه‌ پردیس «توانا» در شرایط همزیستی با کرونادر ماه‌های اخیر با فراگیری و افزایش مبتلایان به کووید ۱۹ در اقصی نقاط جهان تدابیر بهداشتی شدیدی وضع شد و برای کاهش سرعت همه‌گیری آن، بسیاری از فعالیت‌های جمعی تعطیل و به همین خاطر وضعیت زندگی عموم مردم با مشکلات عدیده‌ای مواجه شد.

پردیس تربیتی «توانا» از مجموعه‌های وابسته به بنیاد فرهنگی رضوی در پایتخت کشور، در راستای مأموریت‌های خود اقدام به طراحی و اجرای برنامه‌های تربیتی نوآورانه‌ای متناسب با شرایط کنونی کرده است که مجتبی همتی‌فر، مدیر پردیس توانا به معرفی و تشریح برجسته‌ترین برنامه‌ها می‌پردازد.
ازجمله شناسایی تجربیات و ایده‌های تربیتی، آموزش، نشر و انتقال نمونه‌های موفق و خدمت‌رسانی اردویی و تربیتی به کودکان و نوجوانان و خانواده‌ها،

 

با توجه به شرایط حاکم بر کشور ناشی از ویروس کرونا پیش از توضیح راجع به طرح‌های مختلف پردیس بفرمائید در این شرایط آیا برنامه‌ای برای ایجاد فضایی پرنشاط همراه با بازی و سرگرمی برای کودکان در نظر گرفته‌اید؟
قرنطینه خانگی و دشواری و ترس خانواده‌ها برای حضور در پارک‌ها و فضای عمومی شهر موجب شده بچه‌ها مدت زیادی از وقت خود را در منزل برنامه بگذرانند و به‌ویژه در سنین پایین‌تر از بازی و حضور در فضای باز و طبیعی محروم بمانند که در صورت تداوم این شرایط، چه بسا دچار آسیب‌های تربیتی شوند. از این رو، اردوهای خانوادگی «کروما» از تابستان امسال توسط دست‌اندرکاران پردیس تربیتی توانا در حال اجراست که فضاهای متنوع و وسیع پردیس، فرصت ویژه‌ای را برای پیاده‌سازی این برنامه فراهم کرده است.
در حال حاضر پردیس برای خدمت‌رسانی سالم، با مدیریت برنامه‌های خود در دو نوبت صبح و عصر پذیرش دارد که با فاصله زمانی مناسب از هم و در هر نوبت با محدودیت نفرات حدود 35 نفر اجرا می‌شود. این زمان‌بندی امکان استفاده بهینه از محیط و فضای امن را به وجود آورده است.

 

شرایط حضور در پردیس چگونه است؟
خانواده‌های علاقه‌مند در قالب گروه‌های ۳ الی ۱۰ خانواده شامل خویشان و یا دوستان از طریق سامانه اختصاصی پردیس ثبت‌نام می‌کنند که پس از تأیید توسط مدیر سامانه، می‌توانند در روز انتخابی در برنامه عصرگاهی پردیس شرکت کنند. این طرح خانواده‌محور با حمایت از خانواده‌های پرجمعیت به اجرا در می‌آید و با وجود درخواست‌های موازی، خانواده‌هایی پذیرش می‌شوند که تعداد فرزندان بیشتری دارند، زیرا حضور حداکثری کودکان در پردیس مدنظر است.
سه باغ مجزا اعم از باغ طوطی، باغ هدهد و باغ سیمرغ و یک محوطه کاملاً باز در اختیار خانواده‌های مخاطب طرح قرار دارد. باغ طوطی، زمین بازی منحصر به فرد با سازه‌های چوبی و زمین شن ویژه‌ کودکان است. باغ سیمرغ، بخش جنگلی پردیس و باغ هدهد، بخش طبیعی پردیس را تشکیل می‌دهد. در ضمن وجود وسایل بازی‌های گروهی اعم از تنیس و فوتبال دستی و ... فضایی مناسب برای گذران وقت اعضای خانواده در کنار هم را فراهم آورده است.

 

 با توجه به شرایط خاص کنونی، به‌جز ابعاد اجرایی این طرح، آیا برای تأمین ابعاد تربیتی تخصصی‌تر هم برنامه‌ای دارید؟  
بله؛ پردیس تربیتی توانا در این شرایط از عمق و کیفیت برنامه‌ها هم غافل نشده و خانواده‌ها در صورت تمایل می‌توانند برای برنامه خود از تسهیل‌گر نیز استفاده کنند. در این فرصت، کارشناس تربیتی پردیس با تخصص در طراحی و اجرای اردو و بازی‌های گروهی با خانواده‌ها همراه شده و بسته‌ فعالیت‌های پیشنهادی را به ایشان ارائه می‌کند. خانواده‌ها این امکان را دارند که بدون حضور تسهیل‌گر از ظرفیت‌های باغ‌ها، فضاهای باز و زمین‌های بازی کودک پردیس استفاده کنند.

 

 در شرایط موجود، حفظ سلامت دانش آموزان و خانواده‌ها در اولویت قرار دارد. برای پیشگیری از هر نوع خطر ابتلا چه تمهیداتی در نظر گرفته‌اید؟
به‌منظور کاهش احتمال شیوع و ابتلا به بیماری کرونا متناسب با شرایط فضای اردوگاه، تمهیداتی از قبیل تنظیم شیوه‌نامه‌ بهداشتی، برگزاری برنامه‌ها به‌صورت طولی، غیرمتمرکز و ایستگاه محور، تب‌سنجی هنگام ورود، استفاده از ماسک، تسهیل دسترسی به مواد ضدعفونی‌کننده، ضدعفونی روزانه فضاها، ممنوعیت پذیرایی عمومی نیز اندیشیده و با مساعدت همکاران خدماتی در پردیس اجرا می‌شود.


میزان استقبال خانواده‌ها چگونه بود؟
بالطبع مجموع این تمهیدات و ظرفیت پردیس با رویکرد فرهنگی و تربیتی، سبب شد که خانواده‌ها با خاطری مطمئن‌ و آسوده‌ در پردیس حضور یابند و استقبال خوبی از آغاز تاکنون از این برنامه به عمل آید، به‌نحوی‌که طی 25 روز  32 برنامه اجرا شد و قریب1۵۰ خانواده و حدود ۵۰۰ نفر از این طرح بهره‌مند شدند.


 
 اردوهای «معارفه» مدارس، یکی دیگر از طرح‌های پردیس توانا است. از اهداف و نتایج اجرای آن بفرمائید.
هم‌زمان با آغاز سال تحصیلی و تصمیم به برگزاری مجازی کلاس‌های درس، این نگرانی در میان کارشناسان تربیتی و اولیای مدارس ایجاد شد که در سایه مجازی شدن آموزش‌ها، ارتباط از راه دورِ معلمان و دانش‌آموزان، کارآمدی رابطه حضوری و مستقیم را نداشته باشد. طبیعتاً این نگرانی در رابطه با نحوه آشنایی و اولین برخوردهای دانش‌آموزان و به‌ویژه کلاس اولی‌ها که تصور کاملی از فضای درس و مدرسه ندارند، بیشتر و عمیق‌تر است.
در این زمینه، پردیس تربیتی توانا با همکاری برخی از مدارس شهر تهران، ایده‌ میزبانی از اردوهای «معارفه» مدارس را به اجرا گذاشت تا در صورت موفقیت، الگویی برای متولیان تربیتی کشور باشد.
هدف از طراحی و اجرای اردوهای معارفه در فضای باز و کنترل شده، فراهم کردن فرصت شناخت و دوستی متقابل و صمیمی‌تر بین کادر مدارس و دانش‌آموزان و والدین در فضایی است که کمتر در معرض شیوع بیماری کرونا قرار بگیرند.
سطح مقدماتی این اردوها توسط مدارس تنظیم و معمولاً به‌صورت ایستگاهی برگزاری می‌شود. در این حالت، برای رعایت پروتکل‌های بهداشتی دانش‌آموزان در هر نوبت در گروه‌های 35 نفری پذیرش می‌شوند. برای بهره‌مندی حداکثری از زمان و همچنین جلوگیری از تجمع، این دانش‌آموزان در گروه‌های کوچک‌تر سازمان‌دهی و هر گروه به ایستگاه موردنظر راهنمایی می‌شود.
محل قرارگیری ایستگاه‌ها به نحوی است که فاصله اجتماعی حداکثری رعایت گردد. در صورت بیشتر بودن تعداد دانش‌آموزان مدرسه، این برنامه در چند نوبت برای گروه‌های مختلف برگزار می‌شود. در این برنامه، حضور والدین و نظارت آن‌ها بر اوضاع اجرای برنامه چه ازنظر ملاحظات کرونایی و چه محتوایی موجب شده تا برای حضور فرزندان در اردو راغب‌تر باشند. از طرفی مشارکت آن‌ها در بخش‌های مختلف برنامه کارساز است.

 

 مجموعه تحت مدیریت شما برای تبدیل تهدید کرونا به فرصت و استفاده از ایده‌های نو و خلاقانه ‌صاحب‌نظران در حوزه‌های فرهنگی و تربیتی چطور عمل کرده؟
رویداد ایده پردازی «اربعین تمدن ساز» به همت مؤسسه فرهنگی - هنری سلمان در تاریخ ۲۰ و ۲۱ شهریور به‌منظور ایده پردازی در خصوص بهره‌برداری از ظرفیت تمدنی اربعین در شرایط کرونایی برگزار شد و پردیس تربیتی توانا در راستای حمایت از فعالیت‌های ایده پردازی تربیتی و فرهنگی میزبان آن بود.
از آنجایی که امسال امکان برگزاری اجتماع عظیم و معنوی پیاده‌‌روی اربعین با توجه به شیوع کرونا وجود ندارد و بسیاری از علاقه‌مندان از کشورهای مختلف امکان حضور در این راهپیمایی جهانی را ندارند، بر این اساس، جمعی از دغدغه‌مندان فرهنگی بر آن شدند تا برای بهره‌مندی هر چه بیشتر از فرصت اربعین، ایده‌های نو و خلاقانه‌ای را مطرح کنند.
در این رویداد قریب به ۲۰ گروه، ایده‌های اربعینی خود را در حوزه‌های کودک، خانواده، رسانه، تولید محصولات و خدمات بهداشتی و پشتیبانی مرتبط با موضوع ارائه کردند که پس از مشورت‌های تخصصی استادان و کارشناسان، ایده‌ها پرورش یافته و در نهایت پس از ارزیابی، ایده‌های برتر انتخاب و معرفی شدند.

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید