«رضوان»، نرم‌افزاری کاربردی برای زیارت از راه دور
۱۳۹۹/۰۹/۰۲ - ۱۳:۱۶
آستان قدس رضوی گسترش معارف اهل‌بیت(ع) خصوصا امام رضا(ع) و غنای زیارت از راه دور و نزدیک زائران را از وظایف ذاتی خود می‌داند.

در همین راستا بهره‌گیری از فناوری‌های روز نیز در دستورکار قرار دارد. از جمله این فناوری‌ها تولید و به‌روزرسانی نرم‌افزار تلفن همراه «رضوان» است، نرم‌افزاری که در این روزهای کرونایی نقش مهمی در ارتباط زائران راه دور با حرم مطهر دارد.


رضوان، نرم‌افزاری کاربردی
این نرم‌افزار جذاب با بیش از 3 میلیون و 555 هزار مورد نصب تاکنون، طبق نظر کاربران در سایت‌های معتبر، بسیار کاربردی است و حس و حالی خوب دارد. رضوان اولین نرم‌افزاری موبایلی رسمی آستان قدس رضوی به شمار می‌رود که افزون بر خدمات متعدد، روزانه قلوب هزاران نفر را به بارگاه منور امام رضا(ع) معطوف می‌کند.
مهندس محسن غلامی، مدیر مرکز فناوری اطلاعات آستان قدس رضوی، نرم‌افزار رضوان را یکی از خدمات مجازی و دیجیتالی حرم امام رضا(ع) برای عموم مردم معرفی می‌کند و می‌گوید: طراحی نرم‌افزار رضوان به گونه‌ای است که افزون بر زائران در حرم، عموم دلدادگان به حضرت رضا(ع) نیز می‌توانند از آن بهره‌مند شوند.

خدمات متعدد رضوان
وی معتقد است؛ غالبا زائران و مجاوران حضرت رضا(ع) نرم‌افزار رضوان را به عنوان درگاهی برای دریافت غذای حضرتی می‌شناسند در حالی که این نرم‌افزار خدمات متنوع و متعددی دارد چون آشنايی با امام رضا(ع)، راهنمای زائر و حرم‌شناسی، نقشه حرم مطهر با نمایش موقعیت زائر در حرم مطهر، فهرست مراسم‌ حرم (روز جاری و روزهای آینده)، قرآن كريم با امكان فعال و غيرفعال كردن ترجمه، آداب زيارت و ادعيه منتخب زيارت امام، پخش زنده صحن‌ها و مراسم‌ حرم، ویدئوکلیپ‌های برگزیده از مراسم‌ حرم، امكان پرداخت اينترنتي خيرات و نذورات، تقویم مناسبت‌ها و اوقات شرعی شهرها، پاسخ‌گویی به سؤالات دینی با نمايش سؤالات پرتكرار، نقشه شهر مشهد مقدس، آدرس پارکینگ‌های عمومی حرم مطهر و شهر مشهد با مسیریابی، كتابخانه رضوی و ... .

غلامی می‌افزاید : رضوان بستری برای به عرضه گذاشتن محتوای فرهنگی مذهبی آستان قدس در فضای مجازی است که در همین راستا در دهه پایان صفر تعداد 78 ویدئو کلیپ توسط معاونت تبلیغات اسلامی و مرکز ارتباطات و رسانه در این بستر بارگذاری شده است.
وی می افزاید: طبق آمار گوگل آنالیتیکز در دهه پایانی صفر بیش از 250 هزار کاربر به صورت آنلاین از امکانات رضوان بهره‎مند شده و در مجموع بیش از 7 میلیون بار از صفحات آن بازدید شده است. ماندگاری کاربران در رضوان در این ایام به طور میانگین 10 دقیقه بوده است.
غلامی می‌گوید: طبق آمار گوگل آنالیتیکس، در دهه پایانی صفر، بیش از 250 هزار کاربر به صورت آنلاین از امکانات رضوان بهره‎مند شده‌اند و به طور میانگین، هر کاربر بیش از 10 دقیقه از نرم‌افزار استفاده کرده است.

بیشترین کاربرد رضوان برای مخاطبان
وی ادامه می‌دهد: بیشترین موارد استفاده مخاطبان از رضوان در دهه آخر صفر به‌ترتیب کتب و ادعیه، پخش زنده مراسم و مهمان‌سرا بوده است و کاربران خارج از مشهد بیشترین سهم بهره‎مندی از پخش زنده را داشته‌اند.
مدیر مرکز فناوری اطلاعات آستان قدس رضوی می‌گوید: با توجه به شیوع ویروس منحوس کرونا، اغلب زائران و مجاوران برای زیارت از کتب ادعیه شخصی یا نرم‌افزارهای موبایلی استفاده می‌کنند. از همین رو نیز 31 درصد از کاربران رضوان از ویژگی کتب ادعیه این نرم‌افزار بهره‎مند شده‌اند.
وی ادامه می‌دهد: نرم‌افزار تلفن همراه رضوان به صورت برخط و برون‌خط قابل استفاده است. همین امر باعث شده است خیلی از کاربران در زمان تشرف به حرم به‌ویژه بعد از شیوع کرونا برای قرائت ادعیه و زیارات از این نرم‌افزار بهره‌مند شوند.
مدیر مرکز فناوری اطلاعات آستان قدس رضوی می‌گوید: طبق آمار گوگل‌آنالیتیکس، در دهه پایانی ماه صفر بیش از 95 هزار کاربر نرم‌افزار رضوان را نصب کرده‌اند.

به‌روزرسانی جدید نرم‌افزار رضوان
مدیر مرکز فناوری اطلاعات آستان قدس رضوی در ادامه به به‌روزرسانی جدید نرم‌افزار رضوان اشاره و بیان می‌کند: سعی ما بر این است که این نرم‌افزار در هر سال چندین بار با قابلیت‌های جدید به‌روزرسانی شود. این فرایند هم مبتنی بر نیاز مخاطبان صورت می‌گیرد.
وی ادامه می‌دهد: کاربران نرم‌افزار موبایلی رضوان در به‌روزرسانی جدید می‌توانند از قابلیت‌هایی چون ثبت نام زیارت نیابتی، جست‌وجو در نقشه حرم، مشاهده مکان برگزاری مراسم‌ها در نقشه حرم و اسلاید خبر بهره‎مند شوند.

تعاملی بودن رضوان
وی در ادامه درباره تعاملی بودن نرم‌افزار موبایلی رضوان مطالبی را بیان و ابراز می‌کند: رضوان برای کاربران فعال امتیازات متعددی در نظر گرفته است. هر مقدار امتیاز افراد بیشتر باشد، در قرعه‌کشی برای اعطای هدایای فرهنگی و متبرک حرم شانس بیشتری خواهند داشت.
غلامی ادامه می‌دهد: مشاهده آیات و احادیث، نشر معارف رضوی، مشارکت در بخش نذورات و خیرات، ارسال نظرات و گزارش، معرفی این نرم‌افزار به دیگران و شرکت در نظرسنجی‌ها از شاخصه‌های امتیازدهی در نرم‌افزار رضوان به شمار می‌رود.
وی تصریح می‌کند: مبتنی بر همین امتیازات، در سال جاری به 888 نفر هدیه متبرک فرهنگی، 88 نفر کمک‌هزینه سفر به مشهد مقدس و 8 نفر تشرف در مراسم غبارروبی روضه منوره (بعد از بین رفتن ویروس منحوس کرونا) اعطا شده است.
مدیر مرکز فناوری اطلاعات آستان قدس رضوی خاطرنشان می‌کند: قطعا نظرهای کاربران در سایت app.razavi.ir برای به‌روزرسانی‌های جدید نرم‌افزار رضوان ارزشمند و کاربردی خواهد بود.

برچسب ها:
افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید