نسخه آزمایشی
در گفت و گو با نویسنده کتاب عنوان شد
۱۳۹۹-۱۱-۲۲
«خلوت مدیر»؛ روایتگر وضعیت اسفبار آموزش و پرورش در دوران پهلوی
«روز بزرگ استقبال مردم از ورود رهبرشان به میهن اسلامی فرارسیده بود. رهبر کبیر انقلاب، آیت الله خمینی سرانجام پس از پانزده سال تبعید، قدم به خاک میهن گذاشت. سیل جمعیت همراه با فریاد و اشک به استقبالش شتافتند. بعد از شرکت در مراسم استقبال، همراه "مجد" توی مسیر برگشت به منزل قرار گرفتیم.

میان راه یک اتوبوس مسافربری کنار جدول نگه داشت و ما سوار شدیم. در قسمت بوفه عده ای از دختران که روسری به سر کرده بودند ، اتوبوس را گذاشته بودند روی سرشان. همه شاد و هیجان زده بودند.در تمام طول مسیر، همگی مدام به صدای بلند با هم شوخی می کردند و می خندیدند. با دیدن آنان من و مجد به یاد دختران ایران زمین افتادیم...».

بخشی که خواندید قسمتی از کتاب «خلوت مدیر» بود که به قلم علی اکبر والایی توسط به نشر(انتشارات آستان قدس رضوی) در قالب ۳۶۸ صفحه و در قطع رقعی در دو نوبت به زیور چاپ آراسته شده است.


 درد سرهای مدیر مدرسه در«خلوت مدیر»

«خلوت مدیر» روایتگر داستان وضعیت اسف بار آموزش و پرورش در دوران پهلوی است.. بیشتر اتفاقات این داستان در «مدرسه راهنمایی نفیسه پزشکیان» در یکی از محلات جنوب غربی تهران می گذرد و «حمید مهران» که به مدیریت این مدرسه منصوب می شود، شاهد و پیش برنده داستان است. اتفاقات ریز و درشت بین دو ناظم مدرسه (شمس و مجد) و همچنین معلمان ، دانش آموزان ، ساواک ، مبارزین ، مردم و ... داستان را به خوبی پیش برده و آن را خواندنی و دلنشین کرده است.

علی اکبر والایی، از نویسندگان پرسابقه و نام‌آشنای ادبیات انقلاب است که داستان نویسی را به طور جدی از سال 64 آغاز کرد. همزمان با نوشتن قصه، بیش از سیصد نمایشنامه نیز برای رادیو نوشت. او درسال 1368 اولین اثرش را که یک داستان بلند بود، را به چاپ رساند. کتاب «خلوت مدیر» یک داستان بلند انقلابی از اوست.

او در خصوص نگارش این اثر می گوید: «من سوم راهنمایی بودم که انقلاب پیروز شد.من آن فضا را تجربه کردم. من به مدت 5 سال هم معلم بودم و فضای بعد از انقلاب را به خوبی درک کردم. فضای آن دوره بسیار متفاوت با اکنون بود  جرقه  نوشتن این کتاب از دوران معلمی من در اواسط دهه 60 در ذهنم زده شد اما با یک وقفه ده تا 12 ساله، نوشتن این اثر درسال  86 به پایان رسید. این اثر با مضمون سیاسی - اجتماعی مربوط به حوادث اواخر دوره سلطنت پهلوی و آغاز پیروزی انقلاب اسلامی ایران است و وقایع آن زمان را با سبکی متفاوت بیان می کند».

رمان «خلوت مدیر» با روایت اول شخص از نگاه یک مدیر مدرسه به نام حمید مهران آغاز می شود. وی در بدو ورود به مدرسه با معاون اول خود آشنا می‌شود که فردی دست‌نشانده ساواک است، ارتباط مدیر و ناظم، همینطور اتفاقاتی که در مدرسه رخ می‌دهد، داستانی جذاب را برای مخاطب رقم می‌زند که خواندن آن خالی از لطف نیست. داستان ساده و روان «خلوت مدیر» با تعلیق های فراوان داستانی در ۲۵ فصل به عنصر فساد و نقش آن در فروپاشی حکومت پهلوی اشاره می‌کند.

نویسنده رمان «خلوت مدیر» در همین راستا ادامه می دهد:« مدرسه و نظام آموزشی که در این کتاب به آن اشاره شده، کنایه‌ای از فضای پیش از انقلاب اسلامی ایران است، افراد از منظر جامعه شناختی بسیار مورد پرداخت قرار گرفته‌اند، لذا لایه‌های مختلف و عمیقی در کتاب وجود دارد که جذابیت ویژه‌ای را برای مخاطب به همراه دارد. حمید مهران در این رمان به علت بهره‌مندی از هوشی خوب مشکلات را یکی پس از دیگری از پیش رو بر می‌دارد و با تدبیر هوشمندانه مدیریتی خوب را از خود به نمایش می‌گذارد».

این اثر برای رده سنی بزرگسال با قلمی روان و خوشخوان نوشته شده که  خواندن آن برای جوانان  و خوانندگانی که توجه ویژه به نثر و ادبیات رمان دارند نیز مفید است.

کتاب «خلوت مدیر» به صورت رئال و داستانی نوشته شده است. علاوه بر نثر فاخر، فراز و فرود‌های جذابی را از زندگی شخصیت اول داستان حمید مهران، مدیر مدرسه بیان می کند.

والایی با بیان اینکه این اثر سه گانه است، تصریح  می کند:« من این کتاب را در قالب یک سه‌گانه تعریف کردم و پایان جلد و اول کتاب «خلوت مدیر» به گونه‌ای است که بتواند ادامه داشته باشد. نگارش جلد دوم خلوت مدیر از سال‌ها پیش شروع شده اما در نوشتن آن با احتیاط پیش می روم و وقفه هایی در نوشتن دارد. نگارش جلد دوم با همان شخصیت های جلد اول در محیط دانشگاهی است که رشدی را نشان می‌دهد.در جلد دوم خلوت مدیر، به بیان حوادث دهه 60 و جنگ می پردازد و در جلد سوم، به بعد از جنگ،موضوع انتخابات و اوضاع کنونی کشور بیان می  شود . در سه گانه کتاب «خلوت مدیر»سعی می شود به سه برهه از تاریخ کشور از جمله پیش انقلاب، دوران جنگ و وقایع پس از جنگ و و معضلات و مشکلات اقتصادی جامعه پرداخته می شود».

این نویسنده انقلابی در خصوص بازخوردهایی که از این اثر گرفته، می گوید: «این اثر یکی از آثار شاخص من است که هم از دیدگاه مخاطبین، هم منتقدان و صاحب نظران عرصه کتاب با استقبال خوبی مواجه شده است و مخاطب عام و خاص واکنش فوق العاده ای به این اثر داشته اند. اینکه مخاطبین توانستند با این اثر ارتباط برقرار کنند و از خواندن آن لذت ببرند برای من خوشحال کننده است. به نظر من باید با انجام کارهای تبلیغی و ترویجی روند معرفی کتاب ادامه داشته باشد تا این اثر جایگاه جایگاه واقعی خود را به دست بیاورد».


حمایت مسئولان فرهنگی از نویسندگان انقلابی

موضوع انقلاب یکی از مباحث مهم و تاثیرگذار در ادبیات داستانی ایران است که می توان از آن برای خلق داستان و رمان بهره گرفت.

 نویسنده کتاب «ایستاده در کمند» ادامه می دهد: «نگارش رمان و داستان خوب انقلابی بر ذهن و روان مردم تاثیر می گذارد. در آثار داستانی تاثیر گذاری خیلی عمیق است و خیلی محسوس، از جهاتی تاثیر درونی بر مخاطب می گذارد و مخاطب بدون جبهه گیری و موضع گیری از خواندن کتاب لذت ببرد. آٍثار خوبی در حوزه انقلاب منتشر شده که «خلوت مدیر» یکی از آن ها است. شاید بعدها آثار انقلابی جایگاه واقعی آنان مشخص شود و تاثیر خود را در نسل های بعدی بگذارد. برای رونق گرفتن و چاپ بیشتر آثار انقلابی باید از آن ها حمایت شود، موانع انتشار و عرضه این آثار بین ناشر و نویسنده برداشته شود. به صورت حداکثری مسئولان فرهنگی از تولید این آثار حمایت کنند و فرصت را در اختیار نویسندگانی قرار دهند که این برهه از تاریخ کشور را تجربه کرده اند، در قالب کتاب به روایت خاطرات و حوادث انقلاب بپردازند. حمایت از نویسندگان و قدر دانی از آنان  نباید محدود به مناسبات سالانه باشد و به صورت جدی برای رفع دغدغه های نویسندگان جبهه انقلاب اسلامی تلاش شود. از آن جایی که کتاب و اهمیت آن در رشد فرهنگی جامعه بسیار مهم است از مسئولان و همه نهادهای فرهنگی و تاثیر گذار انتظار داریم با حمایت از نویسندگان و دست اندرکاران تهیه کتاب و انجام برنامه های مختلف تبلیغی، ترویجی و فرهنگی در حوزه کتاب به توسعه فرهنگ کتابخوانی در جامعه کمک کنند. امیدوارم مردم با کتاب آشتی کنند و  شکوفایی اخلاق و فرهنگ جامعه ما به واسطه کتاب باشد».

 

به نشر، ناشر فعال انقلابی

او در پایان از به نشر (انتشارات آستان قدس رضوی )، ناشری فعالی در حوزه نشر آثار  انقلابی عنوان می کند و یادآور می شود «امروز با گسترش فضای مجازی ناشران مسئولیت سنگینی دارند تا مخاطب را پای کتاب نگاه دارند. به نشر نیز باید همزمان و همگام با فناوری‌های روز در عرصه فضای مجازی با اجرای برنامه های مختلف به معرفی آثار بپردازد. انتشاراتی مانند به‌نشر باید بر تقویت ارائه و چاپ کتاب متمرکز شود و از روش‌های جدید تولید محتوا مانند کتاب صوتی و دیجیتال بهره بگیرد و نشر صوتی و دیجیتال را به خصوص در ادبیات داستانی و رمان  انقلاب تقویت کند».

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید

تولیت آستان قدس رضوی

وجهه علمی امام رضا(ع) باید در جامعه ظهور و بروز یابد
تولیت آستان قدس رضوی گفت: امام رضا (ع) به عالم آل محمد (ص) معروف هستند، این عالم آل محمد (ص) بودن تنها نباید محدود به…