نسخه آزمایشی
ارائه محصولات ۶۰۰ تولیدکننده داخلی در فروشگاه سوغات فرهنگی زائر رضوی؛
۱۴۰۰-۰۱-۱۶
بارقه‌های امید در دل هنرمندان با تولید سوغات رضوی
«فروشگاه سوغات فرهنگی زائر رضوی» از سال ۹۶ فعالیت خود را در عرصه تأمین کالای ایرانی متناسب با سبک زندگی ایرانی اسلامی آغاز و سعی کرده تا با تولید محصول با کیفیت و صنایع دستی داخلی، با محصولات چینی که نفس بازار تولیدات داخلی را به شماره انداخته‌اند، رقابت کند و جای خودش را در سبد خرید خانوارهای ایرانی باز کند.

در این میان اقدامات ارزشمندی را برای حمایت از تولیدکنندگان محصولات صنایع دستی و تولیدات داخلی انجام می‌دهد که امید حمایت شدن را در دل هنرمندان این رشته زنده می‌کند.

از سال ۹۶ تاکنون شمار فروشگاه‌های سوغات فرهنگی زائر رضوی افزایش یافته و در حال حاضر در محدوده حرم مطهر رضوی ۱۰ شعبه ارائه‌کننده محصولات سوغات فرهنگی زائر رضوی و در شهر مشهد ۱۰ شعبه و در سطح کشور هفت شعبه فروش و ۱۰ نمایندگی ارائه محصولات سوغات زائر رضوی وجود دارد. در سال ۹۹ نیز یک فروشگاه جدید در صحن امام حسن مجتبی(ع) راه اندازی شده است.

مدیرعامل انتشارات آستان قدس رضوی «به نشر» درباره نحوه تأمین کالاهای ایرانی در این فروشگاه گفت: در حال حاضر حدود ۶۰۰ تأمین‌کننده اقلام و محصولات فرهنگی با فروشگاه‌های سوغات فرهنگی زائر رضوی همکاری می‌کنند که بخشی از تأمین‌کنندگان جزو سرپرستان خانوار و افراد کم‌برخوردار هستند که خودشان با افراد زیر شاخه خود در تهیه این کالاها در ارتباط هستند. از سال ۹۶ تا خرداد ۹۹ یعنی در مدت زمان حدود سه سال، بیش از ۷ هزار نفر به طور مستقیم و غیرمستقیم در زمینه تولید کالاها و محصولات قابل عرضه در فروشگاه‌های سوغات زائر رضوی در سطح کشور در ارتباط هستند.

به گفته حسین سعیدی، محصولات فروشگاه سوغات فرهنگی زائر رضوی، در هشت موضوع اصلی از جمله کتاب، آرایه، وسایل عبادی، لوازم کاربردی، سرگرمی، محتوای دیجیتال پوشاک و موضوعات دیداری و شنیداری است و قاب فرش حرم مطهر در سایزهای مختلف، قاب کاشی حرم مطهر، پک‌های بسته‌بندی سوغات زائر شامل محصولات متبرک حرم رضوی مانند انگشتر، سجاده، مهر و تسبیح، عطر، کتابچه، ظروف سفالی و... از دیگر محصولاتی است که در این فروشگاه عرضه می‌شود. این اجناس، کالاها و محصولات فرهنگی ارائه شده در این فروشگاه‌ها از مشخصات و خصوصیاتی مانند کیفیت مناسب، سازگاری با خصوصیات سبک زندگی ایرانی- اسلامی، هزینه تمام شده مناسب و... برخوردار هستند.

او با تأکید بر اینکه اولویت انتخاب همکاران تولیدکننده این محصولات، با اشخاص کم‌برخوردار جامعه، سرپرستان خانوار و افرادی است که زیر پوشش نهادهای حمایتی مانند کمیته امداد امام خمینی(ره)، بنیاد مستضعفان، سازمان بهزیستی و... هستند، تصریح کرد: در این زمینه از ظرفیت کانون‌های خادمیاری رضوی در استان‌های مختلف برای شناسایی سرپرستان خانوار و افرادی که می‌توانند محصولات و کالاهای فرهنگی مورد نظر ما را تولید کنند یا اینکه خودشان محصولات فرهنگی تولید کرده‌اند، ولی محل و ویترینی برای عرضه و نمایش و فروش ندارند و از این طریق می‌توانند با ما همکاری کنند، استفاده می‌کنیم.

مدیرعامل انتشارات آستان قدس رضوی ادامه داد: یکسری محصولات فرهنگی هم هست که تولیدکنندگان مختلف در استان‌های گوناگون قبلاً تولید کرده‌اند و شرایط و خصوصیات مورد نظر ما را از نظر رعایت سبک زندگی ایرانی- اسلامی و هویت دینی و مذهبی و... و توجه به کالای ایرانی دارا هستند؛ اما تاکنون به دلایل مختلف نتوانسته‌اند نسبت به ارائه و عرضه محصولات تولیدی خود اقدام مناسبی به عمل آورند که در این زمینه هم وارد عمل شده و مطابق ضوابط با آنان همکاری می‌کنیم.

سعیدی با تأکید بر اینکه در حال حاضر یکی از مهم‌ترین سیاست‌ها و موضوعات راهبردی محصولات سوغات زائر رضوی، خنثی‌سازی هجمه‌های فرهنگی دشمنان در ارائه محصولات مبتذل فرهنگی است که تناسبی با هویت ایرانی و اسلامی و سبک زندگی مردم ایران ندارد، اظهار کرد: در شبکه‌های مجازی، کانال‌های اجتماعی، اینترنت، شبکه‌های ماهواره‌ای و... همه روزه شاهد تبلیغ و ترویج کالاهای ضدفرهنگی برای مصرف نوجوانان، جوانان و خانواده‌ها هستیم که اثرات ناخوشایند و نامطلوبی بر زندگی خانواده‌های ایرانی و روحیات فرزندان دارد، در این زمینه ما در تلاش هستیم برای رفع نیاز خانواده‌ها، جوانان و فرزندان ایرانی نسبت به تولید کالاها و محصولات فرهنگی با ذائقه ایرانی و اسلامی و با کیفیت و کمیت مناسب و در راستای سبک زندگی رضوی اقدام کنیم.

به گفته سعیدی، در حوزه کتاب، کتاب‌های «به وقت اردیبهشت»، «مسابقه کوفته پزی»، «امام رضا(ع) و کرامت انسانی»، «مجموعه داستان‌های نوید و ندا»، «چگونه کتاب بخوانیم» و «دعبل و زلفا» بیشترین فروش را در سال جاری داشته‌اند. همچنین محصولاتی ایرانی اسلامی و الهام گرفته از فضاهای معنوی که بیشترین ارتباط را با فضای حرم مطهر رضوی دارند، مانند کاشی‌های حرم مطهر رضوی بیشترین فروش را در میان اجناس داشته است.

او با تاکید بر این که توجه به ذائقه‌ها، سبک، سلیقه و خواسته‌های مردم به‌ویژه کودکان و نوجوانان و خانواده‌ها از جمله مواردی است که در فروش سوغات فرهنگی زائر رضوی مؤثر بوده است، بیان کرد: مثلاً در زمینه تهیه زیورآلات و اشیای تزئینی که در گروه آرایه‌های فردی قرار می‌گیرد سعی شده مطابق با سبک و سیاق زندگی اسلامی و ایرانی، دستبندهایی با تزئینات کاشی‌کاری حرم مطهر رضوی، انگشتر با اسمای متبرک حضرات معصومین(ع)، گردنبند با قسمتی از آیات قرآن کریم مانند آیه «وان یکاد...»، قاب تلفن همراه با تصاویر شهدا، تصاویر حرم مطهر رضوی، تصاویر شخصیت‌های فرهنگی، علمی و... تولید شود.

او در ادامه درباره دلایل استقبال مردم از سوغات فرهنگی زائر اضافه کرد: ما در فروشگاه‌های سوغات فرهنگی زائر رضوی تصمیم گرفتیم محصولات و کالاهایی را ارائه کنیم که هم از نظر کیفی و هم از نظر ظاهری، بصری و خصوصیات قابل رؤیت توسط مخاطبان و خانواده‌ها جذابیت ویژه داشته باشند.

مدیرعامل «به نشر» متذکرشد: در کنار این موضوع به قیمت تمام شده برای فروش محصولات و کالاها هم توجه داشته‌ایم که با قیمت مناسب و قابل رقابت با محصولات خارجی(عموماً چینی) که در اطراف بازار مشهد برای زائران ارائه می‌شوند، عرضه شوند. یکی دیگر از دلایل استقبال از سوغات زائر رضوی ارائه بی‌واسطه محصولات و کالاهای فرهنگی و سوغاتی تولید شده در استان‌ها و مناطق مختلف کشور در این فروشگاه‌هاست.

وی با اشاره به تأثیرگذاری کرونا و وضعیت اقتصادی کشور در فروش محصولات ادامه داد: قطعاً این موضوع در میزان فروش فروشگاه‌های ما در سه ماه نخست سال گذشته اثری کاهشی داشته است اما با توجه به ظرفیت‌های فضای مجازی سعی شد این کسری فروش جبران شود.

سعیدی یادآورشد: اجرای طرح «کروتاب»، فروشگاه مجازی با عرضه محصولات با تخفیف ویژه و ارسال رایگان این محصولات توسط پست و همچنین حضور در نمایشگاه مجازی کتاب تهران نیز استقبال خوب مردم را به همراه داشته است.

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید

تولیت آستان قدس رضوی

وجهه علمی امام رضا(ع) باید در جامعه ظهور و بروز یابد
تولیت آستان قدس رضوی گفت: امام رضا (ع) به عالم آل محمد (ص) معروف هستند، این عالم آل محمد (ص) بودن تنها نباید محدود به…