نسخه آزمایشی
حجت‌الاسلام والمسلمین جوشقانیان:
۱۴۰۰-۰۳-۱۴
سلیمانی‌ها و خرازی‌ها در مکتب عرفانی امام خمینی(ره) تربیت شدند/ همه زندگی، سیاست و روزمرگی ما را به امر دین گره زدند
دبیر شبکه ملی وارثون با بیان اینکه ابوترابی‌ها،  میثمی‌ها، محلاتی‌ها و خرازی‌ها توسط امام خمینی(ره) به عنوان قله معنویت تربیت شدند، گفت: وقتی بیانی در سخن یا قلم‌شان بروز و ظهور می‌ یافت به فضای جبهه‌ها نیرو، قوت و اتحاد می‌بخشید؛ ایشان کانون غرورانگیزی، قدرت‌بخشی و عزت آفرینی بودند.

به گزارش آستان نیوز، در ایام سالروز ارتحال ملکوتی امام خمینی(ره) و به منظور بررسی انس رزمندگان با امام راحل و تاثیر این انس بر رشادت‌ها و ایثارگری‌های آنها، با حجت‌الاسلام والمسلمین «حسین جوشقانیان»، دبیر شبکه ملی وارثون، عضو هیأت امناء مؤسسه روایت سیره شهدا و از راویان دفاع مقدس، گفتگویی ترتیب داده‌ایم که در ادامه مشروح آن تقدیم حضورتان می‌شود:

 

حجت‌الاسلام جوشقانیان با بیان اینکه عشق و ارادت و علاقه قلبی رزمندگان به امام خمینی(ره) زبانزد همگان است، اظهار کرد: چنان‌که در هر سنگر کمین و میدان مین  و کانال و دیگر مواضع پرخطر وقتی می رفتیم و از چرایی حضور رزمندگان جان برکف در دل خطر می‌پرسیدم، در پاسخ می‌گفتند: امام فرموده و امر امام است.

 

رابطه امام و مامومی رزمندگان با پیر جماران

دبیر شبکه ملی وارثون ادامه داد: رابطه رزمندگان با امام خمینی(ره) و رابطه امام(ره) با رزمندگان رابطه حاکم و محکوم نبود که یک طرف حکم کند و طرف دیگر ناچار به تبعیت باشد، از جنس رئیس و مرئوسی هم نبود که به دلیل جایگاه برتر ملزم به عمل کردن شوند، این رابطه حتی از جنس مرید و مرادی هم نبود، 

بلکه کاملاً رابطه امام و ماموم بود و ارادت فکری و قلبی و اندیشه‌ای رزمندگان نسبت به امام خمینی(ره) در آن وجود داشت.

 

وی با بیان اینکه امام خمینی(ره) در سه حوزه بینش، منش و گرایش تاثیری شگرف بر رزمندگان داشتند، گفت: حب و بغض و معیار تفکر رزمندگان و نیز سلوک آنها، بر اساس حب و بغض و تفکر و سلوک امام راحل بود. در رابطه امام و ماموم سه ویژگی باید وجود داشته باشد که در رزمندگان دوران دفاع مقدس به بهترین شکل تجلی داشت.

حجت‌الاسلام جوشقانیان تاکید کرد: نخست اتصال به امام، وگرنه ماموم نیستند لذا رزمندگان بارها سخنرانی‌ها و پیام‌های حضرت امام را گوش می‌کردند و از منظومه فکری و سخن ایشان فاصله نمی‌گرفتند. دوم اطاعت و تبعیت محض، چنان‌که رزمندگان حرف امام راحل را به جان می‌خریدند؛ وقتی فرمودند: حصر آبادان باید شکسته شود یا جزایر جنوبی و شمالی باید حفظ شود، همگی انجام شد، ابراهیم همت سرش رفت اما جزیره نرفت!

 

باورهای قلبی رزمندگان با امام خمینی(ره) همراه بود

وی افزود: سومین مولفه در رابطه امام و ماموم، مسئله اقتدا است، اقتدا قلبی و بر اساس گرایش‌ها است. باورهای قلبی رزمندگان با امام خمینی(ره) همراه بود برای همین وقتی فرمودند: جنگ جنگ تا رفع فتنه از عالم؛ باور داشتند و وقتی در میان بهت همگان قطعنامه را پذیرفتند، باز هم بنابر اقتدای خود، چشم گفتند. 

 

این راوی دفاع مقدس درباره نقش انس و علقه رزمندگان با امام خمینی(ره) در رشادت‌ها و حماسه‌آفرینی‌های رزمندگان در عملیات‌ها، بیان کرد: امام خمینی(ره) از نگاه ظاهری رزمندگان دور بودند و در جماران حضور داشتند و در نگاه دانشگاه‌های نظامی و تعابیر جنگی، عنوان فرمانده نداشتند چون در مقر فرماندهی نبودند، اما پیوند دینی قلبی ایشان با رزمندگان ولو از گوشه جماران، باعث می‌شد کوچکترین تعبیر و واژه‌ای که از لبانشان خارج می‌شد به اقیانوس رزمندگان از یکسو آرامش ببخشد و دیگر سو به آنها خروش جهاد و استقامت بدهد.

 

وی اضافه کرد: اینکه حضرت امام می‌فرمودند: من دست و بازوی رزمندگان را می‌بوسم؛ وقتی این چهره‌ها را می‌بینم احساس خجالت دارم و ... تاثیری شگرف بر روحیه رزمندگان داشت داشت، چون امام راحل در جایگاه صدق قرار داشت: «مِنَ الْمُؤْمِنِينَ رِجَالٌ صَدَقُوا مَا عَاهَدُوا اللَّهَ عَلَيْهِ فَمِنْهُمْ مَنْ قَضَىٰ نَحْبَهُ وَمِنْهُمْ مَنْ يَنْتَظِرُ وَمَا بَدَّلُوا تَبْدِيلًا»، وقتی بیانی در سخن یا قلم‌شان بروز و ظهور می‌ یافت به فضای جبهه‌ها نیرو، قوت و اتحاد می‌بخشید؛ اساساً امام خمینی(ره)، کانون غرورانگیزی، قدرت‌بخشی و عزت آفرینی بودند.

 

تاثیر امام خمینی(ره) بر معنویت جبهه‌ها

حجت‌الاسلام جوشقانیان درباره تاثیر نگاه و اندیشه عبادی الهی امام خمینی(ره) بر معنویت جبهه‌ها، بیان کرد: سه گروه در جبهه‌های دوران دفاع مقدس حضور یافتند؛ یکی نیروهای مُکرَه که مجبورر آمدند در غالب سربازی یا متاثر از مارش نظامی و ... اینها که معنویت شخصی نداشتند . دسته دوم مکلفین بودند یعنی کسانی که گفتند اگر نرویم جهنم به کار است، بر ما فرض و واجب است، اینها معنویت داشتند. گروه سومی بودند شامل عشاق و انسان‌های تراز که معنویت جبهه‌ها از وجود آنها ساری می‌شد؛ ابوترابی‌ها،  میثمی‌ها، محلاتی‌ها و خرازی‌ها از جمله آنها بودند که توسط امام خمینی(ره) به عنوان قله معنویت تربیت شدند.

 

وی تاکید کرد: اینکه امیرالمومنین(ع) در نهج‌البلاغه می‌فرمایند: جهاد دری است از درهای بهشت مخصوص اولیای الهی ناظر بر وجود همین عاشقان است؛ جبهه دفاع مقدس برای این عده باز شد و دیگران به برکت وجود آنها بهره‌مند شدند گروهی که در مکتب امام راحل تربیت یافتند و فضای جبهه‌ها را با معنویت نورانی کردند.

 

همه زندگی و سیاست و روزمرگی ما را به امر دین گره زدند

حجت‌الاسلام جوشقانیان با بیان اینکه دکترین ولایت فقیه امام خمینی(ره) به عنوان امتداد ولایت نبوی(ص) و علوی(ع) بر جبهه‌ها تاثیری شگرف داشت، تاکید کرد: رزمندگان سه اعتقاد درباره حضرت امام داشتند؛ نخست آنکه امام خمینی(ره) همه زندگی و سیاست و روزمرگی ما را به امر دین گره زدند، ایشان می‌فرمودند فقه همه شئون زندگی ما را شامل می‌شود وهمه شئون زندگی ما سیاسی و نیز همه فقه سیاسی است. ایشان این مهم را از متن اسلام و متون آیات و روایات استنباط کردند و تاکید داشتند نمی‌توان صرفاً در گوشه‌ای خزید و فقط ذکر گفت، ما نسبت به اجتماع، ظلم ظالمان، تکالیف اجتماعی و ... باید موضع داشته باشیم.

 

دبیر شبکه ملی وارثون تصریح کرد: دوم آنکه امام خمینی(ره) تاکید داشتند حکومت، فلسفه عملی فقه است یعنی فقه بدون حکومت کاربردی نیست؛ لذا رزمندگان اعتقاد راسخ داشتند ردای حاکمیت بر قامت امام خمینی(ره) زیبنده است و این ولایت فقیه در امتداد ولایت امام معصوم(ع) و ولایت از آن خدا است و ولایت پیامبر(ص) و امام(ع) و ولی فقیه اجرای ولایت الهی است. امام راحل به زیبایی تمام اینها را تعریف و انسان‌هایی از جنس رزمندگان دوران دفاع مقدس را تربیت کردند.

 

عارفانی را تربیت کرد که یک شبه ره صدساله را پیمودند

وی با اشاره به تاثیر زهد و خلوص امام راحل بر ایثارها و از جان گذشتگیرزمندگان در جبهه‌ها، بیان کرد: امام خمینی(ره) الگوی فاخر رزمندگان بودند، کسی که از همه لشکرها سان دید اما سر سوزنی آلوده نشد و از همه دنیا یک خانه برای خود نداشت و در حسینیه جماران مستاجر بود و اندوخته‌های کتابش بیش از 80 جلد نمی‌شد! اگرچه در خانه‌ای مجلل در خمین به دنیا آمد اما در خانه‌ای استیجاری از دنیا رفت  و تصمیمات مهم انقلاب را در اتاقی سه در چهار می‌گرفت. این سیره الگوی رزمندگان بود که در روزگار ما کسی همه زیبایی‌های دنیا را دید اما چشم طمع نداشت. چراغ راه همت‌ها، کاظمی‌ها، سلیمانی‌ها، ردّانی‌پورها، خرازی‌ها امام خمینی(ره) بودفردی که هم زاهد بود هم سالک، هم سیاستمدار بود هم عارف و در مکتب خود عارفانی را تربیت کرد که یک شبه ره صدساله را پیمودند.

گفتگو از آمنه مستقیمی

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید

تولیت آستان قدس رضوی

حضور تولیت آستان قدس رضوی در مناطق محروم حاشیه شهر مشهد
تولیت آستان قدس رضوی همزمان با ایام دهه کرامت از مناطق حاشیه شهر مشهد بازدید و ضمن گفت‌وگو با ساکنان این مناطق از نزدیک…