به همت بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی بررسی شد؛
۱۴۰۰-۰۵-۰۷

نقش شرفای مکه و مدینه در صیانت از ولایت در خلال هزار سال امارت

به همت گروه سادات و مفاخر بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی نشست «نقش شرفای مکه و مدینه در صیانت از ولایت در خلال هزار سال امارت» برگزار شد.

به گزارش آستان نیوز، مدیر گروه سادات و مفاخر بنیاد پژوهشهای اسلامی آستان قدس رضوی در این نشست که امروز با حضور جمعی از پژوهشگران و محققان برگزار شد، اظهار کرد: تاریخ تشیع با تاریخ مکه، مدینه، کوفه و  برخی از مناطق حجاز با هم درآمیخته است.
غلامرضا جلالی ابراز کرد: همواره به این نکته کمتر توجه شده که شرفای حجاز اعم از حسنی‌ها و یا حسینی‌ها عنایتی به تشیع داشتند و گاهی به شکل زیدی امامی و گاهی نیز در قالب اهل سنت با گرایش شافعی بوده‌اند؛ اما شرفا اعم از سادات حسینی و حسنی نسبت به اهل بیت(ع) توجه ویژه‌ای داشتند و نسبت به شیعیان نیز کم توجه نبودند.
این پژوهشگر ادامه داد: شرفا نزدیک به هزار سال در مکه و مدینه حاکمیت داشته و به این موقعیت و منزلت خودشان عنایت و توجه ویژه‌ای داشتند زیرا دو مکان مکه و مدینه برای آنان اعتبار بخش بود.
وی با بیان اینکه شرفای حسنی و حسینی زمان بیشتری را در قدرت به سر بردند، گفت: حاکمیت آنان از هزار سال بیشتر است ولی وقتی ما تاریخ‌های پس از قدرت رسیدن سلفی را مد نظر قرار می‌دهیم می‌بینیم که سادات حسنی نیز توانستند حاکمیتی در آنجا داشته باشند.
جلالی ادامه داد: حکم این شرفا در هنگام ایام ذی‌الحجه قرائت می‌شد و این نکته برای آن‌ها بسیار با اهمیت بوده و یک نوع اعتبار بخشی به شمار می‏رفت؛ آنان مایل بودند با برقراری ارتباط با دولت‌های محلی نیازمندیهای حجاج را به لحاظ مالی تامین کنند و این تامین بودجه در واقع موقعیت اقتصادی دولت‌های محلی را نشان می‌داد.
وی همچنین تصریح کرد: گاهی اوقات از اختلافات بین شیعه و اهل سنت سخنانی به میان می‌آمد و در یکی از مناطق بازتاب پیدا می‌کرد؛ همچنین مراجع مکه صراحتا از شیعه‌های زیدی حمایت می‌کردند.
این پژوهشگر در ادامه با اشاره به چگونگی موقعیت شیعه در مکه و مدینه اظهار کرد: در مسجدالحرام 5 نماز جماعت برپا می‌شد که یکی از این نمازها به امامت شیعه زیدی بود و این نشانگر این بود که شیعیان در مسجدالحرام می‌توانستند در کنار مکاتب اهل سنت، اعمال خود را در مسجدالحرام انجام دهند.
وی اضافه کرد: در زمانیکه دولت‌های شیعی بر سر قدرت بودند و قدرت در دست شیعیان بود، گرایش تشیع اعم از زیدی و امامی افزایش یافت و حاکمیت تاثیر زیادی در ترویج تشیع اسماعیلی در دو شهر مکه و مدینه داشت و همچنین امامیه و زیدیه هم آزادی عمل داشتند.

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید

تولیت آستان قدس رضوی

همدلی تولیت آستان قدس رضوی با جاماندگان پیاده‌روی اربعین
با توجه به شرایط کرونایی و عدم امکان حضور پرشور زائران و دلدادگان حسینی در اجتماع اربعین حسینی، تولیت آستان قدس رضوی…

پخش زنده حرم مطهر