پایگاه اطلاع‌رسانی آستان قدس رضوی بنام آستان نیوز شامل اخبار آستان قدس رضوی،تصاویر آستان قدس رضوی و رویدادهای موقوفات امام رضا

۱۴۰۲-۰۳-۰۶

احداث باغ نمونه پسته در سازمان کشاورزی و موقوفات سمنان

همزمان با دهه کرامت، باغ نمونه پسته 30 هکتاری در سازمان کشاورزی و موقوفات سمنان مرکز دامغان زیرمجموعه شرکت کشاورزی رضوی به بهره‌برداری رسید تا مساحت باغات این سازمان در خاستگاه پسته در ایران به 233 هکتار برسد.

به گزارش آستان نیوز، در این باغ از ابتدا سعی شده است تمامی اصول کاشت و داشت رعایت شود، همین امر باعث شده است تا شاخصه‌های قابل توجهی همچون رشد مناسب، استفاده از ارقام پرمحصول و مقاوم به شرایط آب و هوایی منطقه، باردهی درختان در حداقل زمان ممکن و همچنین بهره‌گیری از سیستم‌های نوین آبیاری داشته باشد.
 

احداث 20 هکتار باغ پسته جدید در سال جاری
مدیر سازمان کشاورزی و موقوفات سمنان اظهار کرد: با توجه به این‌که شهرستان دامغان از توابع استان سمنان، یکی از تولیدکنندگان مهم پسته در ایران و جهان تلقی می‌شود، این سازمان باغات پسته را نه تنها به عنوان محصولی استراتژیک، بلکه با رویکرد اشتغال‌زایی در منطقه طی سال‌های متمادی احداث کرده است.
علی وطن دوست گفت: طرح اولیه احداث این باغ دو سال پیش با عنوان «احداث باغ پسته 50 هکتاری ثامن‌الائمه(ع)» تهیه و پس از مطالعات اولیه، آماده‌سازی زمین برای کشت در سطح 50 هکتار انجام شد.
او ادامه داد: در حال حاضر نیز مساحت 30 هکتار باغ پسته کاشته شده است و مابقی سطح پس از راه‌اندازی دو حلقه چاه موجود در این مزرعه و تامین آب مورد نیاز در سال جاری کشت خواهد شد.
 

استفاده از پایه‌های مقاوم به شوری و کم‌آبی
مدیر سازمان کشاورزی و موقوفات سمنان درباره رقم کاشته شده در باغ پسته جدید احداث شده خاطرنشان کرد: به منظور استقرار بهتر، رشد و مقاومت بیشتر نهال‌ها به تنش‌های محیطی، از ابتدا کشت مستقیم بذر رقم بادامی زرند در دستور کار قرار گرفت چراکه این بذر از مقاومت لازم در برابر قارچ‌های خاک‌زی، شوری و کم آبی برخوردار است.
او ادامه داد: در واقع تلاش شده است تا این باغ 30 هکتاری به عنوان باغی نمونه که از طریق کشت مستقیم بذر، همراه با رعایت استانداردهای لازم برای آماده‌سازی زمین و فاصله کشت و نیز استفاده از قیم برای یکنواختی ارتفاع و رشد نهال احداث شده، به کشاورزان سراسر کشور معرفی شود.
وطن دوست با اشاره به برنامه سازمان کشاورزی و موقوفات سمنان برای تجهیز باغ پسته 30 هکتاری به سامانه نوین آبیاری گفت: براساس برنامه‌ریزی صورت گرفته قرار است در این سطح از باغات، به زودی سیستم آبیاری تحت فشار قطره‌ای اجرا شود.
او ادامه داد: این سازمان در حال حاضر 233 هکتار باغ پسته دارد که از این سطح حدود 110 هکتار بارده و مابقی در سنوات آتی به باردهی اقتصادی خواهد رسید.

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید

تولیت آستان قدس رضوی

دعای ملت بدرقه راه فرزندان ایران در رقابت‌های جام جهانی فوتسال است
تولیت آستان قدس رضوی شجاعت، غیرت و تلاش را ویژگی ورزشکاران کشورمان در میادین بین المللی خواند و از درگاه پروردگار برای…

تلویزیون اینترنتی