پایگاه اطلاع‌رسانی آستان قدس رضوی بنام آستان نیوز شامل اخبار آستان قدس رضوی،تصاویر آستان قدس رضوی و رویدادهای موقوفات امام رضا

۱۴۰۲-۰۶-۱۴

رشد ۲۹ درصدی تعداد شرکت‌های بنیاد بهره‌وری موقوفات در فرآیند جایزه ملی تعالی و پیشرفت

با اقدامات انجام شده طی سال‌های گذشته،از جمله پیش‌بینی ساختار اجرایی و برگزاری دوره‌های آموزشی، امسال با رشد ۲۹ درصدی، تعداد شرکت‌های زیرمجموعه بنیاد بهره‌وری موقوفات آستان قدس در این ارزیابی ملی، به ۳۱ شرکت افزایش یافته است‌.

به گزارش آستان نیوز، در هفتمین دوره ارزیابی تعالی که اسفند امسال برگزار می‌شود، 31 شرکت و موسسه تابعه بنیاد بهره‌وری موقوفات آستان قدس رضوی حضور دارند، حضوری که مدیر تعالی بنیاد بهره‌وری موقوفات از آن به عنوان خیز بلند برای ارتقاء تعالی سازمانی یاد می‌کند. در گفت‌وگو با پیام برادران رحیمی به برنامه‌ها و اقدامات صورت گرفته در حوزه تعالی و پیشرفت توسط این بنیاد پرداخته‌ایم.
 

لطفا درباره فرایند تعالی بیشتر توضیح دهید و این‌که بنیاد بهره‌وری موقوفات با چه رویکردی در آن حضور می‌یابد؟
فرایند تعالی به طور سالیانه در شرکت‌ها و موسسات اقتصادی زیرمجموعه نهادهای انقلابی که ذیل دفتر رهبر معظم انقلاب فعالیت دارند، اجرا می‌شود. متولی اجرای این فرایند، مرکز ملی تعالی و پیشرفت است که از سال ۱۳۹۵ کار خود را آغاز کرده و تاکنون سالانه یک دوره ارزیابی از شرکت‌ها و موسسات متقاضی انجام داده است. در واقع تا پایان سال ۱۴۰۱ در مجموع ۶ دوره ارزیابی به مورد اجرا گذاشته شده است. بنیاد بهره‌وری موقوفات آستان قدس رضوی نیز همسو با سایر نهادهای انقلاب از سال ۱۳۹۷ در این فرایند حضور فعال داشته و طی این مدت وضعیت تعالی شرکت‌ها و موسسات خود را به لحاظ کمی و کیفی ارتقا داده است.
 

این ارزیابی براساس چه مدلی انجام می‌شود؟
مدل و منطق ارزیابی تا زمان طراحی و تصویب یک مدل ملی و بومی ایرانی-اسلامی، تلفیقی از یک مدل معتبر بین المللی (EFQM) و همچنین سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و شعار سال انتخاب شده است. این مدل چارچوب مدیریتی فراگیری دارد که طی ۲۰ سال گذشته توسط بیش از ۳۰ هزار سازمان، بکارگیری و باعث رشد کسب و کارها شده است. مرکز ملی تعالی و پیشرفت هم میزان موفقیت سازمان‌ها در بهبود شاخص‌های بهره‌وری را از طریق این مدل دنبال می کند. 
 

امسال چند شرکت و موسسه تابعه بنیاد بهره‌وری موقوفات در فرایند تعالی شرکت کرده‌اند؟ سال گذشته چه تعداد بوده است؟
در سال ۱۴۰۲ که هفتمین دوره ارزیابی است، بنیاد بهره‌وری موقوفات آستان قدس رضوی با ۳۱ شرکت و موسسه در این فرایند حاضر شده که این تعداد در مقایسه با دوره ششم که ۲۴ شرکت و موسسه بوده، رشد ۲۹ درصدی داشته است. 
 

از ابتدای امسال چه اقداماتی در شرکت‌ها و موسسات تابعه این بنیاد در راستای جایزه تعالی و پیشرفت انجام شده است؟
با توجه به حمایت‌ها و توجه دکتر سدیدی رئیس بنیاد بهره‌وری موقوفات و دکتر گل کانی معاون برنامه‌ریزی و توسعه اقتصادی بنیاد به موضوع تعالی، در دوره هفتم، فرایند تعالی با قوت و انسجام بیشتری نسبت به دوره‌های گذشته سازماندهی و دنبال شده و در این راستا اقداماتی همچون تأسیس مدیریت تعالی در ساختار تشکیلاتی بنیاد، برگزاری بیش از ۲۵۰۰ نفر ساعت آموزش تخصصی ویژه مدیران تعالی و نیز برپایی کارگروه‌های تعالی در شرکت‌ها و موسسات در قالب ۷ دوره آموزشی انجام شده است.
علاوه‌براین، با هدف تبیین اهمیت فرایند تعالی به مدیران، در اردیبهشت ماه سال جاری، اولین همایش تعالی و پیشرفت با حضور مدیران ارشد بنیاد بهره‌وری موقوفات و ۳۱ شرکت و موسسه حاضر در فرایند هفتم و همچنین مدیران ارشد مرکز ملی تعالی و پیشرفت برگزار شد. در این میان، نظارت عالی و مستمر تیم تعالی بنیاد بر حسن اجرای فرایند تعالی در سطح شرکت‌ها و موسسات که منجر به انجام به موقع مراحل فرایند، برگزاری آموزش‌های لازم، انجام خود ارزیابی، تدوین اظهارنامه، اجرای پروژه‌های بهبود و... شده است را نباید فراموش کرد.
 

به نظر شما اجرای فرایند تعالی در شرکت‌ها و موسسات چه دستاوردهایی را به دنبال دارد؟
از آنجا که مدل تعالی حاصل تجارب سازمان‌های موفق و پیشرو است، پیاده‌سازی آن باعث ایجاد توازن بین نیازهای ذینفعان کسب و کار از جمله رهبران، کارکنان، تأمین‌کنندگان، مشتریان و جامعه شده و باعث می‌شود شرکت‌ها علاوه‌بر رویکرد افزایش بهره‌وری و سودآوری، به نیازها و منافع سایر ذینفعان خود به صورت متوازن توجه داشته باشند.
 

فرایند ارزیابی و نحوه کسب امتیاز در مدل تعالی سازمانی به چه صورت است؟
این فرایند شامل ارزیابی اظهارنامه‌ها و بازدید از محل است که در نهایت شرکت‌ها به میزان موفقیت در پیاده‌سازی مدل، از امتیاز ۰ تا ۱۰۰۰ نتیجه کسب می‌کنند. بر این اساس امتیاز ۶۰ تا ۲۵۰ حائز شرایط گواهی تعهد به تعالی، امتیاز ۲۵۱ تا ۵۰۰ حائز شرایط تقدیرنامه یک ستاره تا ۵ ستاره و همچنین امتیاز ۵۰۱ تا ۱۰۰۰ حائز شرایط تندیس بلورین، سیمین و زرین خواهد شد. بیشترین نتیجه کسب شده توسط شرکت‌ها و موسسات تابعه بنیاد بهره‌وری موقوفات مربوط به شرکت کمباین‌سازی ایران و شرکت صنایع غذایی رضوی به ترتیب در دوره پنجم و ششم می‌باشد که با کسب تقدیرنامه ۵ ستاره همراه بوده است.
 

طی مدت باقیمانده تا برگزاری هفتمین دوره جایزه تعالی و پیشرفت، چه اقدامات و برنامه‌هایی عملیاتی خواهد شد؟
از جمله اقداماتی که در ادامه در دست پیگیری است، می‌توان به برگزاری دوره آموزشی ویژه مدیران عامل شرکت‌ها و موسسات، دوره آموزشی آمادگی ارزیابی در محل، استقرار سامانه مدیریت دانش تعالی و برگزاری تورهای تعالی اشاره کرد.


انتظار چه نتایجی از هفتمین دوره جایزه تعالی و پیشرفت دارید؟
با مجموعه اقدامات انجام شده، انتظار می‌رود علاوه‌بر نهادینه شدن فرهنگ تعالی سازمانی در شرکت‌ها و مؤسسات تابعه بنیاد بهره‌وری موقوفات آستان قدس رضوی، تمام ۳۱ شرکت و موسسه حاضر در فرایند هفتم حداقل یک رتبه ارتقا داشته باشند و سه شرکت سطح تندیس را بدست آورد.

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید

تولیت آستان قدس رضوی

صبر و مهربانی از صفات الزامی برای پاسخگویان به مسائل شرعی است
تولیت آستان قدس رضوی شرح صدر، تحمل، مهربانی و مزین بودن به اخلاق نیکو را از صفات الزامی برای پاسخگویان به مسائل شرعی…

تلویزیون اینترنتی