پایگاه اطلاع‌رسانی آستان قدس رضوی بنام آستان نیوز شامل اخبار آستان قدس رضوی،تصاویر آستان قدس رضوی و رویدادهای موقوفات امام رضا

۱۴۰۲-۰۶-۱۹

تجهیز 100 درصد باغات میوه سازمان موقوفات ملک به سامانه‌های نوین آبیاری

مدیر کشاورزی سازمان موقوفات ملک آستان قدس رضوی از تجهیز 100 درصد باغات میوه این سازمان به سامانه‌های نوین آبیاری خبر داد و گفت: علاوه‌براین، ۵۰ درصد باغات پسته با بهره‌گیری از روش‌های نوین، آبیاری می‌شود.

مهندس سید کاظم اشفاقی در گفت‌وگو با آستان نیوز اظهار کرد: سازمان موقوفات ملک 220 هکتار باغ میوه دارد که تمام آن به روش تحت فشار قطره‌ای آبیاری می‌شود.
او صرفه‌جویی ۸۰ درصدی در مصرف آب را یکی از مهم‌ترين مزيت‌های اين سيستم عنوان کرد و افزود: افزايش راندمان و بهره‌وري آب، ارتقاء کیفیت و عملکرد محصول، پیشگیری از گسترش علف‌های هرز و تغذیه مدیریت شده محصول کشاورزی مورد نظر، بخشی دیگر از این مزیت‌ها به شمار می‌رود.
مدیر کشاورزی سازمان موقوفات ملک ادامه داد:: باغات تحت مديريت اين سازمان برپايه مدرن‌ترين روش‌هاي آبياري قطره‌اي سطحي و زيرسطحي طراحي و اجرا شده و بروزرسانی سيستم‌های كنترل مركزي آن به‌صورت دوره‌ای در دست اقدام است.
 

برداشت 900 تن میوه تابستانه
او خاطرنشان کرد: باغات میوه سازمان موقوفات ملک در شهرستان چناران واقع شده و شامل انواع آلبالو مجاري، هلو، شليل، آلو، سيب، گلابي و گردو است.
اشفاقی با اشاره به برداشت حدود 900 تن آلبالو، آلو پيش رس و ارقام مختلف سيب از باغات رضوي چناران در سال جاری افزود: بخشی از این محصولات در ميادين ميوه و تره‌بار كل كشور عرضه و بخشی هم به كارخانه‌هاي توليد فرآورده‌هاي غذايي و تبديلي فروخته شده است.
او ادامه داد: علي‌رغم چند مرحله سرمازدگي در فصول زمستان و بهار به دليل تغيير اقليم که بخش كشاورزي را تا حد قابل ملاحظه‌اي تحت تاثير قرار داد و منجر به كاهش عملكرد كمي شد، عملكرد كيفي محصولات در نوع خود بي رقيب بوده است.
اشفاقی، تقويت فاكتورهاي آب، خاك و گياه در فصول توليد را یکی از دلایل افزایش کیفی محصولات برداشت شده عنوان کرد و گفت: علاوه‌براین، استفاده از سيستم‌هاي آبياري مدرن برای ارتقاء‌ حداكثري كارايي مصرف آب، تغذيه مناسب، اعمال شيوه‌هاي مديريت هرس باغات و استفاده از ادوات کشاورزی مدرن، نقش موثری در افزایش کیفیت محصولات داشته است.

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید

تولیت آستان قدس رضوی

دعای ملت بدرقه راه فرزندان ایران در رقابت‌های جام جهانی فوتسال است
تولیت آستان قدس رضوی شجاعت، غیرت و تلاش را ویژگی ورزشکاران کشورمان در میادین بین المللی خواند و از درگاه پروردگار برای…

تلویزیون اینترنتی