پایگاه اطلاع‌رسانی آستان قدس رضوی بنام آستان نیوز شامل اخبار آستان قدس رضوی،تصاویر آستان قدس رضوی و رویدادهای موقوفات امام رضا

مدیر عامل بنیاد فرهنگی رضوی مطرح کرد:
۱۴۰۲-۱۰-۰۶

تأکید‎ مدارس امام رضا(ع) بر مسئله‌محوری و ترغیب دانش آموزان به تحقیق و جستجوگری است

مدیر عامل بنیاد فرهنگی رضوی، اساس آموزش‎ مدارس امام رضا(ع) را مسئله‌محوری و ترغیب دانش آموزان به کشف مسائل‎ و یافتن راه‎حل از مسیر تحقیق و جستجوگری عنوان کرد. 

به گزارش آستان نیوز، سیدمحمدصادق علی پرست به مناسبت هفته پژوهش، با اشاره به رویکرد مدارس امام رضا(ع) در جهت تقویت حوزه تحقیق و پژوهش بین دانش آموزان اظهار کرد: واقعیت این است که در نظام آموزشی ما بعد پژوهشی کمرنگ‌تر از آنچه باید باشد، مورد توجه و اهمیت قرار می‎گیرد. 
به این معنا که معلمان در ساعات موظف از فرصت تحقیقاتی برخوردار شوند و نیز از طریق ارتباط‌گیری با مراکز علمی، دانشگاه‌ها و کتابخانه‌ها به تقویت ابعاد علمی خود بپردازند و در مرحله بعد در مسیر تربیت علمی و پژوهش محور دانش آموزان خود همت بگمارند.   
مدیر عامل بنیاد فرهنگی رضوی ادامه داد: در حوزه تعلیم و تربیت، با دو واژه آموزش و یادگیری روبرو هستیم؛ سال‎هاست از فرایند یادگیری صحبت می‌شود ولی در واقع آنچه در مدارس ما اتفاق می‎افتد، آموزش است. در حالی که یادگیری شمولی بزرگتر از آموزش دارد و آموزش تنها یک ابزار برای هدف یادگیری است. آنچه در فرایند تحقیق و یادگیری اتفاق می‌افتد، فرایندی متشکل از کنجکاوی، تفکر و حل مسئله است.   
وی تصریح کرد: بنیاد فرهنگی رضوی تلاش کرده به این سمت و سو حرکت کند و با تأسیس پژوهش‌سرای امام رضا(ع) به عنوان بزرگترین و مجهزترین پژوهش‌سرا در شرق کشور، توجه ویژه‌ای به موضوع پژوهش معطوف کرده است. راه‌اندازی این مجموعه و فعالیت‌های متنوع آن از جمله برگزاری مسابقات ایده‌پردازی، المپیادهای علمی ـ مهارتی، برگزاری کارگاه‌ها و اجرای آزمایش‌های مختلف و ارائه محصولات، زمینه هدایت دانش آموزان به سمت جستجوگری و کاوش را مهیا کرده است. 
علی پرست همچنین با اشاره به یکی از برنامه‌های محوری معاونت آموزش و پژوهش این بنیاد گفت: تأکید بنیاد فرهنگی رضوی بر آموزش‎ بر اساس مسئله‌محوری است تا دانش آموزان، خود به دنبال کشف نظام مسائل‎شان در فرایند یادگیری و یافتن راه‎حل از مسیر تحقق و جستجوگری برآیند و به این ترتیب در جریان فراگیری سهیم ‌شوند.   
به گفته وی، برای تقویت روحیه کاوش و جستجوگری، در وهله نخست، کارگاه‎های آموزشی برای معلمان دایر می‎شود تا در گام بعدی، دانش آموزان را از حالت شنونده منفعل و انبار حافظه به یادگیرنده فعال و پرسش‌گر تبدیل کنند و خود دست به کار تولید شوند. 
این مقام مسئول در آستان قدس رضوی به دلیل اهمیت پرورش روحیه تفکر و تحقیق و جستجوگری در مدارس امام رضا(ع) اشاره و ابراز کرد: اساس مدارس امام رضا(ع) بر گسترش تربیت دینی است و اساس دین اسلام بر محور تحقیق و پرسش‌گری است. تکرار تعابیری نظیر انظروا، افلا یعقلون، یتفکرون، یتدبرون و... در قرآن کریم ناظر بر دعوت خداوند متعال به جستجو و تحقیق است. 
حضرت ابراهیم در مسیر دعوت مردم به توحید، سه فرضیه مطرح می‌کند: اول ستاره درخشان را به عنوان خدا می‌پذیرد و با دلایل رد می‌کند. بعد خورشید، ماه و دست آخر، خداوند یکتا را به عنوان رب قابل پرستش می‌پذیرد. یعنی پذیرش دین در بدو امر مبتنی بر تحقیق و پژوهش است.     
وی در ادامه با نقبی به سیره معصومین(ع) بیان کرد: در جای‌جای سیره ائمه اطهار(ع) داریم که آحاد جامعه را از مسیر جستجو و پرسش‌گری به سمت تعقل و یقین و باورمندی هدایت نمودند. ولی نعمت ما علی بن موسی الرضا(ع)، عالم آل محمد(ع) نامیده شدند به این دلیل که دعوت ایشان به دین با مباحثه و تفکر و جستجوگری با ادیان و زبان‌های مختلف همراه بود. از این رو، این سبک و سیاق، دستور کار ما در تربیت دانش آموزان در مدارس امام رضا(ع) است. 
علی پرست تاکید کرد: بنیاد فرهنگی رضوی هم در سبک آموزشی به محور تحقیق و پژوهش اهمیت می‎دهد و هم در فرایند با تأسیس پژوهش‌سرای امام رضا(ع) در این جهت پیش رفته است.

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید

تولیت آستان قدس رضوی

صبر و مهربانی از صفات الزامی برای پاسخگویان به مسائل شرعی است
تولیت آستان قدس رضوی شرح صدر، تحمل، مهربانی و مزین بودن به اخلاق نیکو را از صفات الزامی برای پاسخگویان به مسائل شرعی…

تلویزیون اینترنتی