پایگاه اطلاع‌رسانی آستان قدس رضوی بنام آستان نیوز شامل اخبار آستان قدس رضوی،تصاویر آستان قدس رضوی و رویدادهای موقوفات امام رضا

مدیر عامل بنیاد فرهنگی رضوی مطرح کرد:
۱۴۰۲-۱۰-۰۶

تأکید‎ مدارس امام رضا(ع) بر مسئله‌محوری و ترغیب دانش آموزان به تحقیق و جستجوگری است

مدیر عامل بنیاد فرهنگی رضوی، اساس آموزش‎ مدارس امام رضا(ع) را مسئله‌محوری و ترغیب دانش آموزان به کشف مسائل‎ و یافتن راه‎حل از مسیر تحقیق و جستجوگری عنوان کرد. 

به گزارش آستان نیوز، سیدمحمدصادق علی پرست به مناسبت هفته پژوهش، با اشاره به رویکرد مدارس امام رضا(ع) در جهت تقویت حوزه تحقیق و پژوهش بین دانش آموزان اظهار کرد: واقعیت این است که در نظام آموزشی ما بعد پژوهشی کمرنگ‌تر از آنچه باید باشد، مورد توجه و اهمیت قرار می‎گیرد. 
به این معنا که معلمان در ساعات موظف از فرصت تحقیقاتی برخوردار شوند و نیز از طریق ارتباط‌گیری با مراکز علمی، دانشگاه‌ها و کتابخانه‌ها به تقویت ابعاد علمی خود بپردازند و در مرحله بعد در مسیر تربیت علمی و پژوهش محور دانش آموزان خود همت بگمارند.   
مدیر عامل بنیاد فرهنگی رضوی ادامه داد: در حوزه تعلیم و تربیت، با دو واژه آموزش و یادگیری روبرو هستیم؛ سال‎هاست از فرایند یادگیری صحبت می‌شود ولی در واقع آنچه در مدارس ما اتفاق می‎افتد، آموزش است. در حالی که یادگیری شمولی بزرگتر از آموزش دارد و آموزش تنها یک ابزار برای هدف یادگیری است. آنچه در فرایند تحقیق و یادگیری اتفاق می‌افتد، فرایندی متشکل از کنجکاوی، تفکر و حل مسئله است.   
وی تصریح کرد: بنیاد فرهنگی رضوی تلاش کرده به این سمت و سو حرکت کند و با تأسیس پژوهش‌سرای امام رضا(ع) به عنوان بزرگترین و مجهزترین پژوهش‌سرا در شرق کشور، توجه ویژه‌ای به موضوع پژوهش معطوف کرده است. راه‌اندازی این مجموعه و فعالیت‌های متنوع آن از جمله برگزاری مسابقات ایده‌پردازی، المپیادهای علمی ـ مهارتی، برگزاری کارگاه‌ها و اجرای آزمایش‌های مختلف و ارائه محصولات، زمینه هدایت دانش آموزان به سمت جستجوگری و کاوش را مهیا کرده است. 
علی پرست همچنین با اشاره به یکی از برنامه‌های محوری معاونت آموزش و پژوهش این بنیاد گفت: تأکید بنیاد فرهنگی رضوی بر آموزش‎ بر اساس مسئله‌محوری است تا دانش آموزان، خود به دنبال کشف نظام مسائل‎شان در فرایند یادگیری و یافتن راه‎حل از مسیر تحقق و جستجوگری برآیند و به این ترتیب در جریان فراگیری سهیم ‌شوند.   
به گفته وی، برای تقویت روحیه کاوش و جستجوگری، در وهله نخست، کارگاه‎های آموزشی برای معلمان دایر می‎شود تا در گام بعدی، دانش آموزان را از حالت شنونده منفعل و انبار حافظه به یادگیرنده فعال و پرسش‌گر تبدیل کنند و خود دست به کار تولید شوند. 
این مقام مسئول در آستان قدس رضوی به دلیل اهمیت پرورش روحیه تفکر و تحقیق و جستجوگری در مدارس امام رضا(ع) اشاره و ابراز کرد: اساس مدارس امام رضا(ع) بر گسترش تربیت دینی است و اساس دین اسلام بر محور تحقیق و پرسش‌گری است. تکرار تعابیری نظیر انظروا، افلا یعقلون، یتفکرون، یتدبرون و... در قرآن کریم ناظر بر دعوت خداوند متعال به جستجو و تحقیق است. 
حضرت ابراهیم در مسیر دعوت مردم به توحید، سه فرضیه مطرح می‌کند: اول ستاره درخشان را به عنوان خدا می‌پذیرد و با دلایل رد می‌کند. بعد خورشید، ماه و دست آخر، خداوند یکتا را به عنوان رب قابل پرستش می‌پذیرد. یعنی پذیرش دین در بدو امر مبتنی بر تحقیق و پژوهش است.     
وی در ادامه با نقبی به سیره معصومین(ع) بیان کرد: در جای‌جای سیره ائمه اطهار(ع) داریم که آحاد جامعه را از مسیر جستجو و پرسش‌گری به سمت تعقل و یقین و باورمندی هدایت نمودند. ولی نعمت ما علی بن موسی الرضا(ع)، عالم آل محمد(ع) نامیده شدند به این دلیل که دعوت ایشان به دین با مباحثه و تفکر و جستجوگری با ادیان و زبان‌های مختلف همراه بود. از این رو، این سبک و سیاق، دستور کار ما در تربیت دانش آموزان در مدارس امام رضا(ع) است. 
علی پرست تاکید کرد: بنیاد فرهنگی رضوی هم در سبک آموزشی به محور تحقیق و پژوهش اهمیت می‎دهد و هم در فرایند با تأسیس پژوهش‌سرای امام رضا(ع) در این جهت پیش رفته است.

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید

تولیت آستان قدس رضوی

تسهیل هرچه بیشتر شرایط زیارت آسان جانبازان در دستور کار قرار گیرد
تولیت آستان قدس رضوی با صدور دستوراتی به مسئولان حرم مطهر رضوی، نسبت به تسهیل هرچه بیشتر شرایط زیارت راحت جانبازان در…

تلویزیون اینترنتی