مدیر عامل بنیاد فرهنگی رضوی، اساس آموزش مدارس امام رضا(ع) را مسئلهمحوری و ترغیب دانش آموزان به کشف مسائل و یافتن راهحل از مسیر تحقیق و جستجوگری عنوان کرد.
تأکید مدارس امام رضا(ع) بر مسئلهمحوری و ترغیب دانش آموزان به تحقیق و جستجوگری است
به گزارش آستان نیوز، سیدمحمدصادق علی پرست به مناسبت هفته پژوهش، با اشاره به رویکرد مدارس امام رضا(ع) در جهت تقویت حوزه تحقیق و پژوهش بین دانش آموزان اظهار کرد: واقعیت این است که در نظام آموزشی ما بعد پژوهشی کمرنگتر از آنچه باید باشد، مورد توجه و اهمیت قرار میگیرد.
به این معنا که معلمان در ساعات موظف از فرصت تحقیقاتی برخوردار شوند و نیز از طریق ارتباطگیری با مراکز علمی، دانشگاهها و کتابخانهها به تقویت ابعاد علمی خود بپردازند و در مرحله بعد در مسیر تربیت علمی و پژوهش محور دانش آموزان خود همت بگمارند.
مدیر عامل بنیاد فرهنگی رضوی ادامه داد: در حوزه تعلیم و تربیت، با دو واژه آموزش و یادگیری روبرو هستیم؛ سالهاست از فرایند یادگیری صحبت میشود ولی در واقع آنچه در مدارس ما اتفاق میافتد، آموزش است. در حالی که یادگیری شمولی بزرگتر از آموزش دارد و آموزش تنها یک ابزار برای هدف یادگیری است. آنچه در فرایند تحقیق و یادگیری اتفاق میافتد، فرایندی متشکل از کنجکاوی، تفکر و حل مسئله است.
وی تصریح کرد: بنیاد فرهنگی رضوی تلاش کرده به این سمت و سو حرکت کند و با تأسیس پژوهشسرای امام رضا(ع) به عنوان بزرگترین و مجهزترین پژوهشسرا در شرق کشور، توجه ویژهای به موضوع پژوهش معطوف کرده است. راهاندازی این مجموعه و فعالیتهای متنوع آن از جمله برگزاری مسابقات ایدهپردازی، المپیادهای علمی ـ مهارتی، برگزاری کارگاهها و اجرای آزمایشهای مختلف و ارائه محصولات، زمینه هدایت دانش آموزان به سمت جستجوگری و کاوش را مهیا کرده است.
علی پرست همچنین با اشاره به یکی از برنامههای محوری معاونت آموزش و پژوهش این بنیاد گفت: تأکید بنیاد فرهنگی رضوی بر آموزش بر اساس مسئلهمحوری است تا دانش آموزان، خود به دنبال کشف نظام مسائلشان در فرایند یادگیری و یافتن راهحل از مسیر تحقق و جستجوگری برآیند و به این ترتیب در جریان فراگیری سهیم شوند.
به گفته وی، برای تقویت روحیه کاوش و جستجوگری، در وهله نخست، کارگاههای آموزشی برای معلمان دایر میشود تا در گام بعدی، دانش آموزان را از حالت شنونده منفعل و انبار حافظه به یادگیرنده فعال و پرسشگر تبدیل کنند و خود دست به کار تولید شوند.
این مقام مسئول در آستان قدس رضوی به دلیل اهمیت پرورش روحیه تفکر و تحقیق و جستجوگری در مدارس امام رضا(ع) اشاره و ابراز کرد: اساس مدارس امام رضا(ع) بر گسترش تربیت دینی است و اساس دین اسلام بر محور تحقیق و پرسشگری است. تکرار تعابیری نظیر انظروا، افلا یعقلون، یتفکرون، یتدبرون و... در قرآن کریم ناظر بر دعوت خداوند متعال به جستجو و تحقیق است.
حضرت ابراهیم در مسیر دعوت مردم به توحید، سه فرضیه مطرح میکند: اول ستاره درخشان را به عنوان خدا میپذیرد و با دلایل رد میکند. بعد خورشید، ماه و دست آخر، خداوند یکتا را به عنوان رب قابل پرستش میپذیرد. یعنی پذیرش دین در بدو امر مبتنی بر تحقیق و پژوهش است.
وی در ادامه با نقبی به سیره معصومین(ع) بیان کرد: در جایجای سیره ائمه اطهار(ع) داریم که آحاد جامعه را از مسیر جستجو و پرسشگری به سمت تعقل و یقین و باورمندی هدایت نمودند. ولی نعمت ما علی بن موسی الرضا(ع)، عالم آل محمد(ع) نامیده شدند به این دلیل که دعوت ایشان به دین با مباحثه و تفکر و جستجوگری با ادیان و زبانهای مختلف همراه بود. از این رو، این سبک و سیاق، دستور کار ما در تربیت دانش آموزان در مدارس امام رضا(ع) است.
علی پرست تاکید کرد: بنیاد فرهنگی رضوی هم در سبک آموزشی به محور تحقیق و پژوهش اهمیت میدهد و هم در فرایند با تأسیس پژوهشسرای امام رضا(ع) در این جهت پیش رفته است.