پایگاه اطلاع‌رسانی آستان قدس رضوی بنام آستان نیوز شامل اخبار آستان قدس رضوی،تصاویر آستان قدس رضوی و رویدادهای موقوفات امام رضا

۱۴۰۲-۱۱-۲۵

توسعه دانش‌بنیان محصول در شرکت آرد قدس رضوی

شرکت دانش‌بنیان آرد قدس رضوی، یکی از تأمین‌کنندگان آرد نانوایی‌ها و صنایع غذایی در سطح شهر مشهد است که 5 درصد از تولید انواع آرد در استان خراسان رضوی را به خود اختصاص داده، محصولی استراتژیک که قوت قالب مردم ایران به حساب می‌آید.

به گزارش آستان نیوز، بنیاد بهره‌وری موقوفات آستان قدس رضوی در چند سال اخیر تلاش کرده تا با ایجاد زنجیره غذا از مزرعه تا سفره، به تحقق امنیت غذایی در جامعه کمک کند. یکی از مجموعه‌های فعال در این حوزه، شرکت دانش‌بنیان آرد قدس رضوی است که با برخورداری از 30 هزار تن ظرفیت ذخیره‌سازی گندم و بهره‌گیری از تکنولوژی‌های نوین در زمینه تولید آرد و انواع محصولات آردی، در تلاش است تولیداتی با کیفیت را به مردم ارائه کند.
پس از انقلاب شکوهمند اسلامی با افزایش جمعیت کشور و از سویی فرسودگی کارخانجات آرد، نیاز بود بخش خصوصی برای تامین نیاز مردم وارد میدان شود، از همین رو آستان قدس رضوی در راستای مسئولیت‌های اجتماعی خود این شرکت را در سال ۱۳۷۲ با دو خط تولید و ظرفیت تولید سالانه بیش از ۶۰ هزار تن محصول احداث کرد. در ادامه نیز با استفاده از تکنولوژی روز دنیا و احداث و بهره‌برداری از خط دوم آسیابانی بولر در سال 1395، ظرفیت تولید آرد را به روزانه 230 تن نیز افزایش داد تا بتواند سهم بیشتری از نیاز مردم را تامین کند.
 

تولید حدود ۳۰ نوع محصول
محصولات آرد قدس رضوی در 4 گروه تولید می‌شوند که سه دسته از این محصولات به طور مستقیم از آرد تهیه می‌شود؛ آردهای نول و ستاره به مصرف صنایع می‌رسد و آرد خبازی برای مصرف در نانوایی‌ها استفاده می‌شود. سبوس دامی و انسانی هم محصول دیگر این شرکت است. شرکت دانش‌بنیان آرد قدس رضوی در راستای کمک به امنیت غذایی کشور، به جز انواع آرد، محصولات بر پایه آرد را نیز به سبد تولیدات خود اضافه کرده است که می‌توان به پودر کیک در ۸ طعم، پنیر پیتزا، پودر دونات نیمه آماده، پودر نان نیمه آماده و... اشاره کرد؛ محصولاتی که علاوه‌بر خراسان رضوی در تعدادی از استان‌ها همچون تهران، یزد، کرمان، خراسان شمالی، خراسان جنوبی و... عرضه می‌شود.
در 10 ماه نخست امسال بیش از 40 هزار تن انواع محصول توسط این کارخانه تولید و عرضه شده که میزان فروش شرکت در این مدت در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته رشد حدودا 15 درصدی داشته است.
 

ورود به عرصه دانش‌بنیانی
این شرکت در سال گذشته که توسط رهبر معظم انقلاب با عنوان «تولید، دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین» نامگذاری شده بود، توانست دو محصول «مخلوط نیمه آماده نان بدون گلوتن» و «پودر کیک بدون گلوتن» را ویژه مصرف بیماران مبتلا به سلیاک و اوتیسم تولید کند؛ ورودی به عرصه تولید محصولات دانش‌بنیان که علاوه‌بر رفع نیاز گروهی از بیماران، منجر به کسب گواهی دانش‌بنیان از سوی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری هم شد.
پس از انجام مراحل تحقیقاتی توسط واحد تحقیق و توسعه شرکت آرد قدس رضوی مشخص شد تعداد زیادی بیمار مبتلا به سلیاک و اوتیسم که بیشتر هم کودک هستند در کشور وجود دارند که می‌بایست در رژیم غذایی خود از محصولات بدون گلوتن استفاده کنند و در صورت مصرف نان، کیک و سایر مواد غذایی دارای گلوتن دچار حملات این بیماری‌ها خواهند شد. این در حالی است که میزان تولید فرآورده‌های غذایی بدون گلوتن در کشور بسیار محدود بوده و هست، همین امر باعث شد تا شرکت دانش‌بنیان آرد قدس رضوی در راستای مسئولیت اجتماعی خود، این دو محصول غذایی فراسودمند را طراحی و فرموله کند.
شرکت دانش‌بنیان آرد قدس رضوی در سال جاری نیز با دستیابی به دانش فنی تولید محصولات پودری برای مصرف بیماران مبتلا به دیابت توانست جایگاه دانش بنیان خود را به «نوآور» ارتقا دهد.
 

دستیابی به دانش فنی تولید انواع بهبود دهنده
تنوع‌بخشی به محصولات و تولید فناورانه، یکی از سیاست‌های اصلی شرکت دانش‌بنیان آرد قدس رضوی در این سال‌ها بوده است. در این راستا با توجه به قیمت بالای بهبود دهنده‌ها، تولید این محصولات هم در دستور کار این کارخانه قرار گرفت و موفق شد در سال گذشته انواع بهبود دهنده‌های مورد استفاده در صنعت آرد و صنایع غذایی را تولید کند تا به سهم خود نقشی در بهبود کیفیت و کاهش ضایعات نان در کشور داشته باشد.
 

کمک به مناطق زلزله‌زده
در کنار این فعالیت‌ها، شرکت دانش‌بنیان آرد قدس رضوی در راستای مسئولیت‌های اجتماعی خود و با همکاری اداره کل غله و خدمات بازرگانی خراسان رضوی، استانداری و همچنین سازمان هلال احمر، امسال در اقدامی بشر دوستانه محموله ۴۰ تنی آرد خبازی را به مناطق زلزله‌زده افغانستان ارسال کرد تا به تامین مایحتاج مردم بحران دیده کمک کند.

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید

تولیت آستان قدس رضوی

صبر و مهربانی از صفات الزامی برای پاسخگویان به مسائل شرعی است
تولیت آستان قدس رضوی شرح صدر، تحمل، مهربانی و مزین بودن به اخلاق نیکو را از صفات الزامی برای پاسخگویان به مسائل شرعی…

تلویزیون اینترنتی