پایگاه اطلاع‌رسانی آستان قدس رضوی بنام آستان نیوز شامل اخبار آستان قدس رضوی،تصاویر آستان قدس رضوی و رویدادهای موقوفات امام رضا

۱۴۰۲-۱۲-۲۲

مهندسان مشاور رضوی در ۱۴۰۲ / مهندسی ارزش پروژه‌های توسعه حرم مطهر تا گسترش بازار خدمات فنی و مهندسی 

مهندسان مشاور آستان قدس رضوی یکی از شرکت‌های زیرمجموعه بنیاد بهره‌وری موقوفات در گروه عمران است که در راستای تحقق شعار سال مبنی بر رشد تولید و مهار تورم، ارائه خدمات مشاوره فنی و مهندسی خود را گسترش داد و امسال حدود 40 پروژه را در پنج حوزه مطالعات و امکان‌سنجی، مطالعات و طراحی، نظارت عالیه و کارگاهی، نظارت حقوقی و نیز مدیریت طرح در دست اقدام دارد.

به گزارش آستان نیوز، مهندسان مشاور معماري و شهرسازي آستان قدس رضوي در سال 1374 به منظور تهیه طرح توسعه حریم حرم حضرت رضا(ع) تاسیس شد و با پشتوانه نزديك به سه دهه سابقه فعاليت حرفه‌اي در سطح ملی و بین‌المللی، امسال نیز اجرای سیاست‌های کلان آستان قدس را در کنار افزایش بهره‌وری با جدیت دنبال کرد. در گفت‌وگو با دکتر عباسعلی قزل سوفلو مدیرعامل شرکت مهندسان مشاور آستان قدس رضوی به جزئیات بیشتری از مهم‌ترین اقدامات این مجموعه در سال 1402 پرداخته‌ایم.
 

در راستای تحقق شعار سال، این مجموعه چه اقداماتی را انجام داده است؟
در این شرکت شعار سال هم راستا با سیاست‌های کلان آستان قدس و اهداف مهندسان مشاور قدس رضوی از طریق افزایش خدمت‌رسانی، ارائه خدمات مهندسی و کاهش هزینه‌ها پیگیری شد، به نحوی که بودجه درآمدی شرکت (ارائه خدمات مهندسی مطالعه و طراحی و نظارتی‌)در سال جاری که با رشد 19 درصدی در مقایسه با سال گذشته به تصویب رسیده بود، مجدد افزایش پیدا کرد و در قالب بودجه متمم سال 1402 رشد 28 درصدی برای آن در نظر گرفته شد. بدین ترتیب این مشاور توانست با افزایش ارائه خدمات، گسترش شاخه‌های تخصصی مهندسی و متعاقبا افزایش اشتغال‌زایی، به سهم خود گامی برای تحقق شعار سال بردارد. علاوه‌براین، به منظور افزایش بهره‌وری سازمان و در راستای سیاست‌های کلان ابلاغی از سوی تولیت آستان قدس رضوی، اقدامات موثری هم درخصوص انجام مهندسی ارزش در پروژه‌های توسعه‌ای این نهاد انجام شده است.
 

این شرکت امسال چه پرژوه‌هایی را در دست اقدام داشته است؟
اقدامات مقدماتی برای پیاده‌سازی طرح راهبردی حرم مطهر رضوی، توسعه عملکردی اراضی پیرامون آزادراه مشهد چناران، انعقاد تفاهم‌نامه موقوفات تهران، مهندسی ارزش در پروژه 286 هکتاری، افزایش بهره‌وری اقتصادی در محدوده اراضی موسوم به باغ ناسیونال، تغییر کاربری زائرشهر طرق و بند گلستان داغستان و باغ بیلدر، از جمله پروژه‌هایی است که مطالعات و امکان‌سنجی آن‌ها انجام شده و یا در دست انجام است. در حوزه مطالعات و طراحی نیز پروژه‌هایی همچون زائرسرای ریمدان، مسجد دانشکده علوم پزشکی، میدان ضلع قبله حرم مطهر رضوی، صحن پیامبر اعظم(ص)، اراضی 32 هکتاری و... در دست اجرا است. از جمله پرژوه‌هایی که در بخش نظارت عالیه و کارگاهی در حال انجام است، می‌توان به موزه جامع حرم مطهر رضوی، آماده‌سازی اراضی حر، نماسازی آرایه‌های معماری و هنری حرم مطهر رضوی، سنگ‌فرش محدوده رضوان، پارکینگ و مرکز ناباروری بیمارستان رضوی، ساختمان آتش نشانی حرم مطهر رضوی و... اشاره کرد.
 

لطفا درخصوص سایر اقدامات شاخصی که در این مجموعه در سال جاری انجام شده است هم بفرمایید.
امسال اقدامات شاخص دیگری نظیر تغییر و ارتقا چارت تشکیلاتی و ساختار سازمانی مشاور، برگزاری دوره‌های آموزشی در راستای بهبود سطح دانش تخصص و مهارت‌های همکاران و نیز تلاش برای استقرار کامل سیستم مدیریت دانش مستندسازی، حفظ و نگهداری اسناد فنی با استفاده از استانداردها و ابزارهای روزآمد در حوزه کنترل پروژه و مدیریت اسناد انجام شده است. علاوه‌براین، می‌توان به فعالیت‌هایی از قبیل توسعه امکانات رفاهی و اقدامات انگیزشی برای نیروی انسانی ارزشمند شرکت و انتقال دفتر مرکزی مشاور به شهر مشهد و به تبع آن توسعه زیرساختی سازمانی و نیروی انسانی در دفتر مشهد 
اشاره کرد که به دلیل تمرکز بیشتر پروژه‌ها در این محدوده جغرافیایی صورت گرفته است. امسال همچنین شاهد ورود به حوزه‌های جدید تخصصی، دستیابی به بازارهای جدید و ارتباط با نهادها، سازمان‌ها و کارفرمایان جدید به منظور توسعه بازار و ارتقاء ظرفیت‌های تخصصی درآمدزایی شرکت بوده‌ایم. ایجاد کمیته پایش، توسعه، شناسایی و مدیریت ریسک، مهندسی پیشرفته در حرم مطهر رضوی با هدف پایش سلامت بناهای حرم مطهر رضوی و ایجاد دپارتمان اقتصادی با هدف بهره‌وری و مولدسازی، از دیگر اقدامات صورت گرفته در سال جاری بوده است.
 

سیاست‌های شرکت مهندسان مشاور قدس رضوی در سال 1402 بیشتر بر چه مواردی متمرکز بود؟
یکی از سیاست‌های اصلی و برنامه‌های محوری شرکت در حوزه سازمانی، اصلاح و ارتقا ساختار این مشاور با هدف تمرکز بیشتر در شهر مشهد به عنوان حوزه جغرافیایی اصلی خدمات‌رسانی فنی مشاور بود. توسعه بازار خدمات فنی و تخصصی به منظور ارتقای بهره‌وری و گسترش امکانات رفاهی و اقدامات انگیزشی برای نیروی انسانی، موضوعات دیگری بود که در سال جاری با ضریب تحقق مطلوب به منصه ظهور رسیده است. سیاست دیگری که امسال با جدیت بیشتری دنبال شد ارتقای سطح دانش، تخصص و مهارت کارکنان و اجرای دقیق سیستم مدیریت دانش و مستندسازی اطلاعات و آموخته‌ها در مشاور بوده که در حال پیگیری است.
عضویت در فدراسیون مشاوران کشورهای اسلامی FCIC و عضویت در انجمن مدیریت پروژه ایران برای حضور حداکثری در مجامع، بخشی دیگر از دستاوردهای شرکت مهندسان مشاور معماری و شهرسازی آستان قدس رضوی در سال جاری را به خود احتصاص داده است. علاوه‌براین موارد، ثبت و رونمایی از برند معماری اسلامی در سطح ملی و بین‌المللی با عزمی راسخ در حال پیگیری است. زمینه‌سازی برای صدور خدمات مهندسی، توسعه خدمات در سطح کشور و همچنین تعامل با گروه عمران برای EPCF پروژه‌های ملی از دیگر سیاست‌ها و اهداف امسال بوده است.
 

لطفا اشاره‌ای هم به مهم‌ترین مشکلات شرکت در سال جاری بفرمایید.
از جمله مشکلات اصلی که مهندسان مشاور آستان قدس رضوی در سال جاری با آنها روبرو بوده است می‌توان به چالش‌ها و محدودیت‌ها برای انتقال مرکزیت مشاور از تهران به مشهد و در عین حال حفظ جایگاه و سطح تخصصی دفتر تهران اشاره کرد که در این حوزه تلاش مضاعفی برای توسعه زیرساخت‌ها، امکانات و نیروی انسانی در دفتر مشهد و همچنین حفظ و بروزرسانی آن‌ها در دفتر تهران صورت گرفت. یکی دیگر از چالش‌های پیش‌روی این مشاور و سایر شرکت‌های همکار در حوزه فنی و مهندسی و به ویژه خدمات مشاوره مهندسی، محدود شدن بازار کار به دلیل کاهش پروژه‌ها ناشی از محدودیت‌های اقتصادی کشور و از سوی دیگر افزایش رقابت به دلیل ازدیاد دانش آموختگان و شرکت‌های وارد شده به بازار خدمات فنی مهندسی است. در این خصوص مهندسان مشاور آستان رضوی تلاش کرد با ارتقای بهره‌وری در به کارگیری نیروی انسانی متخصص و گسترش بازارهای جدید در حوزه‌های جغرافیایی و تخصصی نو تا حد امکان بر این مشکل فائق آید. توسعه منابع انسانی باتوجه به چالش‌های موجود در کشور از دیگر مشکلات پیش رو در این مشاور به شمار می‌رود.
 

چقدر توانسته‌اید اهداف در نظر گرفته شده در سال ۱۴۰۲ را به منصه ظهور برسانید؟
از اهداف مهم شرکت می‌توان به تقویت و توسعه فرهنگ و ارزش‌های اسلامی ایرانی با بهره‌گیری از هنر و معماری اسلامی اشاره کرد. در این راستا مشاور قدس تقویت علمی و تجربی تیم تخصصی خود در تمامی عرصه‌های فرهنگی هنری را در دستور کار قرار داده که این هدف نیز محقق شده است. همچنین با ارائه طرح‌ها و ایجاد فضاهای متنوع با جوهره معماری اسلامی - ایرانی، این هنر را در زندگی مردم جاری کرده است.
با توجه به برنامه راهبردی شرکت و برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته، بخش زیادی از اهداف برنامه راهبردی مشاور در سال جاری محقق شده است. گرچه اهداف و انتظاراتی به ویژه در حوزه بازدهی مالی وجود دارد و به دلایل اشاره شده در تامین تحقق آن‌ها مشکلاتی به وجود آمده، اما شرکت در تلاش است تمام توان خود را برای تحقق اهداف به کار گیرد.

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید

تولیت آستان قدس رضوی

انسان معاصر تشنۀ گفتمانی است که بتواند عدالت حقیقی را تأمین نماید
تولیت آستان قدس رضوی با بیان اینکه نسخه کامل‌ و‌ اجرایی عدالت در کلام حضرت رضا(ع) و اهل بیت(ع) ارائه شده، گفت: انسان…

تلویزیون اینترنتی