پایگاه اطلاع‌رسانی آستان قدس رضوی بنام آستان نیوز شامل اخبار آستان قدس رضوی،تصاویر آستان قدس رضوی و رویدادهای موقوفات امام رضا

۱۴۰۳-۰۱-۰۵

بیمارستان رضوی در سالی که گذشت / از ارتقای خدمات و امکانات تا توسعه گردشگری سلامت

بیمارستان فوق تخصصی رضوی به عنوان قطب درمانی شرق کشور و مجهزترین مرکز درمانی وابسته به آستان قدس رضوی، در تلاش است با ارتقای امکانات و تجهیزات پزشکی خود و جذب برجسته‌ترین استادان و متخصصان در رشته‌های مختلف، هر ساله بر سطح کمی و کیفی خدمات خود بیفزاید چنان‌که در سالی که گذشت شاهد پیشرفت‌های چشمگیری در این بیمارستان بودیم.

به گزارش آستان نیوز، این بیمارستان با دارا بودن بخش‌های مختلف تشخیصی و درمانی و کادری مجرب، یکی از پیشرفته‌ترین مراکز درمانی در منطقه و ایران محسوب می‌شود که نه تنها به مجاوران بارگاه ملکوتی حضرت رضا(ع) بلکه به زائران داخلی و خارجی مشهد مقدس نیز خدمات‌رسانی می‌کند.
در این مجال، با دکتر محسن محور مدیرعامل بیمارستان فوق تخصصی رضوی با محوریت اقدامات و خدمات شاخص این بیمارستان در سال 1402 به گفت‌وگو پرداخته‌ایم که در ادامه می‌خوانید. 
 

نخست به سیاست‌ها و اهداف کلان بیمارستان رضوی اشاره بفرمایید؟
از جمله سیاست‌های کلان بیمارستان می‌توان به سلامت محوری، بیمار محوری، ترویج فرهنگ ایمنی بیمار، بهبود مستمر کیفیت خدمات، بهره‌وری منابع و شفافیت مالی و آموزش و یادگیری مستمر اشاره کرد.
اهداف کلان بیمارستان نیز شامل «توسعه کمی و بهبود مستمر کیفیت خدمات مراقبت سلامت»، «حفظ و ارتقاء ایمنی بیماران و کارکنان و تقویت نظام مدیریت خطر»، «ارتقاء سلامت گیرندگان خدمت، کارکنان، محیط و جامعه»، «افزایش رضایتمندی گیرندگان خدمت و کارکنان»، «بهینه‌سازی مدیریت منابع انسانی، مالی، تجهیزاتی، فیزیکی و اطلاعات سلامت»، «تقویت جایگاه برندینگ بیمارستان» و همچنین «توسعه آموزش و پژوهش» است. 
 

این بیمارستان با توجه به اهداف و سیاست‌های مذکور، برنامه‌های خود را در سال 1402 در چه حوزه‌هایی دنبال کرد؟
این برنامه‌ها در سه حوزه «توسعه و چابک‌سازی منابع انسانی»، «توسعه منابع فیزیکی از جمله نوسازی و بهینه‌سازی فضای فیزیکی، تأسیسات، تجهیزات و امکانات» و «انتظام و شفاف‌سازی مالی با اولویت اقتصاد سلامت» دنبال شد.
به طور مثال، در حوزه توسعه و چابک‌سازی منابع انسانی، اصلاح ساختار سازمانی براساس استاندارد بیمارستان‌های زیر 400 تختخوابی با حذف پست‌های سازمانی اضافی از جمله سه معاونت با هدف رعایت سلسله مراتب دستوردهی، دستورپذیری و مسیرهای گزارش‌دهی و گزارش‌گیری بر اساس کتابچه استانداردهای پست‌های سازمانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با رویکرد چابک‌سازی، جانشین‌پروری، افزایش بهروری و مدیریت هزینه‌های نیروی انسانی صورت گرفت و در حوزه توسعه منابع فیزیکی نیز عمده‌ترین فعالیت‌ها اعم از اتمام پروژه پارکینگ طبقاتی، اتمام پروژه مرکز درمان ناباروری و توسعه امحا زباله بود. 
 

در سال ۱۴۰۲ شاهد انجام چه اقدامات مهمی در راستای ارتقای تجهیزات بیمارستان بودیم؟
دستگاه جدید «ورک استیشن(work station)  » برای انجام تمامی پروسه‌های آزمایشگاهی روی تخمک‌ و جنین‌ قبل و بعد از لقاح آزمایشگاهی میکرو اینجکشن در واحد جنین‌شناسی بخش درمان ناباروری(IVF) بیمارستان رضوی نصب، راه‌اندازی و آماده ارائه خدمات شد.
یک دستگاه جدید سونوگرافی و یک دستگاه جدید او.پی.جی (OPG) برای تصویربرداری تخصص دهان و فک در این بیمارستان نصب شد همچنین می‌توان به نصب دو دستگاه جدید بیوشیمی و پاتولوژی با آخرین تکنولوژی روز دنیا در آزمایشگاه بیمارستان اشاره کرد. 
 

چه اقدامات مهمی در حوزه آموزش و پژوهش در سال 1402 در بیمارستان رضوی انجام شد؟
راه‌اندازی مرکز ملی آموزش مهارتی و حرفه‌ای علوم پزشکی در بیمارستان رضوی و برگزاری دوره‌های مهارت حرفه‌ای و برگزاری سمینارها و وبینارهای متعدد در حیطه‌های درمان و تشخیص در حوزه‌هایی مانند سرطان و تغذیه، از جمله این اقدامات بود همچنین علاوه‌بر دوره‌های آموزشی حضوری، دوره‌های آموزشی در عرصه و کارگاهی نیز در این بیمارستان برپا شد. 
 

به منظور گسترش خدمات در حوزه گردشگری سلامت چه اقدامات خاصی در یک سال اخیر در این بیمارستان صورت گرفت؟
شاخص‌ترین این اقدامات شامل تأسیس مهمانسرا برای اقامت مراجعان بین‌الملل بیمارستان، افتتاح دفاتر بیمارستان در استان‌های مختلف عراق، همکاری با بیمارستان «خاتم النبیین(ص)» کابل در ارجاع بیماران افغانستانی، همکاری با بیمارستان «عالمی» غرب کابل در ارجاع بیماران افغانستانی، شرکت در چهاردهمین نمایشگاه اختصاصی جمهوری اسلامی ایران در کشور ترکمنستان، عقد تفاهم‌نامه همکاری در زمینه ارجاع بیماران با هیئت اعزامی از عراق، هدف‌گذاری بیمارستان رضوی برای افزایش جذب گردشگر سلامت از عمان، شرکت در هفدهمین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری و صنایع وابسته تهران و تقدیر از بیمارستان رضوی به عنوان بیمارستان نمونه از سوی دو وزارت بهداشت و درمان و وزارت میراث فرهنگی و صنایع‌دستی در حاشیه برگزاری این نمایشگاه بود. 
 

بیمارستان رضوی چه خدمات خاصی به بیماران محروم جامعه در سال 1402 ارائه کرد؟
با همراهی پزشکان و کارکنان، بسته‌های کمک معیشتی تهیه و بین شماری از خانواده‌های کم‌برخوردار توزیع شد و از سویی دیگر، امسال نیز همچون سال گذشته، اردوهای جهادی با هدف ارائه خدمات پزشکی رایگان به جمعی از بیماران محروم در مناطق حاشیه شهر مشهد و روستاهای کم‌برخوردار استان خراسان رضوی توسط تیم اعزامی بیمارستان برگزار شد.
همچنین در 10 ماهه ابتدای سال 1402، حدود 17 میلیارد تومان برای کمک به بیماران بی‌بضاعت بیمارستان رضوی توسط بخش مددکاری آن هزینه شد. 
 

این بیمارستان در راستای ارتقای سلامت در سطح جامعه چه اقداماتی را در یک سال اخیر انجام داد؟
در راستای استقرار استانداردهای بیمارستان‌های ارتقاءدهنده سلامت و در زمینه ارتقاء سلامت جامعه و محیط زیست، ترویج فعالیت بدنی از اصول سبک زندگی سالم و اقدامات پیشگیری از بیماری‌ها، دو ایستگاه دوچرخه اشتراکی بایدو در ورودی بزرگراه پیامبر اعظم(ص) و ورودی کلینیک‌های تخصصی بیمارستان با همکاری واحد آموزش و ارتقاء سلامت و شرکت توسعه ارتباطات ترافیکی شهرداری خراسان رضوی ایجاد شد.
همچنین به مناسبت هفته جهانی سالمند، آیین تکریم سالمندان همراه با غربالگری سلامت توسط نیروهای واحد آموزش و ارتقاء سلامت بیمارستان رضوی با حضور معاون درمان و مدیر پرستاری دانشگاه علوم پزشکی مشهد برگزار شد.
تکریم مراجعان با حضور مدیران ارشد به عنوان مدیر پاسخگو، برگزاری محفل خیراندیشی درمانی خیرین و نیکوکاران با حضور علما، مدیران و مسئولان کشوری، رئیس هیئت مدیره بیمارستان رضوی، پزشکان و خیرین سلامت در این بیمارستان و تشکیل جلسات با خیرین سلامت استان در بیمارستان رضوی برای کمک به بیماران نیازمند، از دیگر برنامه‌ها در این راستا بود.
همچنین به اهدای یک دستگاه پیشرفته بلادگاز آنالایزر و یک عدد تشک مواج با ریسک بسیار بالا به بيمارستان امام خمینی(ره) اسفراین و برپایی گردهمایی ضربان امید با حضور بهبودیافتگان سرطان بیمارستان و تقدیر از آن‌ها در هفته سلامت، می‌توان اشاره کرد.
 

چه برنامه‌های مهمی در ماه‌های پایانی سال 1402 در این بیمارستان به مرحله اجرا رسید؟
در این راستا می‌توان از آغاز پروژه احداث مرکز فوق تخصصی قلب و عروق، مطابق مجوز اخذ شده در فضای فوقانی پارکینگ طبقاتی بیمارستان رضوی، تعیین کاربری طبقه منهای یک در ساختمان پروژه مرکز اصلاح و درمان ناباروری بیمارستان، بازسازی اساسی ساختمان شماره یک بیمارستان با توجه به قدمت آن، تکمیل پروژه الکترونیک‌سازی و هوشمندسازی بیمارستان و هوش مصنوعی آن، انجام پروژه آشپزخانه صنعتی، بروزرسانی و نوسازی تجهیزات پزشکی بیمارستان و نصب و راه‌اندازی دستگاه براکی‌تراپی در بیمارستان، نام برد.
دستگاه ام.ار.آی جدیدی(MRI1.5 T)  نیز خریداری شده است که در حال آماده‌سازی فضای آن هستیم. در این میان، نصب و راه‌اندازی دستگاه شتاب‌دهنده به عنوان یکی از برنامه‌های آینده بیمارستان در دستور کار قرار دارد. 
 

در سال جاری بیمارستان رضوی چه موفقیت‌ها و دستاوردهایی را کسب کرد؟ 
این دستاوردها و موفقیت‌ها عبارت از کسب رتبه اعتباربخشی درجه عالی، معرفی بیمارستان رضوی به عنوان «واحد خدماتی شایسته تقدیر کشور» از سوی سازمان حفاظت محیط زیست در بیست و چهارمین همایش ملی واحدهای صنعتی، معدنی و خدماتی سبز، تقدیر وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی از این بیمارستان به عنوان واحد نمونه خراسان رضوی در سال ۱۴۰۱ در سی و چهارمین جشنواره «امتنان» که همزمان با هفته کار و کارگر برگزار شد، تقدیر و امضاء تفاهم‌نامه از سوی وزارت کار به عنوان بیمارستان سلامت محور بود.
همچنین می‌توان به کسب عنوان صادرکننده نمونه ملی در حوزه گردشگری سلامت از سوی سازمان توسعه و تجارت، تقدیر از مدیرعامل بیمارستان بعنوان مدیر نمونه و پرتلاش برای تحقق اهداف عالی و مأموریت‌های بسیج در مسیر تشکیل دولت اسلامی توسط فرمانده سپاه امام رضا(ع) در همایش یاران خراسانی، کسب گواهینامه بیمارستان بدون دخانیات برای سومین سال متوالی، دریافت استانداردهای مرتبط با مدیریت کیفیت و ایمنی شغلی کارکنان و حفاظت از محیط زیست و مدیریت انرژی، کسب گواهینامه سیستم مراقبت از خون (هموویژلانس)، اشاره کرد.
فعالیت بیمارستان به عنوان یکی از بیمارستان‌های ارتقاءدهنده سلامت و تقدیر رئیس دانشگاه علوم پزشکی مشهد از بیمارستان رضوی برای همکاری به عنوان تنها بیمارستان خصوصی در پذیرش بیماران اورژانس، داخلی و گوارش از سراسر استان در این بیمارستان، از دیگر موفقیت‌های بیمارستان رضوی در سال 1402 بود.

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید

تولیت آستان قدس رضوی

صبر و مهربانی از صفات الزامی برای پاسخگویان به مسائل شرعی است
تولیت آستان قدس رضوی شرح صدر، تحمل، مهربانی و مزین بودن به اخلاق نیکو را از صفات الزامی برای پاسخگویان به مسائل شرعی…

تلویزیون اینترنتی