پایگاه اطلاع‌رسانی آستان قدس رضوی بنام آستان نیوز شامل اخبار آستان قدس رضوی،تصاویر آستان قدس رضوی و رویدادهای موقوفات امام رضا

گزارشی از عملکرد شرکت قند چناران در 1402 ؛
۱۴۰۳-۰۱-۰۹

تولید حداکثری شکر با حداقل ضایعات و بالاترین راندمان

قند چناران یکی از دو کارخانه زیرمجموعه بنیاد بهره‌وری موقوفات آستان قدس رضوی در صنعت قند و شکر است که در سال ۱۴۰۲ گام‌های ارزشمندی را در تحقق شعار سال مبنی بر رشد تولید برداشت و توانست علاوه‌بر تولید 20 هزار و 515 تن شکر سفید از محل دریافت چغندر، رتبه یک ضریب استخراج در استان خراسان رضوی و رتبه دوم کشور در این خصوص را از آن خود کند.

به گزارش آستان نیوز، با این‌که قند چناران یکی از قدیمی‌ترین کارخانه‌های این صنعت در استان محسوب می‌شود و سال گذشته شصت‌وهشتمین فصل بهره‌برداری خود را سپری کرد، اما از طریق نوسازی و بروزرسانی ماشین‌آلات و نیز بکارگیری نیروهای بومی و متخصص، توانست ضمن فعالیت با ظرفیت 1300 تا 1400 تن چغندر قند در شبانه روز، راندمان تولید کارخانه را به 96/15 افزایش دهد. 
در ادامه در گفت‌وگو با حمیدرضا ناطقی مدیرعامل شرکت قند چناران به جزئیات بیشتری از اقدامات این مجموعه در سال 1402 پرداخته‌ایم.
 

در این مجموعه طی سال ۱۴۰۲ چند تن محصول در چه گروه‌هایی تولید شده است ؟
سال گذشته 20 هزار 515 تن شکر سفید، 6 هزار و 12 تن  تفاله خشک، 6 هزار 997 تن تفاله «دونم» و 5 هزار 205  تن ملاس تولید و عرضه شد همچنین در این سال تلاش کردیم از طریق افزایش تولید محصولات مذکور به نسبت چغندر قند دریافت شده، به سهم خود گامی موثر در راستای تحقق شعار «رشد تولید، مهار تورم» برداریم.
 

سیاست‌ها و برنامه‌های شرکت قند چناران در سال ۱۴۰۲ بیشتر بر چه موضوعاتی متمرکز بود؟
سال گذشته اقداماتی همچون بروزرسانی و اورهال ماشین‌آلات برای دستیابی به راندمان بالا، اصلاح و جابجایی خط بسته‌بندی شکر، تعویض تابلو کنترل و تعمیرات اساسی تفاله خشک کن، نوسازی و اورهال کامل توربین EKM و تعویض تابلو کنترل کوره‌های بخار شرکت در دستور کار قرار گرفت. 
در کارخانه‌های قند، بخش اعظم برق مورد نیاز توسط نیروگاه و توربین‌های بخار تامین می‌شود که در همین راستا برای کمک به تامین برق کارخانه قند چناران، نوسازی و اورهال کامل یک دستگاه توربین 2 مگاوات با کمک یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان انجام شد که یکی از پروژهای سنگین این کارخانه در سال گذشته بوده است.
 

در این شرکت چند نفر به صورت مستقیم مشغول به کار هستند و زمینه اشتغال غیر مستقیم برای چند نفر فراهم شده است؟ 
در شصت و هشتمین فصل تولید و بهره‌برداری کارخانه قند چناران حدود 320 نفر به طور مستقیم مشغول به کار شدند و برای 2000 نفر از جمله کارگران کشاورزان طرف قرارداد، کسبه، دامداران و رانندگان و... نیز زمینه اشتغال غیرمستقیم فراهم شد.

الگوی توسعه همکاری‌های مشترک میان مجموعه‌های صنعتی و اقتصادی با شرکت‌های دانش‌بنیان، چه جایگاهی در برنامه‌های این شرکت در سال ۱۴۰۲ داشته است؟
سال گذشته از توان علمی شرکت‌های دانش‌بنیان برای نوسازی تعدادی از دستگاه‌های تولیدی شرکت بهره گرفته شد که این امر تولید حداکثری با حداقل ضایعات و  بالاترین راندمان را هم به دنبال داشت.
 

این مجموعه در سال گذشته بیشتر با چه مشکلاتی روبرو بوده و برای رفع آن‌ها یا بخشی از آن‌ چه اقداماتی توسط شرکت انجام شده است؟
کمبود چغندر قند در استان خراسان رضوی به دلیل کم آبی، بهای بالای خرید چغندر قند به دلیل رقابت در جذب آن، عدم اطلاع‌رسانی به موقع قیمت چغندر از طرف دولت، نرخ تعزیراتی شکر و... از جمله این مشکلات به شمار می‌رود. 
علاوه‌براین، امسال به علت قطعی برق در شش ماهه اول، دیزل‌ها پس از بازسازی و نوسازی، راه‌اندازی شد همچنین با توجه به کاهش میزان گاز مصرفی و دوگانه سوز کردن تابلوهای کوره، نسبت به خرید و مصرف مازوت اقدام و در عین حال در مصرف حامل‌های انرژی تا حد امکان صرفه‌جویی شد.
موضوع دیگر پایین بودن دستمزد کارکنان نسبت به تورم موجود بود که با موافقت مدیران بالادستی حقوق آن‌ها افزایش یافت علاوه‌براین، به دلیل عدم سهولت در تامین قطعات ماشین‌آلات خارجی، از توان علمی و تخصصی شرکت‌های دانش‌بنیان استفاده شد. 
 

چه میزان از اهداف و برنامه‌های استراتژیک شرکت در سال ۱۴۰۲ محقق شد؟
سال گذشته علاوه‌بر اجرای پروژه‌های مختلف نوسازی و بهسازی به ارزش 30 میلیارد تومان، شاهد افزایش ضریب استحصال تجاری و کسب رکورد خیره‌کننده 87/14 بوده‌ایم، در صورتی که این رقم در سال گذشته 86/42 بوده است.
 تولید و فروش شکر در بسته‌بندی 5 کیلویی، کسب گواهینامه برند برتر از نگاه مشتریان و بسته‌بندی محصول تفاله «دونکه باعث افزایش طول ماندگاری آن می‌شود، بخشی دیگر از دستاوردهای این مجموعه در سال 1402 بوده است.

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید

تولیت آستان قدس رضوی

عملیات «وعده صادق» دیوار رعب از رژیم صهیونیستی را فروریخت/شهرداری‌ها تسهیلگر اعزام کاروان‎های زیارت اولی باشند
تولیت آستان قدس رضوی گفت: عملیات «وعده صادق» دیوار رعب رژیم صهیونیستی را فروریخت و شکست.

تلویزیون اینترنتی