.

قرارداد ساخت راه آهن مشهد - گرگان میان شرکت مسکن‌وعمران رضوی با وزارت راه و شهرسازی امضاء شد

راه‌آهن مشهد - گرگان؛ نویدبخش توسعه ترانزیت دریای خزر

پروژه ساخت راه آهن مشهد - گرگان یکی از برنامه های ریلی مهم وزارت راه و شهرسازی در کشور به شمار می رود که شرکت مسکن و عمران قدس رضوی توانست با کسب بالاترین امتیاز در میان شرکت های حاضر در مناقصه، ساخت این پروژه را بر عهده بگیرد.

1397/1/29 چهارشنبه

هم اکنون قراداد این پروژه امضا شده است که در گفت و گو با محمدرضا رئیسی، مدیرعامل شرکت مسکن و عمران قدس رضوی به کم و کیف راه‌آهن مشهد - گرگان و اقداماتی که در این پروژه مهم عهده‌دار است پرداخته‌ایم.

  بر اساس قرارداد شرکت مسکن و عمران قدس رضوی در این پروژه قرار است چه اقداماتی را انجام دهد؟
با توجه به اینکه قرارداد به صورت ارایه طرح و ساخت می باشد، لذا انجام خدمات مهندسی، طراحی و همچنین تامین مصالح و عملیات اجرایی پروژه شامل زیرسازی، روسازی، علائم، ارتباطات و ساختمان ایستگاه ها توسط شرکت مسکن و عمران قدس رضوی انجام خواهد شد.

  طول این راه‌آهن چه مقدار است؟ چه مسیرهایی را طی می‌کند؟
طول این راه آهن حدود 550 کیلومتر است که ابتدای مسیر از خروجی ایستگاه گرگان شروع می شود و از شهرهای سرخنکلاته، فاضل آباد، علی آباد، خان ببین و دلند، رامیان و آزادشهر، گنبد کاووس، گالیکش، کلاله، پیش کمر، گرماب، تنگه، آشخانه، شیرین دره، دونگال، بجنورد، بیگان، شیروان، فاروج، قوچان، اخلمد عبور کرده و به گلبهار ختم می شود.

در خصوص ویژگی‌های فنی این پروژه نیز بفرمایید.
این راه آهن، یک خطه و دارای 27 ایستگاه و بالغ بر 15 کیلومتر تونل می باشد.

  مدت و مبلغ قرارداد چه مقدار برآورد شده است؟
مدت قرارداد 5 سال و مبلغ آن با احتساب تمامی هزینه ها از جمله تملک ، بیش از 18 میلیارد یوآن تعیین شده است.

راه‌آهن مشهد گرگان یکی از خطوط ریلی مهم کشور به شمار می‌رود که مزیت‌های ارزشمندی را نیز برای استان‌های همجوار خود ایجاد خواهد کرد....
همینطور است، برقراری خط راه‌آهن در مسیر استان ‌های گلستان و خراسان شمالی، بجنورد را به شبکه ریلی کشور متصل کرده و مشکلات بار و مسافر را در این منطقه مهم اقتصادی برطرف می‌ کند.
اتصال بجنورد به عنوان مرکز استان خراسان شمالی به شبکه ریلی کشور، اتصال مسیر ریلی استان ‌های مازندران و گلستان به استان خراسان رضوی، ایجاد مسیر ایمن برای تردد زائران و نیز انتقال بار ترانزیت شرق دریای خزر از مسیر ریلی در دست احداث قزاقستان و ترکمنستان ـ ایران به سمت افغانستان و آب ‌های آزاد جنوب، برخی از مزایای اجرای این خط ‌آهن است.

ساخت راه‌آهن مشهد گرگان، نقش مهمی نیز در توسعه ترانزیت دریای خزر خواهد داشت، در این‌باره بفرمایید.
انتقال سریع بار ترانزیت شرق خزر به سمت افغانستان، چابهار و آب‌ های آزاد، از مزیت اجرای این مسیر است. احداث این پروژه باعث ارتباط بین شهرهای اصلی استان ‌های گلستان در یک مسیر امن ریلی با سایر شهرهای کشور می شود و همچنین علاوه بر سهولت در جابجایی مسافران و کالا در سراسر کشور و نیز گسترش حمل و نقل ریلی ایران با کشورهای آسیای میانه (cis) که هیچ مرزی با آب های آزاد جهان ندارند، تسهیل در ترانزیت بار به سمت خلیج فارس و اقیانوس هند را در پی خواهد داشت.
ضمن این که تمامی این مزیت ها منجر به کاهش هزینه حمل کالا و اقتصادی شدن سرمایه گذاری در بسیاری از فعالیت های کشاورزی، صنعتی، معدنی و ... می شود که درآمد ترانزیتی مناسبی را نیز برای کشور ایجاد خواهد کرد.
با توجه به تعدد مشتاقان زیارت آقا علی‌بن موسی‌الرضا(ع) و احداث محور ترانزیتی ریلی بین سه کشور قزاقستان، ترکمنستان و ایران به طول حدود 900 کیلومتر، انتظار می‌رود این محور نقش مهمی را در ترانزیت دریای خزر ایفا ‌‌کند.

تهیه و تنظیم: هدی زاهدی
 
امتیاز دهی
 
 

نظر شما
نام
پست الكترونيک
وب سایت
نظر
نسخه قابل چاپ
مطالب مرتبط
پربازدیدترین ها آخرین مطالب
.گزارش روز
.
فرهنگی
.

.All right reserved by Astan Quds Razavi

تمام حقوق این وبگاه متعلق به آستان قدس رضوی است.