.

نگاهی گذرا به نمایشگاه نگارگری کودکان در نگارخانه رضوان

اندکی در شاهنامه

رنگ‌ها و نقش‌ها چنان در هم تنیده‌اند که در هر تابلو که نگاه می‌کنی گسستی به چشم نمی‌خورد. جدا از داستان هر اثر، این در هم تنیدگی، فرهنگ را رخ می‌نمایاند.

1397/2/29 شنبه

حضور استاد
داستان فرهنگ و قومیت اصیل ملت ایران، برای کودکان چنان محکم بنیان نهاده شده است که در بیان داستان آثارشان مکثی دیده نمی‌شود. دکتر محمد جعفر یاحقی اما، با حوصله و گوش جان، تک‌تک اسامی و ماجراهایی که کودکان به تصویر کشیده‌اند را صبوری می‌کند. دکتر یاحقی، از اساتید زبان و ادبیات فارسی دانشگاه فردوسی و عضو پیوسته شورای فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی با ذوقی دو چندان می‌گوید: «من در این آثار غیر از نور چیزی نمی‌بینم. چرا که از ضمیر پاک و صاف و بی آلایش کودکان برخاسته است. این عزیزان مطالب و داستان‌هایی که با دقت برایشان نقل و خوانش شده است را به خوبی روی تابلو پیاده کرده‌اند و انسان لذت می‌برد از این فضای دلپذیر».

مربی دلسوز
تک‌تک هنرجویانش را به اسم صدا می‌زند. خانم کیومرثی،‌ مربی کودکانی است که آثارشان در نگارخانه رضوان به نمایش درآمده است. او دلیل دعوتش از دکتر یاحقی برای بازدید از نمایشگاه و شرکت در اختتامیه را این‌گونه عنوان می‌کند: «ایشان توجه ویژه‌ای به کار در عرصه‌ی ادبیات کودکان دارند. من در جلسات ادبی خردسرای فردوسی ایشان شرکت می‌کنم. وقتی از فعالیت هنری کودکان آموزشگاه برایشان گفتم، با تمام گرفتاری‌هایی که داشتند قبول زحمت نمودند تا به این نمایشگاه تشریف بیاورند. ایشان تأکید ویژه‌ای بر ارائه‌ی ارزش‌های ملی و مذهبی در قالب هنر دارند».

نقش‌های پرده
آذین از سیاوش و کاووس و سودابه می‌گوید و در اثرش آنجا که می‌خواهد مرگ را نشان دهد صلیب و تابوت اسکلت در گوشه‌ای تیره رنگ و کدر خودنمایی می‌کند. اما نگاره‌ی آرش از اکوان دیو متفاوت است. داستان‌سرایی حماسی از تابلویی که بر دیوار محکم شده است تحسین دکتر یاحقی را بر می‌انگیزد. آرش می گوید: «من اول داستان آرش کمانگیر را انتخاب کردم که داستان و نقاشی‌ام به نام خودم باشد،‌ اما وقتی دیدم یکی از دوستانم زودتر از من این داستان را انتخاب کرده، با خواندن داستان اکوان دیو تصمیمم عوض شد». تعریف داستانی ریحانه از نقاشی‌‌اش، نشان از آشنایی رستم و تهمینه در اثر او را می‌دهد.

نگارخانه رضوان
مسئول مجموعه رضوان،‌ در خصوص نمایشگاه آثار نقاشی کودکان می‌گوید: «نمایشگاه متفاوتی است. ما با آموزشگاهی آشنا شدیم که نگارگری داستان‌های شاهنامه را دقیق، تخصصی و خلاقانه و در رده‌های سنی مختلف انجام می‌دهد. این آموزش‌ها مبتنی بر آموزش‌های به روز نقاشی کودکان در دنیا است. مهم‌تر از تصویرسازی، روایت‌گری توسط کودکان است. با استفاده از تکنولوژی در روایت‌گری و استفاده از رسانه‌های جدید در جان بخشیدن به این آثار،‌ در این آموزشگاه کودکان با نرم‌‌افزارها آشنا شده و در متحرک‌سازی تصاویر خود شرکت نمودند. در این نمایشگاه،‌ تلفیق نگارش و تصویر مانند کتاب‌های تصویرسازی است. با توجه به روحیه کودکان فرم هر اثر متفاوت بوده به طوری که توجه کارشناسان به آثار ارائه شده را برانگیخته است». محمد ظریف صدر ادامه می‌دهد: «کتاب‌های درسی،‌ تشکیلات فرهنگی و برخی انجمن‌ها به نوعی به موضوعات ادبی داستانی پرداخته‌اند اما‌ آنچه از سنت کهن به دوره معاصر منتقل می‌شود باید با توجه فرهنگ و زبان همان دوره رشد کند. می‌بینیم که دانشنامه‌ها در حوزه ادبیات وارد حوزه تصویر شدند و راه غلطی را طی نمودند. انتظار این است که با ایجاد کلاس‌های تلفیقی و استفاده هم‌زمان از اساتید مسلط به ادبیات فارسی و مربیان نگارگری،‌ این نقصان از بین برود. اگر انتظار داشته باشیم هنرمندانی وارد عرصه هنر نگارگری شوند که به ادبیات فارسی مسلط باشند ممکن است رویدادهای ادبی – هنری خیلی دیرتر اتفاق بیفتد و به مرور این دو گروه از هم فاصله بگیرند».

نهادهای فرهنگی-هنری حمایت کنند
راوی، لباسی آبی با دستاری سفید بر تن دارد. می‌گوید کلاس ششم است. دوستانش به ترتیب نقش‌شان را می‌گویند: «رستم، بیژن، گرگین،‌ افراسیاب، داستان‌گو و منیژه». آنکه بیژن را حماسه‌سرایی می‌کند می‌گوید: «تا کنون چندین بار نمایش بیژن و منیژه و ضحاک ماردوش را در سالن‌های مختلف نمایش داده‌ایم». مربی‌شان خانم بیدمشکی است و چندین ماه برای اجرا نمایش وقت گذاشته است. خانم بیدمشکی ‌می‌گوید: «نمایش بیژن و منیژه قبلاَ در سالن بنیاد فردوسی اجرا شده بود و هماهنگی‌ها با خانم کیومرثی برای حضور بچه‌ها در اختتامیه نمایشگاه انجام شد. گروه،‌ زیر نظر مؤسسه فرهنگی هنری آریاسپنتامهر پاژ فعالیت دارد. فعالیت اصلی مؤسسه، آشنایی کودکان و نوجوانان با شاهنامه است. ما از ابزارهای مختلفی برای اجرای شاهنامه استفاده می‌کنیم که دلپذیرترین ابزار،‌ نمایش است. قصه‌گویی و نمایش خلاق و نقالی هم دیگر ابزار هستند. از دغدغه‌های من،‌ آشنایی و آموزش کودکان و نوجوانان با ادبیات حماسی و مخصوصاَ شاهنامه است. سال‌های زیادی را صرف مطالعه و پژوهش روی داستان‌های شاهنامه کردم و اقدام به بازآفرینی و بازنویسی داستان نمودم که حاصل آن خلق و اجرای‌ نمایش‌هایی است که نمونه‌ی آن توسط نوجوانان در سالن نگارخانه انجام شد. انتظار ما توجه و حمایت ویژه از نهادهایی که امور فرهنگی – هنری را بر عهده دارند چرا که ما فقط یک مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی داریم و تمامی هزینه‌ها توسط مؤسسه انجام می‌شود».
 عکس‌های یادگاری با دکتر محمد جعفر یاحقی پر از لبخند و هیاهو است. هیاهوی کودکان و نوجوانان گروه نگارگری و گروه نمایش، لبخندهای والدین،‌ اشک شوق مربی و فلش‌هایی که پیاپی از دوربین‌ها و گوشی‌های همراه، فضا را نورانی کرده است. در میان نگاه پر اشتیاق نسلی که قرار است با پیوند هنر و ادبیات، میراث کهن سرزمینش را حفظ کند.
 
گزارشگر: مریم ظریف
 
امتیاز دهی
 
 

نظر شما
نام
پست الكترونيک
وب سایت
نظر
نسخه قابل چاپ
مطالب مرتبط
پربازدیدترین ها آخرین مطالب
.گزارش روز
.گفت و گوی روز
.
فرهنگی
.

.All right reserved by Astan Quds Razavi

تمام حقوق این وبگاه متعلق به آستان قدس رضوی است.