.

استاد حوزه علمیه قم:

توحید نخستین شعار دین اسلام و هدف اصلی انبیاء الهی است

استاد سطح عالی حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه توحید محبوب‌ترین امر نزد خداوند متعال است، گفت: توحید نخستین شعار دین اسلام و هدف اصلی انبیاء الهی است.

1397/3/24 پنجشنبه

به گزارش آستان نیوز، حجت الاسلام محمد هادی هدایت در نخستین جلسه از سلسله پیش نشست‌های علمی کنگره بین المللی «فقیه فقه نظام» با موضوع حکومت توحیدی با هدف نهایی انبیاء و اولیاء که با حضور جمعی از محققان و پژوهشگران در بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی برگزار شد، به تبیین معنای حقیقی توحید در اسلام پرداخت.
استاد حوزه علمیه ابراز کرد: توحید اسلام فراتر از یک امر اعتقادی خشک و قدرت اجتماعی است، توحید واقعی، استکبار ستیز و استکبار نابود کن است. پیامبر بزرگ اسلام(ص) صرفا به دنبال نابود کردن بت‌ها و سنگ‌ها نبودند، بلکه به دنبال مبارزه با ابوسفیان‌ها بودند.
وی افزود: تمام انبیاء الهی به دنبال اقامه حکومت عدل برای دو هدف اساسی عبودیت اجتماعی و مبارزه با طاغوت بودند. منطقه قسط بسیار وسیع است. توحید اسلام توحید ناب و استکبار ستیز است که باید در تمام شئون جامعه گسترش یابد.
حجت الاسلام هدایت ابراز کرد: ولایت در ایجاد اعتقاد توحیدی، خودسازی و تربیت توحیدی و جامعه سازی توحیدی نقش دارد.
وی ادامه داد: معرفت الهی کلید توحید و الفبای دین توحید است. قدم نخست این است که خداوند خود را به مردم معرفی کند و شناسایی الله از طریق امام صورت می‌گیرد. کسی که خدا را نشناسد نمی‌تواند او را پرستش کند. ریشه پرستش ما شناخت خداست.
این استاد حوزه علمیه با بیان اینکه دو دشمن داخلی و خارجی وجود دارد، گفت: دشمن داخلی ما هوای نفس ماست و مشکل تمام انسان‌هایی که گمراه می‌شوند این است که از هوای نفس خود تبعیت می‌کنند. دومین دشمن ما شیطان است.
وی اضافه کرد: راه مبارزه با هوای نفس تزکیه نفس است. محوریت ولایت در خودسازی و تربیت نفس است. تزکیه انسان یکی از اصلی‌ترین وظایف ولی الله است و ولایت و نبوت راه تزکیه نفس است.
هدایت تصریح کرد: خداوند متعال از ما عهد گرفته است که از شیطان تبعیت نکنیم، زیرا مبارزه اصلی شیطان با ولایت است و ولایت کارش این است که با شیطان مبارزه کند.
وی اظهار کرد: کار انبیاء الهی تربیت فرد نبود بلکه به دنبال جامعه‌سازی، نظام‌سازی و تربیت جامعه بودند. آنان دو هدف بزرگ ظهور توحید و رهایی از بند طاغوت‌ها را دنبال می‌کردند. انبیاء الهی با سه تفکر حکام مستبد، منافقین قارون صفت و احبار و رهبان درباری مبارزه می‌کردند. این قیام مبارزه نرم نبود بلکه با شمشیر و سلاح آهنین صورت می‌گرفت.
وی با بیان اینکه مکتب تشیع در زمان امام رضا(ع) رونق گرفته است، خاطرنشان کرد: هدف اصلی امام رضا(ع) زدودن ماسک تزویر و ریا از چهره دشمن خاکستری بود.
حجت الاسلام هدایت به برنامه‌های مبارزاتی امام رضا(ع) در نابودی اهداف مامون اشاره کرد و افزود: بهره برداری اصلی از ماجرای ولایتعهدی، در اعلام آشکار امامت شیعه بود، در حالی که مامون امام را جدا از مردم می‌پسندید، امام در هر فرصتی خود را در معرض ارتباط با مردم قرار می دادند. نه تنها شیعه به سکوت و سازش تشویق نشدند بلکه باعث دلگرمی مخالفان حکومت شد.
گفتنی است؛ این نشست به همت و مشارکت بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی و پژوهشگاه فقه نظام برگزار شد. در قالب تفاهم‌نامه‌ای بین این دو مرکز بر لزوم توجه به زمینه‌های مشترک همکاری در حوزه‌های مختلف علمی، فرهنگی، پژوهشی، چاپ و نشر کتاب و مقاله تأکید شده است.
 
امتیاز دهی
 
 

نظر شما
نام
پست الكترونيک
وب سایت
نظر
نسخه قابل چاپ
مطالب مرتبط
ولایت امام علی(ع) مهمترین میراث برای بشریت است
تبیین نقش پذیرش ولایت در هدایت انسان
پذیرش ولایت اهل بیت(ع) مستلزم زندگی توحیدی است
 غدیر فرهنگ نامه ولایت و امامت است
قبور ائمه هدی(ع) همواره موثرترین خاستگاه توحید بوده است
پربازدیدترین ها آخرین مطالب
.گزارش روز
.گفت و گوی روز
.
فرهنگی
.

.All right reserved by Astan Quds Razavi

تمام حقوق این وبگاه متعلق به آستان قدس رضوی است.