.

در گفت‌وگو با عضو محفل شاعران جوان «تشرف» مطرح شد؛

شعر عنصری فرهنگ‌ساز است

هر چهارشنبه شاعران جوان آیینی در محفل ادبی به نام «تشرف» در صحن و سرای رضوی گرد هم جمع می‌شوند و به زمزمه واژه‌هایی می‌پردازند که از اعماق وجودشان سرچشمه می‌گیرد. واژه‌هایی که مصراع‌ها و قافیه‌ها را می‌سازد و دلدادگان اهل بیت(ع) را از پابوسی امام هشتم(ع) به سرزمین کربلا می‌برد.

1397/4/21 پنجشنبه

محمد سعید میرزایی از جمله شاعران برجسته انجمن ادبی رضوی وابسته به مؤسسه آفرینش‌های هنری آستان قدس رضوی است که با کارنامه ‌ادبی پر افتخارش، اخیرا به عضویت شورای شعر محفل شاعران جوان «تشرف» درآمده است. به این بهانه پای سخن این شاعر فعال و خوش ذوق می‌نشینیم تا با او و آثارش بیشتر آشنا شویم.

شاعری از دیار بیستون
زاده 24 آذر 1355 است و از دوران نوجوانی به صورت جدی وارد حوزه شعر و شاعری شده است. چند سالی است که بازی روزگار او را میهمان مشهدالرضا(ع) کرده است؛ او را که زاده کرمانشاه است و به خوبی روزهای پرخاطره انجمن‌های شعر زادگاهش را به یاد دارد. روزهایی که فقط در غزل و قصیده خلاصه نمی‌شد. تا جایی که در سال آخر دبیرستان توانسته بود رتبه نخست قرائت قرآن را در کنار شعر در استان کرمانشاه کسب کند. ادبیات را با جدیت ادامه داده بود، چنانچه کارشناس ارشد زبان و ادبیات فارسی از دانشگاه تهران و آماده دفاع در مقطع دکتری این رشته در دانشگاه فردوسی مشهد است. در این بین، حضورش در بارگاه آقا علی بن موسی الرضا(ع) را توفیقی بزرگ می‌داند. از او حدود 17 عنوان کتاب در حوزه غزل معاصر و شعر آیینی منتشر شده است که قصاید رضوی، عهد عتیق (2 جلد) و زخم عتیق، از جمله این آثار به شمار می‌رود.
محمد سعید میرزایی می‌گوید: «از کودکی انس خاصی با قرآن داشتم و در جلسات متعدد مذهبی شرکت می‌کردم که به نظرم این همنشینی، نقش بسیاری در کسب توفیقات شعری‌ام تا به امروز داشته است». او در قالب‌های متعدد شعری قلم‌فرسایی کرده، اما سبک غزلش شناخته شده است. در این باره بیان می‌کند: «سبک غزلم ثبت و دنبال شده است و به نوعی در یکی دو دهه اخیر تأثیرگذار بوده است. حتی این جریان به اسم غزل «نو یا فرم» در کتاب‌های دانشگاهی حوزه ادبیات معاصر هم ثبت شده است». او دارنده سرو بلورین اولین، دومین و سومین دوره جشنواره بین‌المللی شعر فجر و همچنین برگزیده جشنواره بین‌المللی خوارزمی در بخش ادبیات در سال 1382 به دلیل ارائه طرح اجرای فرم‌های مدرن در قالب غزل است.

وقتی شعر، رنگ موسیقی می‌گیرد
«قویی کشید بال و پر آن سوی ابرها... گم شد غریب و در به در آن سوی ابرها»، زیر لب بیت آغازین غزل «آفتاب» خود را زمزمه می‌کند و به روزی برمی‌گردد که برای نخستین بار یکی از شعرهایش را از رسانه ملی شنید. او شعر آفتاب را برای شهدای گمنام سروده بود. برایش جالب بود که این قطعه با صدای علیرضا افتخاری در تیتراژ فیلم سینمایی «چتری برای یک کارگردان» از فیلم‌های برگزیده حوزه جنگ پخش شد. میرزایی به فعالیت‌های خود در مرکز موسیقی و سرود صدا و سیما و همچنین برنامه‌های زنده ادبی رادیو فرهنگ اشاره می‌کند و می‌گوید: «همیشه دغدغه‌ام این بوده است که شاعر خوبی باشم نه یک ترانه‌سرا. چرا که شأن شاعر را بالاتر می‌دانم. بنابراین می‌ترسیدم که فعالیت در حوزه ترانه و تصنیف، بر روی شعرم اثر خوبی نگذارد. اما به تدریج متوجه شدم فعالیت در این حوزه، شعور موسیقایی انسان را بالاتر می‌برد».
محمد سعید میرزایی سرایش136 قطعه ترانه، تصنیف و سرود با موضوعات مختلف مثل دفاع مقدس، ولایت و اهل بیت(ع) در رسانه ملی را در کارنامه هنری خود دارد که ۳۶ قطعه از آن‌ها به صورت کلیپ در مرکز موسیقی و سرود رسانه ملی تولید شده است. این آثار توسط خوانندگانی مانند سالار عقیلی، علیرضا افتخاری و نیما مسیحا خوانده شده است. آخرین رویا؛ تیتراژ سریال زیر پای مادر و باورم کن با صدای علی زندوکیلی از جمله این آثار است. وی مدرس دانشکده صدا و سیما، تقدیر شده سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی به خاطر اشعار حوزه مقاومت و عضو شورای نظارت شعر و موسیقی رسانه ملی نیز است.

قدم‌ به ساحت کودکان
سرایش شعر را فرآیندی ناخودآگاه و یک نوع تداعی می‌داند. به اعتقاد وی این تداعی ممکن است در هر زمان و شرایطی صورت بگیرد. از این رو یک شاعر همیشه باید قلم و کاغذ همراه داشته باشد. او همچنین معتقد است وقتی شاعر ذهن تربیت‌یافته‌ای داشته باشد، این مراتب ناخودآگاه در سرایش شعر کوششی، بر اساس یک موضوع خاص افت پیدا نمی‌کند. چنانکه آثار سفارشی ماندگاری در تاریخ ادبیات کشورمان سروده شده است. بنابراین همیشه جوشش شعری و اراده درونی شاعر وجود دارد. این شاعر کرمانشاهی با اشاره به بعضی از آثارش در حوزه کودکان مثل ماه سه ساله و غنچه قرمز می‌گوید: «در سرودن این‌گونه شعرها، کودکانگی یعنی ارتباط بی‌واسطه با جهان، معنا و اشیاء نقش پررنگی دارد.
وقتی شاعر بتواند فرآیند گفتمانی با یک مخاطب فرضی کودک داشته باشد، می‌تواند برای کودک هم شعر بگوید. بی‌شک زبان باید ساده‌تر و اشیاء و عناصر شعری نیز ملموس‌تر باشد». او در ادامه تأکید می‌کند: «ساحت شعر کودک، حوزه بسیار مهمی است، چرا که این شعرها در ذهن کودکان باقی می‌ماند. از این رو باید در حوزه شعر کودک و تولید شعرهای آیینی کودکانه به صورت پایه‌ای کار کرد.»

محفلی برای ارتقای درک هنری
اگر چه در طول تاریخ شاعران بسیاری برای حضرت رضا(ع) شعر گفته‌اند، اما پس از پیروزی انقلاب اسلامی رویکرد به شعر شهودی و هدفمند که مرتبط با قرآن و اهل بیت(ع) است، بیشتر شده است و نسل جوان نیز استقبال پرشوری از این حوزه داشته‌ است. از طرف دیگر رهبر معظم انقلاب(مد ظله العالی) هم توجه خاصی به شعر دارند و همیشه در جلسات سالانه دیدار با شاعران نکات راهبردی و هدایت‌کننده را بیان می‌کنند. بنابراین این فضا ظرفیت بزرگی را ایجاد کرده تا جلسات گوناگون شعر برگزار شود و گرایش‌های مختلف شعری را پوشش دهد. میرزایی با ذکر این نکات، تصریح می‌کند: «محفل شاعران جوان تشرف با هدف شکوفایی نسل امروز شکل گرفته و در تلاش است با بهره‌گیری از مباحث تخصصی و حضور میهمانان برجسته، امکان خوانش و سرایش شعر را در محیط قدسی حرم مطهر رضوی برای شاعران جوان فراهم کند. البته تا به امروز نیز برکات خاصی در حوزه شعر رضوی داشته است. من هم در کنار دیگر اعضای محفل در تلاش هستم تا بتوانیم استعدادهای جوان را کشف و تشویق کنیم».
او تعدد جلسات ادبی مجموعه آستان قدس رضوی را رویکردی مثبت می‌داند که منجر به ظهور نسل پرشوری خواهد شد. چرا که شعر یک هنر پایه است و جلسات شعر درصدد نزدیک‌ کردن افراد به یک بصیرت و معرفت شاعرانه است تا درک هنری افراد بالاتر رود. او همچنین معتقد است بازده جلسات شعری محدود به خروج چند شاعر آیینی خوب نمی‌شود بلکه این محافل، تأثیرات بنیادین دارند. هنرمندی نیز موفق است که درک شعری داشته باشد. چرا که شعر، عنصری فرهنگ‌ساز است و حافظه تاریخی ما را حفظ کرده است. همچنین جلسات شعر آیینی می‌تواند گفتمان مذهب شیعه را با مظاهر مختلف وارد ذهن و زبان نسل امروز کند.

لزوم انس با قرآن
میرزایی از ارتقاء و جایگاه خوب شعر آیینی امروز تا بالاتر رفتن ذوق مخاطبان می‌گوید و خبر چاپ سومین جلد کتاب عهد عتیق(یعنی مکاشفات گل سرخ، روایت سوم) را در آینده نزدیک می‌دهد. اثری با محوریت حضرت زهرا(س) که در حال تکمیل اشعارش است. این عضو شورای شعر محفل شاعران جوان تشرف، برای جوانان عرصه شعر و شاعری نیز نکاتی شنیدنی دارد: «انس با قرآن کریم، نقش پررنگی در جوشش شعر ایفا می‌کند. شاعران جوان همیشه باید در حوزه زیباشناسی و همچنین محتوایی شعر به مطالعه بپردازند، نمونه آثار شعری تاریخ ادبیات فارسی را حفظ کنند و تجربه مدام شعری داشته باشند. چرا که با سرودن شعر، جوشش بیشتری هم ایجاد خواهد شد. این شاعر آیینی در پایان ما را میهمان دو بیت از اشعار رضوی‌اش می‌کند: «هر چند سخن‌های تو شد حد بیان‌ها... مظلوم شدی کشته دستان و زبان‌ها... شب چون همه درهای حریم تو ببندند... آیند غریبانه به پابوس تو جان‌ها».

تهیه و تنظیم: آرزو مستأجر حقیقی
 
امتیاز دهی
 
 

نظر شما
نام
پست الكترونيک
وب سایت
نظر
نسخه قابل چاپ
مطالب مرتبط
لزوم توجه به قصه در سرودن شعر
اولین جلسه انجمن ادبی رضوی بعد از ماه مبارک رمضان برگزار شد
شاعران آیینی، نغمه سرای میلاد قمر بنی‌هاشم(ع) شدند
شعر خوانی شاعران آیینی در محفل ادبی«رسم دعبل»
برگزیدگان جشنواره شعر بانوان اهل بیت(ع) تقدیر شدند
پربازدیدترین ها آخرین مطالب
.گزارش روز
.گفت و گوی روز
.
فرهنگی
.

.All right reserved by Astan Quds Razavi

تمام حقوق این وبگاه متعلق به آستان قدس رضوی است.