.

حجت‌الاسلام و المسلمین ابوالقاسم بشیری:

ظرفیت‌های فطری در شکل‌گیری شخصیت انسان نقش دارد

عضو هیئت علمی موسسه امام خمینی(ره) گفت: ظرفیت‌های فطری موجود در انسان در شکل‌گیری شخصیت او نقش بسزایی دارد.

1397/9/29 پنجشنبه

به گزارش خبرنگار آستان نیوز، حجت‌الاسلام والمسلمین ابوالقاسم بشیری در چهارمین نشست اساتید منتخب علوم انسانی اسلامی که با حضور اساتید برجسته حوزه روان‌شناسی اسلامی در بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی برگزار شد، به تشریح «نقش فطرت در ساختار شخصیت» پرداخت.
وی اظهار کرد: نظریه‌پردازان درباره مفاهیم ساختاری شخصیت اختلاف نظر دارند و هر کدام بر اساس مبانی فلسفی مورد پذیرش خود، مفاهیم خاصی از قبیل پاسخ، رفتار، صفات، تیپ و... را مطرح کرده‌اند.
عضو هیئت علمی موسسه امام خمینی(ره) ابراز کرد: در قرآن نیز مفاهیمی چون فطرت، شاکله، نفس، عقل، قلب و... وجود دارد که ناظر به ویژگی‌های ذاتی یا رفتاری انسان است؛ واژه «فطرت» دربردارنده استعدادها و ظرفیت‌های شناختی، گرایشی و کنشی بالقوه‌ای است که در همه انسانها وجود دارد.
بشیری تصریح کرد: ظرفیت‌های فطری، یک ساخت روانی اولیه برای هر فرد ایجاد می‌کند که وقتی در تعامل با شرایط و عوامل محیطی قرار گرفت، به ضمیمه یادگیری‌ها، تجربه‌ها و رفتارهای ارادی انسان، ساخت روانی ثانویه به وجود می‌آورد که قرآن از آن تعبیر به «شاکله» می‌کند. شاکله یک کلیت روانشناختی است که در روانشناسی به شخصیت تعبیر شده است.
وی ادامه داد: از میان مفاهیم مربوط به شخصیت، مفهوم «ساختار» از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است؛ مفهوم ساختار به جنبه‌های پایدار و مقاوم‌تر شخصیت اطلاق می‌شود.
عضو هیئت علمی موسسه امام خمینی(ره) در ادامه به مفهوم‌شناسی «فطرت» اشاره کرد و گفت: فطرت به معنای سرشت و نحوه خاصی از آفرینش و خلقت است؛ از آنجا که آفرینش و خلقت الهی به منزله شکافتن پرده تاریک عدم و اظهار هستی امکانی است یکی از معانی این کلمه، آفرینش است. بشیری غیر اکتسابی بودن، مخصوص به انسان بودن، تغییر ناپذیری و پایداری، همگانی بودن و برخورداری از ارزش حقیقی را از ویژگی‌های امور فطری برشمرد و گفت: گرایش‌های فطری نیز به دو دسته گرایش‌های جسمی و روحی تقسیم می‌شوند که این گرایش‌ها ویژه انسان‌اند.
وی به مفاهیم ساختاری در رویکرد دینی اشاره کرد و گفت: در رویکرد دینی ساخت اولیه شخصیت از «نفس» تشکیل شده است که دارای دو ساحت مادی و غیرمادی است. ساحت مادی نفس در واقع به بعد زیستی شخصیت اشاره دارد که جایگاه همه غرایز و نیازهای فیزیولوژیک است؛ این بخش از نفس به دلیل مادی بودن، کاملا ناهشیار است و قلمرو غیرمنطقی شخصیت را در اختیار دارد.
عضو هیئت علمی موسسه امام خمینی(ره) افزود: ساحت غیر مادی نفس خود دارای یک ساخت روانی به نام «فطرت» است. فطرت ناظر به نحوه خلقت و آفرینش انسان است و در بین همه انسان‌ها به طور مشترک وجود دارد. این ساحت از نفس در درون خود قوایی به نام عقل، قلب، اختیار و... را دارد که هر کدام به نوبه خود کارکردهایی دارند.
وی اضافه کرد: فطرت در بردارنده عناصر ساختاری اولیه شخصیت است؛ این ساختارها غالبا بالقوه هستند و در تعامل با عوامل و شرایط محیطی آشکار می‌شوند.
 
امتیاز دهی
 
 

نظر شما
نام
پست الكترونيک
وب سایت
نظر
نسخه قابل چاپ
مطالب مرتبط
پربازدیدترین ها آخرین مطالب
.گزارش روز
.
فرهنگی
.

.All right reserved by Astan Quds Razavi

تمام حقوق این وبگاه متعلق به آستان قدس رضوی است.