.

در گفت و گو با سید مهدی طالبیان مطرح شد؛

ترویج فرهنگ پژوهش توسط شرکت لبنی رضوی با رویکرد حفظ امنیت غذایی

تحقیق و توسعه یعنی کشف دانش‌های جدید بر پایه اطلاعات داخلی و منابع خارجی درباره محصولات، فرآیندها و خدمات و به کارگیری تجربی این دانش‌ها برای بهبود کیفیت. جامعه کنونی به سمتی پیش می‌رود که تمامی بخش‌ها به ویژه صنایع تولیدی برای بقای خود نیازمند تحقیق و پژوهش هستند و به طور قطع، بدون آن به سمت حذف و ورشکستگی خواهند رفت.

1397/10/8 شنبه


شرکت فرآورده‌های لبنی رضوی از جمله واحدهایی به شمار می‌رود که همواره امر تحقیق و پژوهش را جزو لاینفک فعالیت‌های خود قرار داده است؛ همین موضوع بهانه‌ای شد تا با مهندس سید مهدی طالبیان مدیر عامل شرکت فرآورده‌های لبنی رضوی گفت و گویی در زمینه مهم‌ترین فعالیت‌های این شرکت در زمینه تحقیق، توسعه و پژوهش و همینطور برنامه‌های استراتژیک مرتبط با این موضوع داشته باشیم.

 استراتژی‌های شرکت لبنی رضوی در حوزه پژوهش بر چه مواردی پایه‌ریزی شده است؟
در این شرکت سعی شده با ترویج فرهنگ پژوهش و ارتقای شأن و جایگاه پژوهش و فناوری و همچنین تشویق و ترغیب کارکنان و بسترسازی برای تجاری‌سازی یافته‌های پژوهشی و فناوری، گام‌های موثری در راستای پژوهش و فناوری برداشته شود. بر این اساس، برنامه‌های استراتژیک شرکت در زمینه پژوهش بر برقراری ارتباط سازنده میان پژوهش‌گران و فناوران حوزه دانشگاه با مدیران و کارشناسان حوزه‌های مختلف شرکت، ایجاد فضای تعاملی برای آشنایی ذی‌نفعان و نسل آینده‌ساز کشور با فضای تولید صنعتی و صنایع غذایی و توسعه مفهوم جدید و تولید محصولات با رویکرد حفظ امنیت غذایی مصرف‌کنندگان با در نظر گرفتن جایگاه رفیع آستان قدس در انجام وظایف اجتماعی متمرکز است.

این شرکت در حوزه تولید، چه اقداماتی را در راستای تحقیق و پژوهش انجام داده است؟
در بخش تولید و در خصوص بهبود کیفی و کمی محصولات، با استقرار و راه‌اندازی دستگاه‌های جدید تولید در خط استریل(UHT) و توسعه و بازسازی سالن تولید، ضمن افزایش ظرفیت، بهبود فناوری تولید نیز مورد توجه قرار گرفته است. در همین راستا تحقیق و پژوهش به صورت مستمر بر روی بهبود و ثبات کیفیت تولیدات انجام می‌شود و تولید محصول جدید با تعریف مقوله‌هایی شامل مفهوم، تست مفهوم جدید، توسعه مفهوم و طراحی محصول جدید، ارزیابی طراحی مفهوم و مطالعات مربوط به عرضه به بازار در شرکت دنبال شده است.

افزایش حضور در بازارهای جهانی قطعا از طریق تحقیق و پژوهش در حوزه بازرگانی حاصل می‌شود. این موضوع تا چه حد در دستور کار شرکت لبنی رضوی قرار دارد؟
افزایش حضور در بازارهای جهانی و دستیابی به شیوه‌های جدید توزیع، از طریق تحقیق و پژوهش به دست می‌آید، هم‌راستا در حوزه بازرگانی خارجی، گسترش صادرات به کشورهای عراق و افغانستان و حوزه خلیج فارس در دستور کار این شرکت قرار دارد. در بحث رویکردهای جدید توزیع نیز با گسترش شبکه مویرگی، استخدام و آموزش بازاریابی به کارکنان بازاریاب حضوری و تلفنی و تدوین سیاست‌های برون‌سپاری فروش محصولات این امر پیگیری شده است که این مهم به عنوان مفهومی جدید قابل ارایه است.

پژوهش و فناوری چه جایگاهی در حوزه کنترل کیفیت این شرکت دارد؟
شرکت فرآورده‌های لبنی رضوی سعی کرده تا از طریق نظارت، کنترل و پایش کیفی، ارتقاء استانداردهای کیفی موجود و همچنین دریافت افتخارات جدید در حوزه کنترل کیفیت، به اهداف تعیین شده در راستای تحقیق، پژوهش و فناوری جامه عمل بپوشاند. برای این منظور سعی شده با استفاده از آموزه‌های ماتریس QFD این بخش، مدیریت و پایش شود که تولید شیر ویتامینه D3 از جمله دستاوردهای پژوهشی شرکت در این خصوص است. به این ترتیب شرکت فرآورده‌های لبنی رضوی ضمن توجه به استمرار تولید کمی و کیفی با نگاه به بازار و در راستای رسیدن به اهداف کلان توسعه، اهداف کلان و خرد خود را به عنوان چراغ راه اقدامات آینده مورد توجه و نظر داشته و بر مبنای آن حرکت می‌کند.

 آیا شرکت در حوزه IT یا فناوری اطلاعات نیز فعالیت‌های پژوهشی انجام می‌دهد؟
در بخش فناوری اطلاعات شرکت فرآورده‌های لبنی رضوی، به عنوان محور اصلی یکپارچه‌سازی سازمان، فعالیت‌ها به بخش‌های سخت‌افزار و شبکه و همچنین نرم‌افزار تقسیم می‌شود. بهبود و افزایش شبکه ارتباطی شرکت و افزایش تعداد کلاینت‌های متصل به شبکه در مراکز پخش و دفتر مرکزی، از جمله اقداماتی به شمار می‌رود که در بخش سخت‌افزار و شبکه مورد توجه است. علاوه بر این، در بخش نرم‌افزار، پس از اجرای موفقیت‌آمیز پروژه‌های توسعه تولید و فنی شرکت در سال 1394 به منظور بهره‌برداری هر چه بهتر از فرصت‌های پیش رو، نسبت به ارتقاء تغییرات بنیادین نرم‌افزاری با نگاه به آینده صورت گرفت که در حال حاضر «سیستم یکپارچه راهکاران» در حال بهره‌برداری عملیاتی است.

 این شرکت چند محصول تولید می‌کند و رعایت استانداردها چقدر در جلب رضایت مصرف‌کنندگان موثر بوده است؟
محصولات تولیدی شرکت فرآورده‌های لبنی رضوی در بیش از 60 نوع و در گروه‌های استریل و پاستوریزه تولید و عرضه می‌شوند که با توجه به عملکرد مثبت شرکت در حفظ و ارتقا استانداردهای تولید و عدم استفاده از مواردی مانند روغن پالم در محصولات، نگاه مصرف‌کننده همواره توأم با اطمینان‌خاطر بوده که این مهم در ارتباط با مشتریان به خوبی قابل بررسی است. همچنین وجود نام پر برکت رضوی علاوه بر ایجاد آسایش خاطر برای مشتری، سخت‌تر شدن کنترل‌های کیفی را به منظور صیانت از این نام به دنبال دارد که در نهایت منجر به رضایت‌مندی هر چه بیشتر مشتریان شده است.

تهیه و تنظیم: هدی زاهدی
 
امتیاز دهی
 
 

نظر شما
نام
پست الكترونيک
وب سایت
نظر
نسخه قابل چاپ
مطالب مرتبط
پربازدیدترین ها آخرین مطالب
.گزارش روز
.
فرهنگی
.

.All right reserved by Astan Quds Razavi

تمام حقوق این وبگاه متعلق به آستان قدس رضوی است.