.

سید هادی طباطبایی:

طرح «آموزش و توانمندسازی محرومان و مستضعفان» تدوین‌شده است

مدیر مرکز آموزش ضمن خدمت کارکنان آستان قدس رضوی گفت: طرح«آموزش و توانمندسازی محرومین و مستضعفین» با هدف اشتغال پایدار طراحی و ارائه‌ شده است.

1397/12/12 يكشنبه

مرکز آموزش ضمن خدمت آستان قدس رضوی یکی از مهم‌ترین مدیریت‌های زیرمجموعه معاونت اداری و پشتیبانی آستان قدس رضوی برای انجام مأموریت‌های آموزشی کارکنان و خدام آستان قدس رضوی است. گفتگویی با سید هادی طباطبایی مدیر این مرکز داشته‌ایم که در ادامه می‌خوانید:

مختصری درباره اهمیت آموزش‌های ضمن خدمت در سازمان توضیح بفرمایید.

آموزش، موتور محرک و تحول ساز در هر سازمان است و برای داشتن پیشرفت در سازمان باید به آموزش توجه ویژه داشت.
اندیشمندان سیاسی و اجتماعی به این نتیجه رسیده‌اند آنچه در قدرت یک جامعه مهم است نیروی انسانی است. نیروی‌های انسانی نخبه و آموزش‌دیده عامل پیشرفت و توسعه یک جامعه هستند.
موضوع آموزش برای یک سازمان از این‌ جهت الزامی است که در آموزش اهداف سازمان تبیین شده و مسیر رسیدن به اهداف ترسیم می‌شود.

با توجه به گستردگی و تنوع  فعالیت‌ها در آستان قدس رضوی، جایگاه آموزش را در این نهاد بزرگ و رسالت‌های آموزشی مرکز آموزش را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

آموزش یکی از دغدغه‌های تولیت آستان قدس رضوی است و ایشان تأکیدهای زیادی در این خصوص داشته‌اند. حجت الاسلام والمسلمین رئیسی عنوان کرده‌اند« با برگزاری کلاس‌های آموزشی زمینه آشنایی همه خادمان با بخش‌های مختلف حرم مطهر و فعالیت‌های آستان قدس رضوی فراهم شود» و در جلسه‌ای دیگر تأکید کرده‌اند «آموزش خدام باید علی‌الدوام باشد، این نقطه انحراف است که خودمان را از آموزش بی‌نیاز ببینیم، باید کارکنان با رغبت و احساس نیاز در کلاس‌های آموزشی شرکت کنند».
یکی از شاخص‌های مهم از دیدگاه تولیت برای آموزش این است که دوره‌های آموزشی برای تمامی سطوح اعم از کارمندان، نیروهای رسمی و قراردادی، خادمان و خادمیاران و... برگزار شود و هر نیرویی که با آستان قدس همکاری دارد، باید دوره‌های آموزشی را بگذراند و شاخص دیگر تداوم بحث آموزش است، آموزش علی الدوام و در تمامی سطوح باید صورت پذیرد.
با توجه به اهمیت جایگاه آستان قدس رضوی آموزش‌ها را در دو بخش تخصصی و عمومی تعریف کرده‌ایم. آموزش‌های اخلاق اداری به ‌صورت مستمر و هفتگی با توجه به جایگاه خادم و کارمند آستان قدس رضوی در تمامی بخش‌ها برگزار می‌شود. این آموزش‌ها باهدف توسعه منابع انسانی برنامه‌ریزی‌شده‌اند.

شورای برنامه‌ریزی آموزش در تبیین سیاست‌های کلی آموزش در آستان قدس رضوی چه نقشی دارد؟
بالاترین مرجعی که در آستان قدس رضوی برای حوزه آموزش مسئولیت تصمیم‌گیری و سیاست‌گذاری کلان را بر عهده دارد، شورای عالی برنامه‌ریزی آموزش است. این شورا متشکل از رؤسای سازمان‌ها، معاونت برنامه‌ریزی و منابع انسانی، معاونت اداری و پشتیبانی و نماینده دفتر قائم‌مقام تولیت آستان قدس رضوی تشکیل‌شده است.
برنامه‌های آموزشی پیشنهادی در قالب طرح به شورای عالی آموزش آستان قدس رضوی ارسال و پس از تصویب اجرا می‌شود. یکی از مصوبات شورای عالی برنامه‌ریزی آستان قدس رضوی این بوده است که«به‌منظور جلوگیری از موازی کاری و هدر رفت هزینه و نیروی انسانی، کلیه آموزش‌های مورد نیاز در مجموعه سازمان‌ها، معاونت‌ها، مدیریت‌ها وادارات آستان قدس رضوی توسط مرکز آموزش برگزار شود و گزارش آن به‌صورت منظم در شورای برنامه‌ریزی آموزش ارائه شود».
مرکز آموزش آستان قدس رضوی نیازهای آموزشی را جمع‌آوری کرده و سپس تبدیل به برنامه می‌کند و بازخورد دوره‌های برگزارشده را به شورای برنامه‌ریزی ارائه می‌کند.

آموزش در سیاست‌های کلی آستان قدس رضوی با توجه به منشور هفتگانه رهبر معظم انقلاب و سیاست‌های ابلاغی چه جایگاهی دارد؟
در چهاربند از منشور ابلاغی مقام معظم رهبری به خدمت به محرومان اشاره شده و به همین منظور طرح «آموزش و توانمند سازی محرومین و مستضعفین» باهدف اشتغال پایدار طراحی و ارائه‌ شده است که پس از تائید اجرای آن آغاز خواهد شد.
مطابق این طرح نیازهای آموزشی حرفه‌ای به منظور ایجاد اشتغال برای محرومین احصا شده و با توجه به استعدادهای آستان قدس رضوی برای افراد تحت پوشش معاونت امداد آستان قدس به‌صورت پودمانی برای ایجاد شغل آموزش داده می‌شوند.
برای آموزش تخصصی جوانان مستعد در حوزه‌های دانشگاهی نیز آمادگی داریم دوره‌های کاردانی و کارشناسی را برگزار کنیم. ضمن آنکه در این طرح زنجیره کامل اشتغال دیده شده که با همکاری معاونت امداد و سازمان اقتصادی تکمیل خواهد شد.

آموزش‌ها در مرکز آموزش بر چه مبنایی انجام می‌شود و اصولاً از چه روش‌هایی برای آموزش استفاده می‌کنید؟
با توجه به گستردگی آستان قدس رضوی و حجم بالای نیروی انسانی، نرم‌افزار آموزشی برای کارکنان طراحی شده که ظرفیت پوشش 17 هزار نفر را دارد. در این نرم‌افزار بر اساس رسته، رشته، عنوان و رده‌های شغلی، آموزش های ویژه‌ای را تعریف کرده ایم که 80 درصد پیشرفت داشته و به‌تدریج تکمیل می‌شود.
با توجه به دستورالعمل‌ها و برنامه‌های آموزشی، برای هر فرد 900 ساعت آموزشی در نظر گرفته‌شده که 600 ساعت آموزش تخصصی و 300 ساعت آموزش عمومی را شامل می‌شود. هر کارمند باید این ساعات آموزشی را در طی دوره خدمت خود گذرانده باشد. ضمانت اجرای ساعات آموزشی هم، ارتقا و تبدیل وضعیت است به این منوال که یکی از الزامات ارتقای شغلی و تبدیل وضعیت استخدامی گذراندن دوره‌های آموزشی خواهد بود.
در نرم‌افزار آموزشی هوشمندی که تهیه‌شده است هر فرد با کدهای شخصی می‌تواند ساعات آموزشی گذرانده شده و نیازهای آموزشی‌اش را ببیند و در دوره‌های شش‌ماهه آموزشی شرکت کند.
بعد از اجرای موفق این نرم‌افزار برای حجم تعیین‌شده آمادگی خواهیم داشت این نرم‌افزار را برای 75 هزار خادم و بیش از 200 هزار خادم یار آستان قدس رضوی نیز پیاده‌سازی کنیم.
ارتقای آموزشی در دو بخش آموزش‌های ضمن خدمت و آموزش عالی در نظر گرفته‌شده و خوشبختانه با توجه به افزایش تأثیرگذاری این فرایند استقبال همکاران را شاهد هستیم.
در حوزه آموزش ضمن خدمت علاوه بر تأکید به برگزاری دوره های اخلاق رضوی و علوی برای کارکنان، دوره های تخصصی برای نیروهای آستان قدس رضوی مورد توجه بوده است. در دوره‌های جدید آموزش ضمن خدمت با ارائه دروس تخصصی سعی شده است اقدام مفید و گام مؤثری برای تأمین نیازهای اساسی منابع انسانی آستان قدس رضوی برداریم.

جایگاه آموزش در آینده سازمان و نیز به‌کارگیری روش‌های نوین آموزش را چگونه می‌بینید؟
با توجه به پیشرفت روش‌های آموزش، روش‌های نوین آموزشی را در دستور کار قرار داده ایم و برای اولین گام آموزش مجازی بر خط را به‌صورت آزمایشی در چندین استان برگزار کرده ایم که نتایجی خوبی داشته است. با توجه به راه‌اندازی دفاتر نمایندگی آستان قدس رضوی در استان‌ها، استفاده از این نوع آموزش‌ها برای ارتباط مستقیم استاد و شاگردی ضروری است.
وبینارها، سمینارهای مستقیم و سایر روش‌های آموزشی نوین در مرکز آموزش ضمن خدمت به کار گرفته‌شده و سعی بر این شده برای این جلسات آموزشی بهترین اساتید بکار گرفته شوند. علاوه بر آن گروه‌های علمی در مرکز آموزش تعریف‌شده و اساتید متعدد و متخصصی برای هر درس در نظر گرفته شده است.
علاوه بر دعوت به همکاری از اساتید عرصه‌های علمی مختلف از نیروهای خادم یار علمی در دوره‌های  آموزشی استفاده می‌شود. اعضای هیئت‌علمی دانشگاه‌ها که علاقه‌مند به خدمت به بارگاه ثامن‌الحجج(ع) هستند، می‌توانند در قالب خادم یار علمی خدمت خود را انجام دهند.

بزرگ‌ترین و مهم‌ترین اقداماتی که در سال 97 مرکز آموزش داشته چه بوده است؟
109 دوره کوتاه‌مدت در قالب 2 هزار و 462 ساعت آموزشی در 9 ماه ابتدایی سال برای کارکنان برگزارشده و 3597 نفر در این دوره‌ها شرکت کرده‌اند. در این مدت 17 دوره آموزش مجازی برگزارشده که در آن 11 هزار و 34 نفر شرکت کرده‌اند. 24 سمینار علمی نیز از ابتدای سال برگزارشده که 1551 نفر در این سمینارها حضورداشته‌اند.
35 دوره آموزشی مشارکتی با بخش‌های مختلف آستان قدس رضوی در قالب 210 ساعت آموزشی برگزارشده که 2210 نفر در این دوره‌ها آموزش‌دیده‌اند و 24 دوره آموزشی برای خادم یاران و نیروهای افتخاری خدام با حضور 7 هزار و 950 نفر برگزارشده است .
همچنین 20 دوره آموزشی به مدت 320 ساعت ویژه بسیجیان حرم مطهر رضوی برگزارشده و 37 هزار نفر ساعت در این دوره‌ها شرکت کرده‌اند و از ابتدای امسال تا پایان آذر ماه ، 260 دوره اخلاق اسلامی با حضور 38 هزار نفر برگزارشده است.
 
امتیاز دهی
 
 

نظر شما
نام
پست الكترونيک
وب سایت
نظر
نسخه قابل چاپ
مطالب مرتبط
پربازدیدترین ها آخرین مطالب
.گزارش روز
.گفت و گوی روز
.
فرهنگی
.

.All right reserved by Astan Quds Razavi

تمام حقوق این وبگاه متعلق به آستان قدس رضوی است.