.

در گفت‌وگو با حمیدرضا اصیلی مطرح شد؛

اقتصاد مقاومتی؛ رمز تولید، اشتغال و سوددهی

اقتصاد مقاومتی یکی از موضوعات مهم مورد تاکید رهبر معظم انقلاب است که واحدهای تولیدی و خدماتی با سرلوحه قرار دادن آن می‌توانند الگویی الهام‌بخش از نظام اقتصادی اسلام را نشان دهند.

1398/1/17 شنبه

در این راستا شرکت فرآورده‌های غذایی رضوی با هدف بهبود شاخص‌های مقاومت اقتصادی و دستيابی به اهداف و برنامه‌های استراتژیک خود، هم‌سو با سیاست‌های اقتصاد مقاومتی، گام‌های ارزشمندی را برداشته است. این شرکت در بحث توسعه محصولات سعی کرده تا محصولات متنوعی را در راستای استقبال عموم مردم، به سبد محصولات خود اضافه کند. همچنین در توسعه بازار و با همکاری شرکت‌هایی توانمند، توانسته بازار فروش محصولات رضوی را گسترش دهد. صرفه‌جویی هزینه‌ها یکی دیگر از موضوعات مهم در دستور کار این شرکت به شمار می‌رود که برای منظور ضمن استفاده بهینه از منابع شرکت و امکانات موجود، از طریق بازیابی بخش‌های راکد، بهره‌وری را افزایش داده است. در گفت و گو با حمیدرضا اصیلی مدیرعامل شرکت فرآورده‌های غذایی رضوی به تمامی ابعاد و چگونگی افزایش بهره‌وری صورت گرفته در این شرکت به ویژه طی 3 سال اخیر پرداخته‌ایم.

روند تولید در شرکت فرآورده‌های غذایی رضوی طی چند سال اخیر چگونه بوده است؟
به لحاظ حجم تولیدی روند رو به رشدی داشته‌ایم. با توجه به برنامه‌ریزی‌ها و اقدامات صورت گرفته به منظور گسترش بازارهای فروش داخلی و خارجی، میزان تولید آبمیوه‌های قوطی افزایش یافته است، به گونه‌ای که در مقایسه با سال‌های گذشته بیش از ۴۰ درصد آبمیوه‌های قوطی شرکت تغییر حجم داشته است. در زمینه محصول رب گوجه‌فرنگی نیز با توجه به وجود مشکلات اخیر در تامین گوجه‌فرنگی، سعی کرده‌ایم تولید را مانند سال‌های گذشته ادامه دهیم.

طی چند سال اخیر به ویژه از ابتدای سال 1395 چه محصولات جدیدی به سبد تولیدات شرکت اضافه شده است؟
شرکت فرآورده‌های غذایی رضوی مجموعه کاملی از تمامی محصولات غذایی در سبد تولیدات خود دارد، در همین راستا همه محصولات تولیدی بررسی شد تا مشخص شود کدام یک سهم بیشتری در سبد کالایی شرکت دارند و تقاضا در کدام محصولات بیشتر است. از طرفی با توجه به اینکه بعضی از محصولات همچون انواع گلاب، انواع ترشیجات و مرباجات در سبد محصولات شرکت وجود نداشت و خط تولید آن نیز در کارخانه موجود نبود، لذا با رصد محصولات با کیفیت سایر شرکت‌ها و در خور شأن فرآورده‌های غذایی رضوی به عنوان شرکتی منتسب به حضرت رضا(ع)، این تولیدات را از طریق برون‌سپاری تأمین و به سبد کالایی شرکت اضافه کردیم که از جمله این محصولات می‌توان به انواع رب، گلاب، آبمیوه‌های پاکتی و آبمیوه‌های دوی پک اشاره کرد.

طی این مدت چه طرحی را برای توسعه بازارهای فروش اجرا کرده‌ یا در نظر دارید اجرا کنید؟
استراتژی شرکت فرآورده‌های غذایی رضوی بر این موضوع بنا نهاده شده است که هیچ وقت نباید مثل روز گذشته باشیم، لذا برای توسعه بازارهای فروش، برنامه‌های خوبی اجرا شده و مواردی نیز در دست اقدام است. طی ۳ سال اخیر، تغییرات به سزایی در این شرکت انجام شده که توسعه بازار، از جمله این موارد به شمار می‌رود؛ به این صورت که شرکت فرآورده‌های غذایی رضوی در گذشته نمایندگان بسیار محدودی در حوزه فروش داشته و صرفا در سطح مشهد و استان بوده است که به یاری حضرت رضا(ع) محصولات غذایی رضوی در سال 97 در سراسر کشور از طریق شرکت‌های توزیع‌کننده، عرضه می‌شود.

چه اقداماتی برای توسعه بازارهای صادراتی انجام شده است؟
با توجه به تولید محصولات با کیفیت توسط شرکت فرآورده‌های غذایی رضوی، با وجود رقبای خارجی موضوع عرضه این محصولات در کشورهایی همچون روسیه، قطر و عمان و با هدف استفاده از ظرفیت بازار در دستور کار قرار گرفت و در این راستا محصولات شرکت به کشورهای اروپایی نظیر آلمان و استرالیا نیز صادر شده است. ضمن اینکه سال 97 بیش از هزار تن رب به کشورهای مختلف غیر از کشورهای همسایه صادر شده است.

محصولات صادراتی و وارداتی شرکت به چه تولیداتی اختصاص دارد؟
۷۰ درصد تولید محصولات شرکت فرآورده‌های غذایی رضوی به رب گوجه‌ ‌فرنگی اختصاص دارد و با توجه به سابقه ۵۰ ساله تولید این محصول، عمده صادرات شرکت، مربوط به رب گوجه‌فرنگی است، لذا بر اساس قراردادهای منعقد شده، در ماه چندین کانتینر به کشور روسیه صادر می‌شود. علاوه بر این، در زمان‌های مختلف این محصول به استرالیا و کشورهای حاشیه خلیج فارس نظیر قطر و عمان نیز صادر شده است. بعد از رب گوجه‌فرنگی، آبمیوه عمده محصول صادراتی دیگر شرکت به شمار می‌رود که در ماه ۳۰ کانتینر آبمیوه به کشور عراق صادر می‌شود. در حوزه واردات نیز بخشی از مواد اولیه شرکت همچون قوطی‌های آبمیوه از خارج کشور تأمین می‌شود که این مواد سال 97 از کشور کره وارد شده است و در حال حاضر نیز واردات مواد اولیه از کشورهای کره و چین در دست پیگیری است. واردات برنج از هند و پاکستان یکی دیگر از فعالیت‌های شرکت فرآورده‌های غذایی رضوی است که در حال حاضر ثبت سفارشات مربوط به آن انجام شده است و در آینده‌ای نزدیک، این برنج‌ها به سبد کالایی شرکت اضافه می‌شود. تولیدات شرکت فرآورده‌های غذایی رضوی شامل انواع رب، انواع آبمیوه‌های قوطی و پاکتی و سایر محصولات کنسروی است که از نظر تناژی سالانه ۱۴ هزار تن انواع محصولات تولید می‌شود که حدود ۸ هزار تن به رب اختصاص دارد و مابقی مربوط به انواع آبمیوه و سایر محصولات است. همچنین از ۱۴ هزار تن مذکور به لحاظ تعدادی، ۸ میلیون شامل محصولات قوطی می‌باشد که این رقم ۷۰ درصد تولیدات شرکت را به خود اختصاص داده است.

مبحث اقتصاد مقاومتی یکی از تأکیدات رهبر معظم انقلاب و تولیت آستان قدس رضوی است، در این زمینه چه اقداماتی توسط این شرکت انجام شده است؟
اقتصاد مقاومتی؛ رمز تولید، اشتغال و سوددهی است و شرکت فرآورده‌های غذایی رضوی در شرایط سخت تحریم‌ها تلاش کرده تا با تمام محدودیت‌ها و کاستی‌های موجود، به شکوفایی مورد نظر دست پیدا کند. در این راستا طی سه سال گذشته با تمام تحریم‌هایی که با آن‌ها روبه‌رو بوده‌ایم، توانستیم ضمن تامین مواد اولیه، با استفاده از توانمندی نیروهای شرکت، دستگاه‌هایی را که اساس خارجی داشتند نگهداری یا تعمیر کنیم. همچنین بعضی از دستگاه‌هایی که چندین سال راکد مانده بود و کار نمی‌کرد، دوباره بازیابی شد که تمامی این اقدامات باعث شده علی‌رغم مشکلات موجود، جایگاه شرکت فرآورده‌های غذایی رضوی ارتقاء یابد.

وضعیت سودآوری حال حاضر شرکت فرآورده‌های غذایی رضوی به چه صورتی است؟
این شرکت طی چند سال گذشته رنج بسیاری در بحث اقتصادی تحمل کرده و به عنوان شرکتی زیان‌ده به شمار می‌رفته است، اما یکی از افتخارات شرکت در سال‌های اخیر این است که فرآورده‌های غذایی رضوی با درایت سازمان اقتصادی، اسناد بالادستی و سیاست‌های ابلاغی، از جرگه شرکت‌های زیان‌ده خارج شده است. این شرکت ۱۲۰ نیروی مستقیم مشغول به کار داشته که در وهله نخست کار این افراد تثبیت شد. علاوه بر این، ۴۰۰ نفر به طور غیر مستقیم مشغول به کار هستند که چنانچه شرکت به انحلال می‌رسید، بیکار می‌شدند و شکر خدا چنین اتفاقی رخ نداد. شرکت فرآورده‌های غذایی رضوی طی یک سال و نیم گذشته شروع به فعالیت مجدد کرده و در حال حاضر از زیانی که سال 96 داشته خارج شده و سال97 وارد سوددهی شده است.

زنجیره تولید را در آستان قدس رضوی را چطور ارزیابی می‌کنید؟
شرکت‌های تابعه آستان قدس رضوی از ابتدا با سرلوحه قرار دادن «شعار از مزرعه تا سفره» تأسیس شده‌اند، به عنوان مثال پس از تأسیس کشت و صنعت مزرعه نمونه، با هدف افزودن صنایع تبدیلی و ایجاد چرخه‌ای معنادار، شرکتی همچون فرآورده‌های غذایی رضوی تاسیس شد و در مرحله بعد تاسیس شرکت‌هایی مانند کسب و کار و زنجیره تأمین و فروش در دستور کار قرار گرفت. شرکت فرآورده‌های غذایی رضوی با هدف افزایش تعاملات با سایر شرکت‌های تابعه سازمان اقتصادی رضوی، مواد اولیه خود را ابتدا از این شرکت‌ها تأمین می‌کند، به این صورت که شکر مورد نیاز از شرکت‌های قند، انواع میوه‌ها از کشت و صنعت باغات، گوجه‌فرنگی از کشت و صنعت مزرعه نمونه و‌... تهیه می‌شود.

طی این مدت چه اقداماتی برای کارکنان شرکت انجام شده است؟
طرح مودت با کارکنان، از جمله اقدامات صورت گرفته طی سه سال گذشته است و در این راستا سعی شده تا رضایت آن‌ها تأمین شده و بخشی از نیازهایی که در زندگی دارند، پوشش داده شود و همین طور به ثبات لازم و جایگاه واقعی خود دست پیدا کنند.

تهیه و تنظیم: هدی زاهدی
 
 
امتیاز دهی
 
 

نظر شما
نام
پست الكترونيک
وب سایت
نظر
نسخه قابل چاپ
مطالب مرتبط
پربازدیدترین ها آخرین مطالب
.گزارش روز
.گفت و گوی روز
.
فرهنگی
.

.All right reserved by Astan Quds Razavi

تمام حقوق این وبگاه متعلق به آستان قدس رضوی است.