.

گزارشی از اقدامات 3 ساله شرکت مسکن‌وعمران قدس رضوی؛

تحقق جهاد اقتصادی با هدف خدمت به زائران و مجاوران

آستان قدس رضوی تمام توان خود را برای رفاه و آسایش زائران و شهروندان پایتخت معنوی ایران بلکه سراسر کشور به کار بسته است.

1398/3/7 سه‌شنبه

شرکت مسکن و عمران قدس رضوی یکی از مجموعه های فعال سازمان اقتصادی رضوی به شمار می رود که کارنامه بسیار درخشانی را در پروژه های بزرگ عمرانی و زیربنایی طی این سال ها از خود به جای گذاشته است؛ از حضور در پروژه های راه و راه آهن تا ساخت مسکن و مجتمع های مختلف. این شرکت با حضور موثر و به دلیل تسریع در تعهدات خود و اجرای بهینه و کیفیت مطلوب؛ همواره توانسته است خود را به عنوان شرکتی شناخته شده در سطح تراز اول کشور مطرح کنند. در ادامه گزارشی از فعالیت های شرکت مسکن و عمران قدس رضوی طی 3 سال اخیر را می خوانید.

بزرگراه قوچان - شيروان - بجنورد
پروژه باند دوم قطعات 3 و 4 بزرگراه قوچان - شيروان - بجنورد به طول 62 کیلومتر بخشی از طرح عظیم احداث بزرگراه از بهشهر به قوچان و در مسیر تردد مردم شمال کشور به سمت شهر مشهد است. پروژه مذکور در مسیر بارگاه ملکوتی ثامن الائمه حضرت رضا(ع) و برای رفاه حال زائران و مسافران و همچنین با توجه به استراتژیکی بودن پل ارتباطی شهرهای شمال کشور با شرق کشور و قرارگرفتن دو کارخانه بزرگ کشور پتروشیمی خراسان و کارخانه سیمان بجنورد، به لحاظ اقتصادی و کشاورزی از اهمیت خاصی برخوردار است که در این راستا شرکت مسکن و عمران قدس رضوی به عنوان پیمانکار با وقوف کامل به خواسته های کارفرما، چه از نظر فیزیکی و چه از نظر تامین منابع مالی پروژه از هیچ کوششی فروگذاری نکرده و پس از رفع هر معارض سریعاً نسبت به اجرای آن قسمت از کار پروژه اقدام کرده است. در این محور یک تونل به طول 300 متر و 22 دهانه پل اجرا شده است. پس از پایان قرارداد نخست و اضافه شدن اجرای تقاطع باباامان و کنارگذر شمالی بجنورد به موضوع این قرارداد، عملیات تکمیلی منعقد شده که بعد از اتمام سقف ريالی به مبلغ 51 میلیارد تومان، قرارداد تکمیلی دوم در سال 1395 به این شرکت ابلاغ شده است. شرکت مسکن و عمران قدس رضوی عنوان کرده است که قرارداد تکمیلی دوم به مبلغ 41 میلیارد تومان هم اکنون با حدود 73 درصد پیشرفت فیزیکی، در صورت تأمین اعتبار توسط کارفرما، در سال 98 به اتمام می رسد.

احداث آزادراه کنارگذر شمالی مشهد
آزاد راه کنارگذر شمالی مشهد، محوری کلیدی است که حمل و نقل در 4 پایانه ترانزیتی پرتردد شرق و شمال شرق کشور یعنی باجگیران، لطف آباد، دوغارون و پایانه ترانزیتی سرخس را آسان می‌کند. با توجه به اینکه بزرگراه شهید کلانتری اکنون درون شهری شده است، احداث این آزاد راه، تاثیر مثبتی بر مسائل زیست محیطی، کاهش آلودگی هوا و آلودگی صوتی، کاهش تصادفات جاده ای و همچنین روان سازی ترافیک به همراه خواهد داشت. این پروژه به طول 72 کیلومتر دارای 53 دستگاه تقاطع روگذر و زیرگذر، 255 دستگاه ابنیه فنی و 7 دستگاه پل خاص می باشد که با عرض 40 متر دارای 2 باند رفت و برگشت، یک باند توقف در طرفین و یک جزیره میانی به عرض 17 متر توسط شرکت مسکن و عمران قدس رضوی احداث شده است. پس از بازگشایی و تحویل موقت پروژه در سال 1391 و درخواست وزارت راه و شهرسازی مبنی بر تکمیل و ایمن سازی آزادراه، پروژه مربوط به عملیات تکمیلی آزادراه کنارگذر شمالی مشهد شامل ساماندهی زیرگذر ها و ایمن سازی مسیر به طور کامل توسط این شرکت در پایان سال 1395 به اتمام رسیده و در سال 1396 تحویل کارفرما شده است.

راه آهن قزوين – رشت – انزلی
پروژه زیرسازی قطعه 4/الف راه آهن قزوين – رشت - انزلی به طول حدود 15 کیلومتر، بخشی از طرح عظیم راه آهن قزوین – رشت – انزلی - آستارا بوده و یکی از اصلی‌ترین محورهای ریلی کشور و جزء حلقه‌های مفقودی ریلی ایران محسوب می‌شود. با توجه به کار در شرایط جغرافیایی سخت قزوین – رشت، این محور ریلی از منطقه کوهستانی و جنگلی عبور می‌کند و پیچیدگی‌های فنی بسیار زیادی دارد. در این محور 8 دستگاه تونل به طول حدود 4 کیلومتر توسط شرکت مسکن و عمران قدس رضوی به عنوان پیمانکار پروژه ساخته شده است و از پل های بزرگ آن می توان به یک دستگاه پل خاص 480 متری بر روی رودخانه سپیدرود و دو دستگاه به طول های 150 متر اشاره کرد که وجود پل‌ها و تونل‌های متعدد ساخت پروژه را دشوار کرده است. محور قزوین – رشت، جنوب کشور را به شمال و کشورهای آسیای میانه متصل می‌کند. ضمن این که امتداد این راه‌آهن به آستارا و کشور آذربایجان، اتصال دیگری بین ایران با کشورهای اروپایی محسوب می شود که خود حکایت از اهمیت آن دارد. پس از پایان قرارداد اول، قرارداد عملیات تکمیلی این پروژه که شامل احداث توقفگاه مسافری شهرستان رودبار است، در سال 1395 به مبلغ بالغ بر 44 میلیارد تومان به این شرکت ابلاغ شد که تا کنون 85 درصد پیشرفت داشته و در صورت تأمین اعتبار تا سال 1398 به اتمام خواهد رسید.

راه آهن همدان – سنندج
پروژه زیرسازی قطعه اول راه آهن همدان – سنندج به طول 64 کیلومتر، بخشی از طرح 410 کیلومتری راه آهن تهران – همدان – سنندج  و به صورت یک خطه است.  این پروژه با پیشرفت فیزیکی 83 درصدی و با پیمانکاری شرکت مسکن و عمران قدس رضوی دارای 3 دستگاه پل خاص می باشد که یکی از آن ها بر روی محور تهران – همدان ساخته شده است.
این پروژه علاوه بر آنکه از لحاظ حمل ‌و نقل داخلی بار و مسافر استان‌های همدان و کردستان را به شبکه راه‌آهن سراسری متصل می کند، باعث فراهم‌آوردن بستری مناسب به‌منظور بهبود و گسترش شبکه ترابری منطقه و همچنین افزایش ایمنی سیر و کاهش مصرف سوخت می شود. این راه آهن یک خطه نقش به سزایی در محرومیت زدایی منطقه و تحول و افزایش رونق اقتصادی استان، تحول و افزایش سهم ترانزیت در کشور، دگرگونی منطقه در زمینه های اقتصادی و تجاری، سهولت در حمل و نقل بین شهری، افزایش میزان گردشگری و صرفه جویی در مصرف سوخت خواهد داشت.

نوسازی  قطعه 5 بزرگراه مشهد - سرخس
محور ترانزیتی مشهد – سرخس که به دلیل عرض کم و گردنه با پیچ های خطرناک به جاده وحشت معروف می باشد، متاسفانه طی سال های گذشته قربانیان بسیاری داشته است. این محور ظرفیت عظیم اقتصادی و صنعتی، جایگاه ویژه ای در کشور و سهم به سزایی در تولید و ثروت ملی، نقش استراتژیک و حیاتی دارد. قطعه 5 بزرگراه مشهد - سرخس به طول 33 کیلومتر، حدفاصل شهرستان سرخس تا «روستای گنبدلی» واقع شده است که بخشی از طرح عظیم بزرگراهی منتهی به مشهد می باشد. قرارداد اول این پروژه در انتهای سال 1395 با هزینه ای بالغ بر 19 میلیارد تومان به پیمانکاری شرکت مسکن و عمران قدس رضوی به پایان رسیده و در حال بهره برداری است. مابقی پروژه نیز در قالب قرارداد عملیات تکمیلی و تأمین ایمنی کامل محور در حال انجام می باشد که خوشبختانه عملیات احداث محور جدید مشهد - سرخس سرعت بیشتری به خود گرفته و در سال 1398 به طور کامل مورد بهره برداری قرار خواهد گرفت. گفتنی است، محور ترانزيتي مشهد- سرخس به عنوان تنها شاهراه ورود به کشورهاي آسياي ميانه، بخشي از محور ترانزيتي بندرعباس- سرخس به شمار مي رود و بيش از ۳۰ درصد ترانزيت گمرک سرخس از اين محور جابه جا مي شود.

بهسازی آزادراه مشهد-باغچه
محور قدیم راه باغچه- مشهد، به دلیل ترافیک فراوان بویژه در ایام تعطیلات مذهبی و اعیاد رسمی همه ساله باعث حوادث و تلفات جانی و مالی فراوانی می شده است؛ بر این اساس وزارت راه و شهرسازی، به منظور جلوگیری از تصادفات و جلوگیری از خسارات جانی و مالی و به استناد قانون احداث پروژه‌های عمرانی بخش راه و ترابری، قرار شد تا عمليات بهسازي و روكش آسفالت آزادراه مشهد – باغچه توسط شرکت بتن و ماشین قدس رضوی انجام شود. در همین راستا قرارداد بهسازی و اجرای روکش آسفالت این محور به طول حدود 40 کیلومتر در سال 1390 به این شرکت ابلاغ شده و در سال 1397 با هزینه ای بالغ بر 20 میلیارد تومان خاتمه به پایان رسیده است. در خور توجه است، براي ساخت اين آزادراه 200 ميليارد ريال هزينه شده و اين نخستن آزادراه استان خراسان می باشد كه سالانه بيش از 8 ميليون نفر زائر از طريق آن به مشهد مسافرت می کنند.

فرودگاه بجنورد
بهسازی و تطویل باند پروازی و احداث ساختمان ترمینال بین المللی فرودگاه بجنورد، یکی دیگر از پروژه های شرکت مسکن و عمران قدس رضوی به شمار می رود که بهسازی باند فرودگاه به طول 3225 متر و تطویل آن تا 4570 متر با عرض 60 متر، موجب شده تا نشست و برخاست هواپیماهای بزرگتر و امکان ایجاد پرواز های بین المللی به طور ایمن و مناسب فراهم شود. همچنین احداث ساختمان ترمینال جدید با ظرفیت پذیرش بیش از 100 مسافر توسط این شرکت، امکان پذیرش هواپیماهای رده بالاتر همچون مانند F100 و A320  و ... و پرواز های بین الملی را ایجاده کرده است. توسعه باند فرودگاه بجنورد نیازمند تملک بیش از 54 هکتاز از زمین های فرودگاه بود که پس از تملک اراضی مساحت فرودگاه به 290 هکتار رسیده است. عملیات نصب سیستم کمک ناوبری ILS در خرداد ماه سال 1394 در این فرودگاه به پایان رسیده که با اتمام عملیات نصب این سامانه امکان فراز و فرود هواپیما در شب و آسمان ابری و مه آلود ممکن شده است؛ این پروژه در آذر ماه سال 1396 به اتمام رسیده و تحویل موقت شده است. ضمن اینکه احداث پارکینگ با مساحت حدود 12 هزار متر مربع انجام شده است.

آزادراه مشهد – چناران
با نظر وزارت راه و شهرسازی، آزادراه مشهد – چناران – قوچان به طول تقریبی 120 کیلومتر از طریق انعقاد قرارداد مشارکت با آستان قدس رضوی، در دستور کار قرار گرفت که در گام نخست، مقرر شد آزادراه محور مشهد چناران به طول تقریبی 50 کیلومتر و طی 3 سال توسط شرکت مسکن و عمران قدس رضوی به عنوان پیمانکار احداث شود. این آزادراه دارای 3 باند رفت، 3 باند برگشت، یک باند توقف به همراه جزیره میانی است که باندهای رفت و برگشت را از یکدیگر جدا می‌کند. کارفرمای پروژه، وزارت راه و شهرسازی است و مقدمات تفاهم‌نامه آن نیز در سال گذشته پس از بررسی و مطالعات صورت گرفته برای دستیابی به بهترین مسیر با این شرکت به امضا رسیده است. در این پروژه علاوه بر این که، شرکت مسکن و عمران قدس رضوی پیمان‌کاری آن را بر عهده دارد، آستان قدس رضوی برای خدمت رسانی به زائران، حدود 70 درصد از سرمایه‌گذاری پروژه را انجام می‌دهد. محور مشهد چناران، علاوه بر این که تأمین‌کننده مسیر ارتباطی مشهد با خطه سرسبز شمال و استان‌های غربی کشور همچون اردبیل و آذربایجان است، ارتباط شهرهای مهمی چون قوچان، چناران، بجنورد و اسفراین را با شهر مشهد مقدس برقرار می‌کند. ضمن این که پیش بینی شده تا پایان عملیات ساخت و بهره‌برداری آزادراه مشهد چناران، برای 2 هزار نفر اشتغال‌زایی ایجاد خواهد شد. مبلغ برآورد اولیه این پروژه 420 میلیارد تومان و مدت زمان اجرای آن 3 سال بوده که در سال 1400 مورد بهره برداری قرار خواهد گرفت.

جاده ترانزیت منطقه ویژه اقتصادی سرخس
بازگشایی جاده ترانزیت، یکی از برنامه های مهم مؤسسه منطقه ویژه اقتصادی سرخس به شمار می رود که تاکنون انجام نشده است. حیات و ممات منطقه ویژه اقتصادی سرخس وابسته به جاده ترانزیت است و چنانچه این جاده به نقطه صفر مرزی متصل نشود، تمام سرمایه گذاری های صورت گرفته در منطقه، با مشکل مواجه می شود. پیش بینی می شود با اتصال جاده ترانزیت به نقطه صفر مرزی، برای هزار نفر طی یک سال شغل ایجاد شود و ظرفیت منطقه ویژه اقتصادی سرخس از 20 درصدی کنونی به 100 درصد برسد. بدین منظور مقرر شد تا عملیات اجرایی این جاده به طول 2/7 کیلومتر با یک باند رفت و یک باند برگشت با مبلغ اولیه بالغ بر 23 میلیارد تومان و مدت اولیه 14 ماه به صورت طرح و ساخت (EPC) به شرکت مسکن و عمران قدس رضوی واگذار شود. این پروژه به دلیل عدم آزادسازی اراضی دارای پیشرفت فیزیکی 16 درصدی بوده که در صورت تأمین اعتبار و آزادسازی اراضی توسط کارفرما، تا سال 1398 مورد بهره برداری قرار خواهد گرفت.

موزه مرکزی آستان قدس رضوی
پروژه گودبرداری و پایدارسازی دیواره گود موزه مرکزی آستان قدس رضوی در زمینی به مساحت 4/1 هکتار در حرم مطهر رضوی و در ضلع شرقی صحن جامع رضوی در حد فاصل باب الرضا(ع) و باب الکاظم (ع) در سال 1397 به شرکت مسکن و عمران قدس رضوی ابلاغ شده که در سال 1398 به اتمام خواهد رسید. این سازه در حال حاضر از پیشرفت 13 درصدی برخوردار و شامل بخش‌های مختلفی از جمله موزه قرآن و کتب نفیس مذهبی است. از جمله ویژگی های این پروژه می توان به گودبرداری با ارتفاع 26 متر و برخورد با تأسیسات گسترده حرم مطهر که سختی کار را دو چندان می کند، اشاره کرد.

حوزه علمیه امیرالمؤمنین(ع)
پروژه حوزه علمیه امیرالمؤمنین(ع) در شهرستان مشهد و در فاصله نزدیک به حرم مطهر رضوی و حدفاصل خیابان آیت ا... شیرازی 12 و 14 قرار گرفته و در 10 طبقه شامل 3 طبقه منفی، 1 طبقه همکف و 6 طبقه فوقانی با کاربری های پارکینگ، تجاری، آموزشی و اقامتی است. قرارداد گودبرداری این پروژه در سال 1397 به شرکت مسکن و عمران قدس رضوی ابلاغ و قرارداد اجرای سایر عملیات ساختمانی به محض آماده سازی نقشه ها توسط مشاور و انجام برآورد، منعقد خواهد شد.

راه‌آهن گرگان – بجنورد – مشهد
ساخت راه آهن گرگان – بجنورد – مشهد به طول تقریبی 550 کیلومتر با 27 ایستگاه و 5/16 کیلومتر تونل و عبور از شهرهای گنبد، کلاله، بجنورد، قوچان، شیروان و گلبهار، آرزوی چندین ساله مردم و مسئولان منطقه محروم شمال شرق کشور بوده که می تواند سالانه تا معادل 10 میلیون نفر تن انواع بار و مسافر قابل جذب ریلی منطقه یا ترانزیتی کشور را حمل کند. موافقتنامه تأمین منابع مالی و اجرای پروژه (DB+F) در سال 1397 با مبلغ اولیه 6/16 میلیارد یوآن چین معادل 4200 میلیارد تومان با مدت اولیه 60 ماه به شرکت مسکن و عمران قدس رضوی ابلاغ شده است. گفتنی است، در این پروژه تجهیزات مدرن از جمله ارتباطات جدید رادیویی، علائم مدرن CTC و ATC ، فیبر نوری، مخابرات تلفنی و دیتای مناسب به کار گرفته خواهد شد. از اهداف مهم این پروژه می توان به تسهیل حمل و نقل ایمن و ارزان زائران بارگاه منور رضوی، اتصال خراسان شمالی به خطوط ریلی، ایجاد اشتغال مولد برای 7 هزار و 300 نفر در دوره ساخت، کاهش سوانح جاده ای و مصرف سوخت اشاره کرد.

راه آهن مشهد – زاهدان
طرح راه آهن زاهدان – مشهد به صورت یک خطه با ترافیک مختلط باری – مسافری و با سرعت طرح 120 کیلومتر در ساعت در نظر گرفته شده است، همچنین طول این مسیر 780 کیلومتر بوده و دارای 31 ایستگاه بین راهی و 5/14 کیلومتر تونل می باشد. احداث راه‌آهن زاهدان به بیرجند و اتصال آن به راه آهن بافق، مشهد به موازات مرزهای شرقی، نه تنها می‌تواند یکی از ارکان اساسی در رشد و شکوفایی و رفع محرومیت منطقه باشد بلکه به لحاظ ملی نیز با توجه به وجود بندر چابهار در جنوب شرقی ایران از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. از آن جایی که خراسان جنوبی از لحاظ جغرافیایی در موقعیتی قرار دارد که می تواند مرکز ثقل اتصال شرق کشور و مرکز ترانزیت بین المللی راه آهن در منطقه قرار گیرد، علاوه بر این توسعه این محور می تواند در کاهش بسیاري از معضلات اجتماعی مانند قاچاق، تبهکاري، فقر و ...نیز موثر باشد. حسب جلسه كارگروه مالي پروژه راه آهن چابهار - زاهدان - مشهد در سازمان سرمايه گذاري و كمك هاي فني و اقتصادي ايران مقرر شده تا سرمايه گذاري و تامين فاينانس اين پروژه با محوريت آستان قدس رضوي صورت گرفته و دریافت مجوزهاي مالي آن توسط دولت انجام شود. با توجه به انعقاد تفاهم نامه همكاري مشترك قبلي با شركت كره اي آلفاور در اين خصوص مكاتبه و درخواست شده به منظور انجام مذاكرات با طرف هاي خارجي مقرر شود شركت مسكن و عمران قدس رضوي به عنوان پيمانكار ايراني مورد تائيد براي پروژه معرفی شود.

مجتمع تجاری و اداری سرو
بر اساس قرارداد منعقده فی مابین آستان قدس رضوی و شرکت مسکن و عمران قدس رضوی، احداث مجتمع مذکور واقع در حاشیه بلوار قرنی بر اساس نقشه های طرح جامع و ضوابط شهرسازی با مساحت کل زیربنای 10.391 متر مربع برعهده شرکت واگذار شده که در حال حاضر بالغ بر 100 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

مجتمع مسکونی قدس
احداث ساختمان های مسکونی قدس واقع در اراضی 19 هکتاری بلوار جانباز بر اساس قرارداد منعقده فی مابین آستان قدس رضوی و شرکت مسکن و عمران قدس رضوی، بر اساس نقشه های طرح جامع و ضوابط شهرسازی با مساحت کل زیربنای 21 هزار متر مربع به این شرکت واگذار شد که این پروژه در سال 1395 نیز به پایان رسیده است.

مجتمع تجاری – اقامتی ثامن مشهد
پروژه ساختمانی مجتمع تجاری – اقامتی ثامن مشهد به زیربنای 20780 مترمربع در 15 سقف و در زمینی به مساحت 2035 مترمربع در خیابان هاشمی نژاد مشهد واقع شده که توسط شرکت مسکن و عمران قدس رضوی در حال احداث است.
اين پروژه در نگاه كلان به چهار بخش فروشگاه های خرید و تجاری، سالن های پذیرایی، پاركينگ و سوئیت های اقامتی تقسيم‌بندي می شود كه هر بخش در یک حجم مرکزی و به صورت مستقل می باشد که بر اساس آخرين و مهم‌ترين استانداردهاي جهاني طراحي شده و درحال اجرا است. همچنین از مهم ترین اهداف احداث این مجموعه خدمت رسانی به زائران و مجاوران امام رئوف با توجه به موقعیت بسیار مناسب با حرم مطهر امام رضا (ع) است.

گزارشگر: هدی زاهدی
 
امتیاز دهی
 
 

نظر شما
نام
پست الكترونيک
وب سایت
نظر
نسخه قابل چاپ
مطالب مرتبط
پربازدیدترین ها آخرین مطالب
.گزارش روز
.گفت و گوی روز
.
فرهنگی
.

.All right reserved by Astan Quds Razavi

تمام حقوق این وبگاه متعلق به آستان قدس رضوی است.