.

ایران، به قدوم امام هشتم متبرک شده است

امام رضا(علیه السلام) در سال ۲۰۰ هجری قمری به اجبار مامون عباسی به مرو عزیمت کردند و این در شرایطی بود که مامون تصور نمی‌کرد که امام رضا(علیه السلام) پس از طی این مسیر سخت با استقبال گسترده مواجه گردد و محل عزیمت ایشان به قطب معنوی و معرفتی تبدیل شود که یک نمونه این استقبال ایجاد 16 قدمگاه در مسیر حرکت این امام بزرگوار در ایران است.

1393/4/12 پنجشنبه



با توجه به روایت شیخ صدوق که در کتاب عیون‌ اخبارالرضا وجود دارد، مسیر حرکت امام رضا(علیه السلام) به سوی ایران از حجاز به سوی بصره و از آنجا به سمت اهواز و رامهرمز و از آنجا به سوی ارجان یا بهبهان کنونی نقل شده است. در این روایت آمده است که امام رضا(علیه السلام) از طریق بهبهان وارد استان جبل یا همان لرستان فعلی شدند و از آنجا به قم رسیدند و سپس به ری و از شهر ری به نیشابور و از این شهر به توس و از آنجا به سرخس و از شهر سرخس هم وارد مرو پایتخت مأمون شدند.
در مورد مسیر حرکت امام هشتم روایت دیگری نیز نقل شده است که طبق این نقل امام رضا(علیه السلام) وارد شهر بصره شده‌اند و مسیر خود را از این طریق ادامه داده‌اند. چرا که در گذشته این شهر به عثمانی بودن شهرت داشت و مردم آن ارتباط خوبی با اهل بیت(علیه السلام) نداشتند و هواخواه عباسیان بودند.
پس از ورود حضرت رضا(علیه السلام) به بصره، ایشان از طریق بغداد وارد خاک ایران شدند که این نقل به نظر صحیح نیست چرا که بغداد بالاتر از خوزستان ایران قرار داشته و بعید است که ایشان از بغداد وارد خوزستان شده و از ارجان عبور کرده باشند و از آنجا که در آن زمان کوفه و قم دو شهر مشهور شیعه نشین بود و محبان اهل بیت(علیه السلام) در آن شهرها ساکن بودند، به نظر بیشتر محققان حضرت وارد شهر قم نشدند.
با توجه به اینکه مأمون بر عبور نکردن امام رضا(علیه السلام) از شهرهای شیعه نشین تاکید داشت به نظر می‌رسد که آن حضرت از بصره وارد ایران شدند، از شلمچه عبور کرده و پس از ورود از اهواز وارد رامهرمز و ارجان شدند و از آنجا به استان یزد عزیمت کرده و پس از عبور از ابرقو به استان سمنان کنونی وارد شدند و از آنجا به شهر نیشابور رسیدند و بقیه مسیر را به سوی مرو ادامه دادند.
در زمان سفر امام رضا(علیه السلام) به ایران کوفه به لحاظ جغرافیایی در مسیری قرار داشت که عبور از آن قدری مسیر حرکت به سوی ایران را طولانی‌تر می‌کرد. اما چون امام(علیه السلام) دارای شخصیت مهم و برجسته‌ای در جهان اسلام بودند، اگر مامون می‌خواست امام رضا(علیه السلام) را با عزت و شوکت و حفظ مقام معنویشان به ایران بیاورد باید ایشان را از کوفه عبور می‌داد.
در آن زمان بغداد هم در موقعیتی بود که می‌توانستند امام(علیه السلام) را از آن عبور دهند چرا که این شهر، شیعه نشین نبود و تعداد اندکی شیعه در آن ساکن بودند. اما مرکز علمی بزرگی محسوب می‌شد، بااین حال مامون نمی‌خواست امام(علیه السلام) مورد توجه قرار گیرند به همین دلیل بصره شهر بسیار مناسبی بود؛ چون مردم آن عثمانی بودند و شرایط این شهر مطابق با هدف مامون بود.
یکی از منزل‌گاه‌ها و قدمگاه‌های مبارک امام رضا(علیه السلام) شهر نیشابور بوده است که در آن زمان در کنار شهر بغداد جزو مهم‌ترین مراکز علمی جهان اسلام محسوب می‌شده و اگر چه اغلب مردم آن اهل تسنن بودند اما ۲۴ هزار نفر راوی حدیث و عالم از امام رضا(علیه السلام) حدیث سلسلةالذهب را ثبت و ضبط و نقل کردند و امام هشتم(علیه السلام) وقتی به خواست مردم، نقاب را از چهره خود برداشتند، مردم با مشاهده سیمای نورانی و مقدس ایشان چنان منقلب و هیجان‌زده شدند که یا می‌گریستند یا به سر و صورت خود می‌زدند تا جایی که این نوع احساسات و این نوع استقبال در نیشابور به‌گونه‌ای بود که در هیچ شهر و مکان دیگری تکرار نشد و حدیث شریف سلسله‌الذهب که توسط 24 هزار نفر عالم در نیشابور ثبت شد کار را به‌گونه‌ای درآورد که هر زمان درباره عبور امام(علیه السلام) از نیشابور بحث می‌شد، حدیث سلسلةالذهب مطرح می‌گردید و خواندن این حدیث و استقبال مردم از آن امام بزرگوار اسباب تشویش و نگرانی حکومت وقت را فراهم می‌کرد.

روز شمار زندگانی امام رضا(ع)
سفر امام رضا(ع) به خراسان
جملات زیبای امام رضا(ع) در مناظرات
مناظره امام رضا(ع) با سایر ادیان،قسمت اول
مناظره امام رضا(ع) با سایر ادیان،قسمت دوم
مناظره امام رضا(ع) با سایر ادیان،قسمت سوم

ویژه نامه چند رسانه ای جاده ولایت(سفر امام رضا علیه السلام از مدینه تا خراسان)
 
امتیاز دهی
 
 

نظر شما
نام
پست الكترونيک
وب سایت
نظر
نسخه قابل چاپ
مطالب مرتبط
پربازدیدترین ها آخرین مطالب
.گزارش روز
.
فرهنگی
.

.All right reserved by Astan Quds Razavi

تمام حقوق این وبگاه متعلق به آستان قدس رضوی است.