.

طب اسلامی را بهتر بشناسیم

«طب اسلامی؛ کیمیای زندگی سالم» وارد صفحه اول سایت که می‌شوی، این عبارت با رنگ سفید روی زمینه سبز بالای صفحه نوشته شده است.

1393/10/1 دوشنبه

 بعد از دیدن آن، توجهت به تیترهای درشت مقالات جلب می‌شود: «نمونه‌ای از درمان بیماری‌های جدید»؛ «نوشیدن آب باعث درمان 23 نوع بیماری می‌شود» و... تیترها، منتخب بخشی از سخنان علمی حجت‌الاسلام ضیایی، از کارشناس‌های طب سنتی در حرم، هستند. وی که سلسله جلسات «طب‌المعصومین» را شنبه‌ها بعد از نماز مغرب و عشا در رواق دارالهدایه برگزار می‌کند، در بخش‌های دیگر این سایت نیز محتوای آموزنده‌ای برای مخاطبین دارد.
 صوت‌ها، فیلم‌ها و مقالاتی راجع به طب سنتی و روش‌ها و توصیه‌های درمانی گوناگون که همگی مفید و مثمر ثمر هستند. این سایت که تمام محتوایش بر پایه طب اسلامی و دستورات علمی رساله ذهبیه است، همزمان با ایام مبارک دهه آخر صفر در صفحه اصلی پورتال جامع آستان قدس رضوی، در بخش پزشکی‌درمانی، ایجاد شده و برای تمامی علاقه‌مندان قابل‌دسترسی است. اما برای آگاهی بیشتر از اهمیت ایجاد چنین پایگاه اینترنتی و روش‌های درمانی پیشنهادی‌اش، بد نیست نگاهی به ویژگی‌های عمومی رفتارهای درمانی در طب اسلامی بیاندازیم.
انسان در اندیشه اسلامی ‌محور و مدار اصلی است و از مجموعه سیارات و فلکیات و امواج ساطع شده از آنان تأثیر می‌گیرد و از تمامی شرایط حاکم بر محیط‌زیست و معیشت، اعم از مادی و معنوی، سود می‌برد. از طرف دیگر گنجایش و توانش به‌گونه‌ای است که می‌تواند بر تمام ارکان خلقت پیروز شود و جهان را به تسخیر مادی و معنوی خود درآورد.
 با این همه باید با تمامی موجودات خلقت بر خداوندش تعظیم کند و با خشوع حمد و تسبیحش بگوید. به دلیل همین خصوصیات است که رفتارهای درمانی مناسب انسان در اسلام رفتارهایی است دارای ویژگی‌های زیر که باهم به بررسی آن‌ها خواهیم پرداخت:
 1- آمیختگی معنویت در همه رفتارهای درمانی اسلامی وجود دارد؛ طوری که سرلوحه هر رفتار، رعایت آداب معنوی، نیت شفا و آغاز عمل با نام خداوند است، بر اساس این باور که درد و درمان نزد اوست.
2- ابزار شفا و دوای هر درد از نظر اسلام در حلال پنهان شده و خداوند درمان را در حرام خلق نکرده است. پس تحت هیچ شرایط عادی و غیر اضطراری از درمان حرام استفاده نمی‌شود.
3- عاملین اجرای رفتارهای درمانی، نباید اجری بر مریض تحمیل کنند که خارج از توانش باشد و معیشت از این راه، در شرایطی که مردم وضعیت مالی نامناسبی دارند، حرام است.
4- معمولاً رفتارهای درمانی اسلام، ساده با حداقل ویژگی‌های فنی و موافق با سرشت و فطرت انسان و کاربردی و پرفایده و بدون زیان و عوارض جانبی است.
5- اجرای رفتارهای درمانی اسلام باعث هماهنگی طبیعت جسم انسان با روح و روانش است و هیچ‌گاه جسم را به مقابله با طبیعت وادار نمی‌کند؛ بلکه با طبیعت برای بهره‌مندی از پرتوهای درمانی آن همسویی دارد.
6- رفتارهای درمانی اسلام، عام، ساده، فراگیر و ارزان است و شامل قشر خاصی نمی‌شود. پس جلوه‌ای عالی برای رحمت فراگیر الهی است که مشمول خاص و عام می‌شود و در صورت عمل به تساوی مؤمنان از آن بهره بیشتری می‌برند.
7- از ویژگی‌های برتر رفتارهای درمانی اسلام، نقش پیشگیرانه و بهداشتی آن است. بر این اساس جامعه اسلامی تدبیر خود را به بیمار نشدن معطوف کرده نه درمان کردن، ولی چنانچه کسی بیمار شد نیز درمان دارد.
8- هیچ‌کدام از رفتارهای درمانی اسلام، یک‌بعدی نیستند. همه عوامل مورد نیاز بدن را مدنظر دارند و هرگز موجب جدایی شرایط روحی از جسمی نمی‌شوند.
9- عمل به رفتارهای درمانی اسلام ورود به محوری است با حلقه‌های پیوسته که با عمل به یک رفتار و تعطیل رفتاری دیگر نتیجه کامل به دست نمی‌آید. رعایت دقیق تمام دستورات، تنها راه رسیدن به سلامت کامل است.
10- دوا در دست طبیب و شفا از آن خداست؛ اما تا زمانی که خداوند اراده نکند شفا حاصل نمی‌شود. طبیب ضمن اینکه از قانونمندی حاکم بر جهان و طبیعت بهره می‌گیرد، از نقش قطعی خالق یکتا در اراده به شفا غافل نیست و پیوسته از خدا می‌خواهد شفا را در دوایش جاری کند.
11- رفتارهای درمانی در طب اسلامی تأثیرات مقطعی ندارد و تأثیرش می‌تواند، یک سال یا یک عمر باشد. در بیشتر موارد باعث تأثیربخشی در ژن و نسل می‌شود و اگر جهت‌گیری درمانی‌اش را جستجو کنیم در یک مقطع زمانی نمی‌توانیم تحقیق را متوقف کنیم.
 12- طب اسلامی علاوه بر دستورات درمانی پیشگیرانه، برای کنترل مشکلات فوری و اورژانسی هم طرح‌های درمانی اعجاز آمیزی دارد که می‌تواند بیمار را از مشکلات اساسی نجات دهد.
13- تعریف بیمار و بیماری در طب اسلامی منحصر به زمان بروز درد نیست. درد هشداری است برای بیمار جهت اقدام به درمان و برای طبیب جهت تشخیص و تعیین مسیر درمان. از سوی دیگر لفظ مریض فقط به بیماران جسمی اطلاق نمی‌شود. در تعابیر قرآنی آیاتی از قلوب بیمار می‌خوانیم که همان بیماری روحی‌روانی و مهم‌تر از بیماری‌های جسمی است.
 14- رهایی از مرگ زودرس در بخشی از رفتارهای طب اسلامی پنهان است و ادعا دارد اگر این رفتار انجام شود، فرد دچار مرگ نخواهد شد؛ مثلاً حجامت کنید قبل اینکه غلیان خون، شما را بکشد. ولی زمانی که مرگ فرا رسید و پایان زندگی مقرر شد، حدی برای تلاش طبیب وجود ندارد و تسلیم امر خداست. در این صورت اگر راه درمانی وجود داشته باشد آن راه، منحصر به دعاست؛ چنان‌که امام رضا(ع) در روایتی می‌فرماید: «برای مرگ هم دارویی وجود دارد» و زمانی که سؤال می‌شود داروی مرگ چیست، می‌فرماید «دعا».

بیشتر بخوانید:
طب اسلامی؛ پیغام آور سلامت و شادابی

 
امتیاز دهی
 
 

نظر شما
نام
پست الكترونيک
وب سایت
نظر
نسخه قابل چاپ
مطالب مرتبط
افزایش خطر ابتلا به انواع بیماری‌ها با سبک زندگی مدرن
سومین جلسه طب اسلامی در دانشگاه علوم اسلامی رضوی برگزار می‌شود
دومین جلسه طب اسلامی در دانشگاه علوم اسلامی رضوی برگزار می‌شود
طب اسلامی توانایی درمان انواع بیماری‌های سخت را دارد
   نخستین جلسه طبّ اسلامی در دانشگاه علوم اسلامی رضوی برگزار می‌شود
پربازدیدترین ها آخرین مطالب
.گزارش روز
.گفت و گوی روز
.
فرهنگی
.

.All right reserved by Astan Quds Razavi

تمام حقوق این وبگاه متعلق به آستان قدس رضوی است.