.

بوسیدن ضریح چه حکمی دارد آیا سفارش ائمه است یا سلیقه شیعیان؟

بوسیدن ضریح و عتبه (آستانۀ در) به‌معنای ابراز محبت و علاقه به صاحب قبر است. به‌گفتۀ مرحوم نراقی، در بسیاری از زیارت‌های منصوص (معتبر)، به بوسیدن ضریح و قبر تصریح شده است.

1394/7/8 چهارشنبه

 بنابراین در هرجا که زیارتی وارد شده، بوسیدن مستحب است و موجب ثواب. در زیارتی که نرسیده یا بدون زیارت، اگر به قصد تعظیم و اظهار اخلاص باشد، خوب است و موجب ثواب. این تلقی که دورایستادن نشانۀ ادب است، روا نیست؛ زیرا علمای شیعه معتقدند در روایاتی آمده است که بر ضریح می‌توان تکیه کرد و بوسیدن آن جایز است. بوسیدن عتبه و آستان‌ها بر‌گرفته از روایاتی است که به زائر توصیه می‌کند عتبه را ببوسد و آنگاه وارد حرم شود. حتی در بعضی از زیارت‌ها آمده است «چقدر مشتاق بوسه بر آستان شما هستم».
 مجتهدان امامیّه برآن‌اند که بوسه بر آن‌ها جایز است؛ زیرا بوسه بر درگاه و درها و دیوارها، به‌دلیل انتساب به آن چهره‌های محبوب است. علامه‌طباطبایی در پاسخ به اینکه آیا شما هم ضریح حضرت را می‌بوسید، می‌گفت: «نه‌تنها ضریح، بلکه خاک و تختۀ درِ حرم را و هرچه متعلق به آن است، می‌بوسم.»
 
در بوسیدن ضریح و تبرک به آن، باید دو نکته را مدّنظر گرفت:
۱. زائران در کنار ضریح درنگ اندکی کنند و با کناررفتن، زمینۀ باریابی دیگران را فراهم آورند تا آنان نیز از این فیض بهره‌مند شوند.
۲. رفتن به‌سمت ضریح برای بوسیدن آن، نباید زمینۀ آزار سایر زائران را فراهم آورد. حماد‌بن‌عثمان می‌گوید: در مکه، مردی از غلامان بنی‌امیه به‌نام ا‌بن‌ابی‌عوانه می‌زیست. روزی به امام‌صادق سلام الله علیه که مشغول طواف بودند، عرض کرد: «یا اباعبدالله سلام الله علیه ، دربارۀ بوسیدن حجرالأسود چه می‌فرمایید؟» حضرت فرمودند: «پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله و سلم) آن را بوسیده‌اند.» گفت: «ندیدم شما ببوسید.» فرمودند: «دوست نمی‌دارم که ناتوانی را آزار دهم یا خودم براثرِ ازدحام جمعیت اذیت شوم.» عرض کرد: «شما که می‌فرمایید پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) آن را می‌بوسیدند.» امام‌صادق سلام الله علیه گفتند: «بلی، وقتی مردم چشمشان به پیامبر(صلی الله علیه و آله و سلم) می‌افتاد، به ایشان احترام می‌گذاشتند و مراعات حقّ آن جناب را می‌کردند؛ ولی [درحال‌حاضر] مردم حقّ مرا نمی‌شناسند.»

پی نوشت ها:
نراقى، رسائل و مسائل، ج۳، ص‌۳۰.
وسائل الشیعه، ج۱۴، ص‌۳۴۳.
بحار الأنوار، ج۹۹، ص۱۱۶.
«وا شوقاه الی تقبیل اعتابکم» (بحار الأنوار، ج۹۹، ص۲۰۵).
لایبعد جواز تقبیل العتبه الشریفه (العروة الوثقی، ج۲، ص‌۵۸۷)؛ نک: جامع عباسى، ج۲، ص‌۱۶۷ تا ۱۶۹.

بیشتر بخوانید:
- با توجه به اینکه ما معتقدیم که امام شاهد و ناظر و زنده می باشد چرا توصیه شده که زیارت را در کنار ضریح حضرت بجا آورد؟
- چرا به امام رضا عالم آل محمد می گویند مگر همه ائمه از نظر علم یکسان نیستند؟
- اهداف مأمون از اینکه امام رضا سلام الله علیه را ولی عهد خویش قرارداد چیست؟
- آیا حاجت خواستن از امام رضا سلام الله علیه به صورت مستقیم شرک است؟
- چرا حضرت رضا سلام الله علیه زن و فرزند خود را به خراسان نیاوردند؟
- چرافضیلت زیارت حضرت رضا سلام الله علیه از زیارت امام حسین سلام الله علیه بیشتر است؟
-  چرا حضرت رضا سلام الله علیه با توجه به علم غیبی که داشتند از انگور مسموم تناول نمودند؟
- فلسفه طلا کاری و تجملات حرم چیست؟ آیا بهتر نیست پولی که بابت اینگونه تجملات صرف می شود را هزینه فقرا و جوانان نمایند؟
- چرا به امام‌رضا سلام الله علیه «ضامن آهو» می‌گویند؟
 
امتیاز دهی
 
 

نظر شما
نام
پست الكترونيک
وب سایت
نظر
نسخه قابل چاپ
مطالب مرتبط
زيارت موثرترین راهکار برای اداي حق نعمت ولايت معصومین(ع) است
زیارت با معرفت موجب تعالی تربیت ایمانی می‌شود
زیارت امام رضا(ع) جلوه عظمت مکتب تشیع است
زیارت امام رضا(ع) افق‌های جدیدی در زندگی برایم گشود
زیارت با معرفت روح و اخلاق انسان را متحول می‌کند
پربازدیدترین ها آخرین مطالب
.گزارش روز
.گفت و گوی روز
.
فرهنگی
.

.All right reserved by Astan Quds Razavi

تمام حقوق این وبگاه متعلق به آستان قدس رضوی است.