.

چرا حضرت رضا سلام الله علیه با توجه به علم غیبی که داشتند از انگور مسموم تناول نمودند؟

سرّ این مسئله آن است که ائمه(سلام الله علیهم) الگوی بشرند و اگر در مسیر زندگی و حرکت‌های اجتماعی، راهی غیر از این بپویند، جنبۀ اسوه‌بودن خود را از دست خواهند داد. دوستداران و پیروان نیز به بهانۀ آنکه آنان با علم لدنی عمل می‌کرده‌اند، از حرکت‌های سازنده و انقلابی و اصلاحی باز خواهند ایستاد.

1394/7/8 چهارشنبه

۱. دانش و آگاهی پیامبران و ائمۀ اطهار(سلام الله علیهم) بر دو نحو است: اول، علومی که از راه عادی برای آنان فراهم می‌آید و در این‌گونه دانش‌ها، با دیگر مردم تفاوت خاصی ندارند؛ دوم، علومی که برای آنان از راه‌های ماوراءالطبیعی، وحی و الهام، حاصل می‌شود و به آن، علم لدنییا علم غیبیا علم ملکوتی می‌گویند؛یعنی علمی که فراتر از آن است که کاربرد فقهی و اجتماعی داشته باشد.
۲. پیامبر(صلی الله علیه و آله و سلم) و ائمۀ اطهار(سلام الله علیهم) در مسائل عادی و فردی و اجتماعی، موظف به استفاده از علم عادی بوده‌اند. آنان همواره در این‌گونه مسائل، با استفاده از شیوه‌های معمولی، تحقیق و کسب آگاهی کرده و براساس آن عمل می‌کردند. رسول خدا(صلی الله علیه و آله و سلم) می‌فرمودند: إنما أقضی بینکم بالبینات و الأیمان. مفهوم سخنشان این است که وقتی در جامعه حکومت کرده و بین مردم داوری می‌کنیم، در این مسائل به علم غیب عمل نمی‌کنیم. اگر کسی دلیلی آورد، به آن عمل می‌کنیم. مأمور نیستیم که جامعه را با علم ملکوتی اداره کنیم. ائمۀ اطهار(سلام الله علیهم) نیز این‌گونه‌اند. سرّ این مسئله آن است که ائمه(سلام الله علیهم) الگوی بشرند و اگر در مسیر زندگی و حرکت‌های اجتماعی، راهی غیر از این بپویند، جنبۀ اسوه‌بودن خود را از دست خواهند داد. دوستداران و پیروان نیز به بهانۀ آنکه آنان با علم لدنی عمل می‌کرده‌اند، از حرکت‌های سازنده و انقلابی و اصلاحی باز خواهند ایستاد.
۳. اگر پیشوایان معصوم(سلام الله علیهم) با علم غیب در جامعۀ بشری عمل می‌کردند و انسان‌ها نیز از آن آگاه بودند، طبیعی است که افراد برای اطاعت مجبور بودند و کمال از بین می‌رفت. انسان باید آزادانه زندگی کند. علم ملکوتی حجت شرعی نیست؛ پس کارهای عادی را با علم عادی و بدون استفاده از علم غیب و ملکوتی انجام می‌دهند.
۴. عمل دائمی براساس علم غیرعادی و نظام اسباب و مسببات طبیعی، موجب اختلال در کارهاست؛ زیرا ارادۀ غالب خدا به جریان کارها، به علم عادی بشری تعلق گرفته است. به‌همین دلیل، معصومان(سلام الله علیهم) برای شفای بیماری خود و اطرافیانشان از علم غیب استفاده نمی‌کردند.
۵. تکالیف دینی معصومان(سلام الله علیهم) همواره طبق علومی بوده که از مسیرهای عادی کسب می‌شده است. مثلاً پیامبر(صلی الله علیه و آله و سلم) و امامان(سلام الله علیهم) منافقان را خوب می‌شناختند و می‌دانستند که ایمان واقعی ندارند؛ ولی هرگز با آنان مانند کفار رفتار نمی‌کردند و با آنان ازنظر معاشرت و ازدواج و دیگر احکام، مانند سایر مسلمانان بودند. همچنین هنگامی‌که در مسند قضاوت و حل‌وفصل مشکلات مردم می‌نشستند، مطابق قوانین قضایی اسلام حکم می‌کردند و از علوم غیرعادی خود استفاده نمی‌کردند. آنان میوهیا غذا یا آنچه پیش رویشان بود و مانعی برای خوردن آن نمی‌دیدند، تناول می‌کردند.
۶. علم غیب گاهی به امر واقعِ حتمی و تغییرناپذیر تعلق می‌گیرد. بنابراین بعضی چیزهایی که پیامبر(صلی الله علیه و آله و سلم) و امامان(سلام الله علیهم) ازطریق غیبی می‌دانند، همان چیزی است که حتماً واقع خواهد شد. با این‌گونه آگاهی نمی‌توان تغییری ایجاد کرد و سرنوشتِ چیزی را تغییر داد.
۷. بین علم لدنی و علم معمولی تفاوتی اساسی وجود دارد: علم لدنی معیار و میزان تکلیف نیست. علم ائمۀ طاهرین(سلام الله علیهم) در بعضی مسائل، ازجمله شهادت خود، از این قبیل بوده است. اما علم عادی زمینه‌اش برای امامان(سلام الله علیهم) همانند دیگر مردم وجود دارد و معیار تکلیف‌پذیری است. ائمۀ اطهار(سلام الله علیهم) براساس همین علم، گاهی به کاری دست می‌زدند و گاهی از کارهایی پرهیز می‌کردند.
۸. پیشوایان ما وظیفه نداشتند که در تمامی مسائل، طبق علومی عمل کنند که از راه‌های غیرعادی برایشان حاصل می‌شد. موضوع اطلاع ائمه(سلام الله علیهم) از کشته‌شدن خود و چگونگی آن نیز از دانش‌هایی است که از این راه‌ها کسب می‌کردند. پس ممکن است بگوییم که آنان وظیفه نداشتند به مقتضای آن علم، از آن پیشامدها جلوگیری کنند. وظیفه‌شان این بود که نخست نظام تکوینی این عالم را مراعات کنند و سپس، همچون سایر مردم با این پیشامدها روبه‌رو شوند. به‌بیان دیگر، بدیهی است که سرانجامِ هر انسان مرگ خواهد بود و هیچ آفریده‌ای در این جهان، عمر ابدی نخواهد داشت.
۹. برخی بر این عقیده‌اند که علم غیب برای پیامبر(صلی الله علیه و آله و سلم) و امامان(سلام الله علیهم) شأنی است؛ یعنی چنان نیست که همواره، هر چیزی را دراختیار آنان قرار دهد. بر این اساس، ممکن است دربارۀ نحوۀ شهادت خود، از همۀ جزئیات آن علم نداشته باشند؛ چون اراده نکرده‌اند که بدانند.
۱۰. البته خوردن میوۀ زهرآلود توسط امام‌رضا سلام الله علیه از روی اجبار بوده است و امام از شیوۀ شهادت خود خبر داشته‌اند. حضرت به اباصلت فرمودند: «اگر بعد از ملاقات با مأمون، هنگام برگشتن، عبا روی سرم دیدید، بدانید که او کار خودش را کرده است.» امام باوجود آگاهی، گزینۀ دیگری فراروی خود نداشته‌اند.
۱۱. همۀ کارهایی که امام معصوم انجام می‌دهد، به خواست خداوند متعال بستگی دارد: بل عبادٌ مکرمون لا یسبقونه بالقول و هم بامره یعملون.

پی نوشت ها:
کافی، ج‌۷، ص‌۴۱۴.
صافى گلپایگانى، معارف دین، ج۱، ص‌۱۲۱.
سبحانى، آگاهی سوم، ص‌255
انبیا، ۲۶ و ۲۷.

بیشتر بخوانید:
- با توجه به اینکه ما معتقدیم که امام شاهد و ناظر و زنده می باشد چرا توصیه شده که زیارت را در کنار ضریح حضرت بجا آورد؟
- چرا به امام رضا عالم آل محمد می گویند مگر همه ائمه از نظر علم یکسان نیستند؟
- اهداف مأمون از اینکه امام رضا سلام الله علیه را ولی عهد خویش قرارداد چیست؟
- آیا حاجت خواستن از امام رضا سلام الله علیه به صورت مستقیم شرک است؟
- بوسیدن ضریح چه حکمی دارد آیا سفارش ائمه است یا سلیقه شیعیان؟
- چرا حضرت رضا سلام الله علیه زن و فرزند خود را به خراسان نیاوردند؟
- چرافضیلت زیارت حضرت رضا سلام الله علیه از زیارت امام حسین سلام الله علیه بیشتر است؟
- فلسفه طلا کاری و تجملات حرم چیست؟ آیا بهتر نیست پولی که بابت اینگونه تجملات صرف می شود را هزینه فقرا و جوانان نمایند؟
- چرا به امام‌رضا سلام الله علیه «ضامن آهو» می‌گویند؟
 
امتیاز دهی
 
 

نظر شما
نام
پست الكترونيک
وب سایت
نظر
نسخه قابل چاپ
مطالب مرتبط
عشق به حضرت دلیل وقفم بود
وقف، بهانه‌ای برای اتصال به امام مهربانی‌ها
  • 1398/1/12 دوشنبه وقف، بهانه‌ای برای اتصال به امام مهربانی‌ها
    چه زیباست وقتی صبح با یاد امام هشتم (ع) بیدار شوی و شب نیز با یاد این امام بزرگوار سر بر بالین بگذاری. توفیقی است که شاید نصیب هرکس نشود، اما این برکت شامل حال خانواده آقای علیرضا صدرزاده شده است. خاتم‌کار شیرازی که از کودکی با این هنر اصیل عجین شده و اکنون آن را به خدمت دین در آورده است.
بشرطها و شروطها و انا من شروطها
امضایم یا ضامن آهوست
  • 1395/2/25 شنبه امضایم یا ضامن آهوست
    علیرضا مسعود‌ی یا همان علی مشهد‌ی نویسند‌ه توانمند‌ کشورمان که با استند‌اپ کمد‌ی «خند‌وانه» گل کرد‌ و به جمع بازیگران پیوست، اراد‌ت خاصی به امام‌ رضا(ع) د‌ارد‌.
کتابخانه تخصصی اهل بیت(ع)
  • 1394/8/19 سه‌شنبه کتابخانه تخصصی اهل بیت(ع)
    در سال 1332 شمسی، به همت یکی از نیکوکاران و شیفتگان کتاب، کتابخانه «جامع گوهرشاد» در جوار بارگاه منوّر رضوی متولد شد. واقفی بزرگ به نام «مرحوم سید سعید طباطبایی نایینی» که 5 هزار جلد کتاب چاپی و خطی خود را به انضمام املاک و رقباتی برای اداره کتابخانه اهدا کرد.
پربازدیدترین ها آخرین مطالب
.گزارش روز
.گفت و گوی روز
.
فرهنگی
.

.All right reserved by Astan Quds Razavi

تمام حقوق این وبگاه متعلق به آستان قدس رضوی است.