.

عضو مجلس خبرگان رهبری در گفت‌وگو با آستان نیوز:

زیر پرچم مقدس امام هشتم(ع) با ادیان دیگر گفت‌وگو کنیم

گفتگوی مسالمت‌آمیز و اصولی پیروان ادیان مختلف با یکدیگر، یکی از مهمترین نیازها و ضرورت‌های عصر حاضر است که می‌تواند با افزایش همگرایی و نزدیکی پیروان ادیان، از دشمنی و چالش‌های دینی و مذهبی جلوگیری نماید.

1397/10/4 سه‌شنبه

در این راستا آستان قدس رضوی چندی است برگزاری همایشی بین المللی را با نام «امام رضا(ع) و گفتگوی ادیان» در دستور کار خود قرار داده است. در این زمینه با آیت‌الله محسن حیدری آل کثیر عضو مجلس خبرگان رهبری به گفت‌وگو نشستیم. آیت‌الله حیدری ریاست یکی از پیش نشست‌های خارجی همایش بین‌المللی امام رضا(ع) و گفت‌وگوی ادیان را در کشور لبنان با نام «محبت و عدالت در ادیان» بر عهده داشت.

ضرورت گفت‌وگوی ادیان در عصر حاضر چیست و این گفت‌وگو باید با توجه به چه  اصولی انجام شود؟                                           
با توجه به تفرقه و اختلافات دینی  و مذهبی در جهان کنونی، ضرورت دارد ادیان و مذاهب با یکدیگر به گفت‌وگو بنشینند و با یافتن اشتراکاتی که دارند به هم نزدیکتر شوند و صلح و دوستی را برگزینند.
البته مسلم است که گفت‌وگوی بین ادیان باید با توجه به اصولی انجام شود که این اصول از قرآن و سنت پیامبر(ص) و امامان معصوم(ع) قابل استنباط است. از جمله این ویژگی‌ها می‌توان به بحث عقلانیت، محبت، دادن فرصت به طرف مقابل برای اظهار عقیده،  تحمل پذیرش عقاید مخالف و نقد منصفانه آن‌ها اشاره کرد.

یکی از مهمترین  اقدامات فرهنگی دوران ولایتعهدی امام رضا(ع)، بحث گفت‌وگو با رهبران ادیان مختلف بود. آن حضرت در مناظرات خود از چه راهکارهایی استفاده می‌کردند؟
امام رضا(ع) در مناظره و گفت‌وگوی با رهبران و بزرگان ادیان مسیحیت، یهودیت و صائبین براساس کتاب مذهبی آنان به سؤالات آن‌ها با اخلاق و رفتار نیکو پاسخ می‌دادند که می‌تواند در عصر جدید به عنوان الگویی شایسته مد نظر قرار گیرد.
در گفت‌وگوی ادیان، باید با همه ادیان، ابراهیمی و غیر ابراهیمی، گفت‌وگو کنیم؛ زیرا شاید گاهی پیروان ادیان غیرابراهیمی نسبت به ادیان ابراهیمی استعداد و ظرفیت بالاتری برای پذیرش حقیقت داشته باشند. برای نمونه بنابر کتاب عیون اخبارالرضا، در گفت‌وگوی امام رضا(ع) با رهبران ادیان دیگر، عمران صائبی با اینکه متهم به ستاره پرستی بود ولی آمادگی بیشتری برای هدایت داشت و در همان مجلس مسلمان شد و جزو پیروان امام درآمد. در حالی‌که  عالم مسیحی و یهودی در عین اینکه محکوم شدند و اعتراف کردند که حق با امام است اما مسلمان نشدند.

همایش بین المللی امام رضا و گفت‌وگوی ادیان را که به زودی به همت آستان قدس رضوی برگزار می شود چطور ارزیابی می‌کنید؟

گفتمان انقلاب اسلامی برگرفته شده از آیین اهل بیت و امام رضا(ع) و گفت‌وگویی انسانی و عام است. یکی از اهداف مقدس انقلاب اسلامی نیز گفت‌وگوی مسالمت آمیز با ادیان است. اگر پیروان ادیان دیگر، زیبایی، حکمت، معنویت، محبت و قداست وجود مقدس امام رضا(ع) را مشاهده کنند، قطعا تحت تاثیر قرار می‌گیرند.  به عنوان کشوری اسلامی که افتخار حضور آستان مقدس هشتمین پیشوای شیعیان را داریم، بسیار خوب است که  این گفت‌وگوی عام با ادیان دیگر را در زیر پرچم امام رضا(ع) انجام دهیم.
دل‌ها برای پذیرش محوریت امام رضا(ع)، نه فقط در جهان اسلام و بین شیعه و سنی، بلکه در بین ادیان دیگر نیز آماده است و برگزاری چنین نشست‌هایی گامی بسیار مهم و مثبت در جهت نزدیک کردن ادیان ابراهیمی به یکدیگر است.

شما ریاست یکی از پیش نشست‌های خارجی همایش بین‌المللی امام رضا(ع) و گفت‌وگوی ادیان را با نام «محبت و عدالت در ادیان» در کشور لبنان به عهده داشتید. این همایش خارجی چه نتایجی در پی داشت؟
پیش نشست «محبت و عدالت در ادیان» زیر نظر آستان قدس رضوی و با مدیریت رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در لبنان و همکاری سفارت جمهوری اسلامی در لبنان و همکاری جامعة المصطفی در  دانشگاه اسلامی بیروت برگزار شد. در این همایش با همکاری دکتر المولی رئیس دانشگاه بیروت، رهبران طراز اول‌ ادیان و مذاهب مختلف لبنان از جمله مسیحیان کاتولیک، ارتدوکس، پروتستان، مارونی و همچنین اندیشمندان اهل سنت و گروه‌های مختلف شیعیان از جنبش حزب الله، امل، فضل الله و مفتی شیعیان لبنان و همچنین استادان و دانشجویان دانشگاه بیروت حضور یافته بودند و درباره تاثیر محبت و عدالت در جامعه بشری و سیره امام رضا(ع) سخنرانی‌های خوبی ارائه کردند و به چالش های اجتماعی و سیاسی معاصر هم اشاراتی داشتند.
 یکی از خاطرات جالبم در این نشست، چالش علمی خوبی بود که با یکی از استادان پروتستان دانشگاه بیروت به نام عیسی دیاب داشتم. او معتقد بود که همه ادیان دارای عنف و خشونت هستند و ما نمی‌توانیم در جامعه صلح و صفا ایجاد کنیم مگر اینکه ادیان را اصلاح کنیم. من از ایشان پرسیدم: این عنف و خشونتی که می‌گویید مطلقا بد است یا قابل تقسیم به خوب و بد است؟ وی گفت هیچ خشونتی خوب نیست و مطلقا بد است. بعد پرسیدم اگر کسی غده سرطانی داشته باشد و زیر چاقوی جراح برود بد است؟ او گفت: یعنی عنف خوب هم داریم. گفتم بله؛ ما در اسلام جهاد داریم. قصاص داریم. چیزی که در ادیان است عنف قابل قبول است، حتی اگر منظور از عنف، عنف بد هم باشد مشکل ازعملکرد پیروان است و نباید عملکرد پیروان را به پای ادیان گذاشت؛ برای هر دین باید به کتابش مراجعه کرد نه مردم. مثلا برای یافتن حقیقت اسلام باید به قرآن و سیره اهل بیت مراجعه کرد. در نهایت پس از بحث بسیار، این استاد دانشگاه قانع شد که ادیان با خشونت مخالفند و باید با گفت‌وگوی مسالمت آمیز به یکدیگر نزدیک شوند.
گفتن این نکته هم خالی از لطف نیست که در این همایش برخی ازپیروان ادیان دیگر با خوشحالی اظهار می‌داشتند که حرم مطهر امام رضا(ع) را زیارت کرده‌اند و حالا هم بسیار عاشق و شیفته زیارت مجدد هستند. ما هم به طور رسمی از طرف آستان قدس رضوی از آن‌ها برای سفر به مشهد و تشرف به حرم حضرت رضا(ع) دعوت کردیم.

گفتگو: زهرا دلپذیر
 
امتیاز دهی
 
 

نظر شما
نام
پست الكترونيک
وب سایت
نظر
مطالب مرتبط
پربازدیدترین ها آخرین مطالب
.گزارش روز
.
فرهنگی
.

.All right reserved by Astan Quds Razavi

تمام حقوق این وبگاه متعلق به آستان قدس رضوی است.