.

در گفت و گو با مسعود علویان صدر مطرح شد؛

آزادراه مشهد- چناران مهم‌ترین محور توسعه منطقه‌ای غرب مشهد

شهر مشهد به عنوان دومین کلان شهر بزرگ کشور و مهم‌ترین مرکز جمعیتی در شمال شرق کشور به وسیله شبکه‌ای از راه‌های ارتباطی با سایر نقاط کشور در ارتباط است.

1398/3/15 چهارشنبه

دومین خروجی مهم و پرترافیک‌ترین خروجی شهر مشهد، مسیر بزرگراه مشهد‌–‌چناران‌-‌قوچان است و همین امر اهمیت طراحی این پروژه را چندین برابر می‌کند. در این پروژه مدیریت طرح، طراحی تأسیسات خاص و غیر خاص و امکان‌سنجی اراضی جانبی آزاد راه مذکور بر عهده شرکت مهندسان مشاور معماری و شهرسازی آستان قدس رضوی است. ضمن اینکه اهمیت این آزاد‌راه باعث شده است تا آستان قدس رضوی سرمایه‌گذاری 70 درصد این پروژه را بر عهده بگیرد. در گفت و گو با مهندس مسعود علویان صدر؛ مدیر عامل شرکت مهندسان مشاور معماری و شهرسازی آستان قدس رضوی به عنوان مشاور مسیر بزرگراه مشهد‌–‌چناران‌–‌قوچان به زوایای اهمیت این پروژه و فعالیت‌های این شرکت پرداخته‌ایم.

انگیزه‌های آغازین و زمینه‌‌های ورود به طرح آزادراه مشهد-‌چناران را بیان کنید.
طرح آزاد‌راه مشهد‌–‌چناران به طول 55 کیلومتر و بخشی از آزاد‌راه مشهد‌–‌قوچان است. توسعه آزادراه بر اساس برنامه‌های فرادست بخش حمل و نقل کشور در چارچوب کریدور‌های مصوب برنامه جامع حمل و نقل کشور تعریف شده است. محدوده موضوع پروژه در حقیقت محدوده‌ای خطی حدفاصل یک قطب اصلی‌(کلان‌شهر مشهد) و چندین کانون فرعی است. آزادراه به عنوان محور تمرکز، نقش استخوان‌بندی ‌و محرک توسعه را در این محدوده بر عهده دارد.  با توجه به گستردگی اراضی تحت اختیار آستان قدس رضوی در محدوده طرح، امکان بهره‌گیری متقابل وزارت راه و شهرسازی و آستان قدس رضوی از این فرصت جهت توسعه عملکردهای نوین و مورد نیاز ساکنان و زائران و گردشگران منطقه فراهم آمده است به نحوی که بتوان محوری با عملکرد نوین و روزآمد در خور شأن کلان‌شهر مشهد و حوزه نفوذ آن پدید آورد.

اهمیت ارتباطی و نقش مواصلاتی محور مشهد-‌چناران-‌قوچان چیست؟
شهر مشهد به عنوان دومین کلان‌شهر بزرگ کشور و مهم‌ترین مرکز جمعیتی در شمال شرق کشور به وسیله شبکه‌ای از راه‌های ارتباطی با سایر نقاط کشور در ارتباط است. پس از آزادراه مشهد-‌باغچه که مسیر منتهی به مقصد تهران است، دیگر خروجی مهم و پرترافیک‌ شهر مشهد، مسیر بزرگراه مشهد-چناران-قوچان می‌باشد. این مسیر علاوه بر اینکه تأمین‌کننده مسیر ارتباطی مشهد با خطه سرسبز شمال و استان‌های شمال غربی کشور است، ارتباط شهرهای مهمی چون قوچان و چناران و بجنورد و اسفراین را با شهر مشهد برقرار می‌سازد. جنبه دیگری از اهمیت این مسیر وجود سکونت‌گاه‌های متعدد رسمی و غیر رسمی و شهرک‌های حاشیه‌ای در اطراف این مسیر است که به ویژه در اطراف مشهد باعث افزودن حجم عمده‌ای از بار ترافیکی به محور می‌گردد. وجود کارخانه‌های صنعتی متعدد در این مسیر از جمله صنایع مستقر در شهرک صنعتی توس، نیروگاه توس، شهر تاریخی توس، شهر جدید گلبهار، روستاهای خوش آب و هوا و مناطق ییلاقی و صنایع کوچک در مسیر این بزرگراه از عمده جاذبه های ترافیکی بوده و از دلایلی است که باعث شده ترافیک این بزرگراه به ویژه در حد فاصل شهر مشهد تا چناران از حجم بالایی برخوردار باشد. مسیر ارتباطی مشهد با دو پایانه مرزی باجگیران و لطف‌آباد نیز از این بزرگراه می‌گذرد که بر اهمیت مسیر می‌افزاید.

ضرورت احداث آزادراه مشهد-‌چناران از منظر ترافیکی چیست؟
بر اساس مطالعات صورت گرفته، با توجه به میزان ترافیک برآورد شده برای محور موجود مشهد-چناران، سطح کیفیت این محور در وضع موجود در وضعیت مطلوب آیین‌نامه نبوده، همچنین در افق 10 ساله به سطح سرویس بسیار نامطلوب خواهد رسید. با توجه به این وضعیت و افزایش حجم تردد این محور و با توجه به نقش و ضرورت‌های راهبردی برشمرده برای این کریدور، نیاز به احداث آزادراه مشهد-چناران ضروری به نظر می‌رسد. لذا با تصویب هیئت محترم وزیران، وزارت راه و شهرسازی مجوز یافت برای اجرای آزادراه مشهد-‌چناران-‌قوچان به طول تقریبي121 کیلومتر شامل طراحي مطالعات آزادسازی مسیر احداث آزادراه و تأسیسات جانبي آن نسبت به انعقاد قرارداد مشارکت اقدام نماید که در این راستا مقرر شد در گام اول، آزادراه محور مشهد‌–‌چناران به طول تقریبي 55 کیلومتر احداث شود.

اهمیت و نقش آزادراه در توسعه اقتصادی و عملکردی محدوده چیست؟
متعاقب ایجاد هر محور مواصلاتی اصلی به ویژه در سطح آزادراهی، ایجاد خدمات رفاهی و نیازهای اولیه و اساسی پیرامون محور لازم و ضروری می‌باشد. همچنین توسعه هر کریدور ارتباطی با توجه به افزایش تردد، توسعه زیرساخت‌ها و افزایش توان دسترسی به مقاصد و پتانسیل‌های پیرامونی، می‌تواند موجب رونق و رشد زمینه‌های توسعه عملکردی در محدوده پیرامونی در طول مسیر گردد. در جهان امروز، حمل ونقل پدیده‌ای پویا، فراگیر و پیچیده است. حمل و نقل کارآمد و موفق زمینه‌ساز اقتصاد سالم بوده، از امور زیربنایی و یکی از اجزای مهم چرخه تولید و مصرف است؛ ضمن آن که فعالیت‌های حمل و نقل، بخشی از فرآیند تولید است که در طبقه‌بندی بخش‌های اقتصادی، از بخش‌های خدماتی محسوب می‌شود.
اهمیت اقتصادی توسعه آزادراه مورد نظر با بهبود رفاه و بسترسازی شرایط مناسب اجتماعی و اقتصادی همراه است. زیرساخت حمل و نقل جزء مهم اقتصاد و ابزار مشترک برای توسعه است و می‌تواند فرصت‌ها و مزایای اقتصادی و اجتماعی را فراهم ‌آورند که به آثار مثبت فزاینده نظیر دسترسی بهتر به بازار، افزایش اشتغال و سرمایه‌گذاری منجر می‌شود. بر این اساس وظیفه مطالعات امکان‌سنجی حریم عملکردی پیرامون آزادراه مشهد-‌چناران به‌منظور ایجاد و توسعه خدمات و عملکردهای پیرامونی به مهندسان مشاور آستان قدس رضوی واگذار گردید که پیرو آن مهندسان مشاور، بر پایه شناخت حاصل از تجارب قبلی فنی و مطالعاتی در شهر مشهد و حوزه اثرگذار و اثرپذیر پیرامون و همچنین بر مبنای مطالعات اسنادی و میدانی به‌هنگام، آغاز به تهیه و تدوین این مطالعات نمود.

تهیه و تنظیم: هدی زاهدی
 
امتیاز دهی
 
 

نظر شما
نام
پست الكترونيک
وب سایت
نظر
مطالب مرتبط
پربازدیدترین ها آخرین مطالب
.گزارش روز
.گفت و گوی روز
.
فرهنگی
.

.All right reserved by Astan Quds Razavi

تمام حقوق این وبگاه متعلق به آستان قدس رضوی است.