پایگاه اطلاع‌رسانی آستان قدس رضوی بنام آستان نیوز شامل اخبار آستان قدس رضوی،تصاویر آستان قدس رضوی و رویدادهای موقوفات امام رضا

۱۴۰۱-۰۸-۰۳

شصت‌ و هفتمین فصل بهره‌برداری کارخانه قند چناران آغاز شد

شصت‌وهفتمین فصل بهره‌برداری کارخانه قند چناران آغاز شد، سومین کارخانه قند استان خراسان رضوی که از سال 1334 با هدف اشتغالزایی برای اهالی این منطقه و تولید محصول استراتژیک شکر تأسیس شد.

به گزارش آستان نیوز، شرکت قند چناران یکی از زیرمجموعه‌های گروه صنایع غذایی و کشاورزی بنیاد بهره‌وری موقوفات آستان قدس رضوی است که هر سال با آغاز برداشت چغندر، فعالیت فصلی خود را آغاز می‌کند.

فعالیت این کارخانه تنها محدود به تولید شکر سفید از چغندرقند نمی‌شود، شرکت قند چناران خدمات مختلفی را هم به کشاورزان هم پیمان خود ارائه می‌دهد، از عرضه بذرهای مقاوم، کود، سم و خدمات مکانیزه کشاورزی تا مساعده‌های نقدی، مشاوره‌های تخصصی حوزه چغندرکاری، بازدید از مزارع چغندرکاران و... .

 

پیش‌بینی دریافت 100 تا 130 هزار تن چغندرقند

حمیدرضا ناطقی مدیرعامل شرکت قند چناران با بیان این‌که پیش‌بینی می‌شود امسال 100 تا 130 هزار تن چغندر قند تحویل این کارخانه شود، گفت: 25 هزار تن از این مقدار در قالب پیمان با کشاورزان و مابقی به صورت آزاد خواهد بود.

او ادامه داد: این محصول از کشاورزان حومه چناران و شهرهای اطراف دریافت می‌شود. علاوه‌براین با توجه به کمبود چغندرقند در این منطقه و تعداد زیاد کارخانه‌های قند در استان، برای تکمیل ظرفیت کارخانه از غرب کشور هم چغندر قند وارد خواهیم کرد.

ناطقی با اشاره به عقد قرارداد با 535 نفر پیمانکار برای تامین چغندرقند در سال جاری تصریح کرد: برای تامین نیاز کارخانه، با 530 نفر از چغندرکاران منطقه و 5 نفر از چغندرکاران غرب کشور که البته تعداد آن‌ها در حال افزایش می‌باشد، قرارداد امضا شده است.

 

ظرفیت 1200 تا 1500 تن چغندرقند در شبانه‌روز

مدیرعامل شرکت قند چناران، ظرفیت این کارخانه را 1200 تا 1500 تن چغندرقند در شبانه روز عنوان کرد.

او درباره کیفیت چغندرهای دریافتی اظهار کرد: کیفیت چغندرقند حوزه چناران و منطقه غرب کشور(بوکان) عالی و چغندرقندهای مربوط به همدان متوسط است.

ناطقی افزود: علاوه‌براین، میانگین عیار چغندر قند غرب کشور 58/16 و میانگین عیار چغندر منطقه و شهرهای اطراف چناران 80/18 است.

 

کسب بالاترین ضریب استحصال در کشور

او با بیان این‌که در صنعت قند، شاخص بهره‌وری با ضریب استحصال سنجیده می‌شود، گفت: در سال 1400 این شرکت با کسب بالاترین ضریب استحصال، مقام نخست بهره‌وری را میان کارخانه‌های قند در کشور کسب کرد.

ناطقی ادامه داد: ضریب استحصال شرکت در سال گذشته 46/87 می‌باشد، درحالی که متوسط این ضریب در کشور 84/80 بوده است.

 

مشکلاتی که کام شیرین شکر را تلخ می‌کند

او درباره قیمت‌گذاری چغندر قند توسط دولت اظهار کرد: در سال جاری قیمت‌گذاری نابهنگام و غیرمنطقی چغندر قند باتوجه به قیمت دستوری شکر، باعث شده تا شرکت‌ها به حاشیه زیان‌دهی رانده شوند. همچنین واردات بی‌رویه شکر خام بر این موضوع به صورت مضاعف دامن زده است.

ناطقی ادامه داد: در این شرایط اگر قیمت شکر در مقابل سایر محصولات، منطقی در نظر گرفته شود، پایداری نسبی بر این صنعت حاکم خواهد شد.

او بهای تمام شده بالای محصول تولید شده (شکر) را یکی از مشکلات چغندرکاران کارخانه‌های قند عنوان کرد و گفت: اعلام قیمت مصوب و کنترل خرید چغندرقند و فروش شکر از سوی دولت، تنها روی فروش شکر کنترل اعمال می‌شود و عدم کنترل بر روی خرید چغندرقند که حدود 75 درصد بهای تمام شده است، باعث افزایش بهای تمام‌شده کارخانه‌ها خواهد شد.

ناطقی ادامه داد: در این میان کارخانه‌های قند نیز با مشکلات متعددی روبرو هستند که می‌توان عدم اعطاء تسهیلات بانکی و نیز مشکلات سرمایه در گردش و تأمین نقدینگی برای پرداخت مطالبات چغندرکاران را نام برد.

او با بیان این‌که دولت نرخ فروش و تعزیراتی شکر را پایین درنظر گرفته است، اظهار کرد: همین موضوع باعث شده است شاهد کمبود چغندر قند در خراسان رضوی و رقابت جذب ناسالم بین کارخانه‌های استان باشیم.

 

 

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید

تولیت آستان قدس رضوی

مرکز «بشری»؛ در راستای فرمایشات رهبری برای کمک به زوجین نابارور و جوانی جمعیت احداث شد
تولیت آستان قدس رضوی احداث بزرگترین مرکز درمان ناباروری شرق کشور «بشری» در بیمارستان رضوی را اقدامی در راستای عمل به…

تلویزیون اینترنتی