پایگاه اطلاع‌رسانی آستان قدس رضوی بنام آستان نیوز شامل اخبار آستان قدس رضوی،تصاویر آستان قدس رضوی و رویدادهای موقوفات امام رضا

مدیر مدرسه عالی فقاهت عالم آل محمد(ع) مطرح کرد:
۱۴۰۲-۰۷-۱۲

حرکت به سوی شاخه‌های فقهی مورد نیاز جامعه در مدرسه عالی فقاهت عالم آل محمد(ع)

مدیر مدرسه عالی فقاهت عالم آل محمد(ع)، وابسته به آستان قدس رضوی، رویکرد این مدرسه را حرکت به سوی فقه اجتماعی  و شاخه‌های فقهی مورد نیاز جامعه امروز و نظام اسلامی دانست.

حجت‌الاسلام و المسلمین وحدتی شبیری، در آغازین روزهای سال تحصیلی در گفت وگو با خبرنگار آستان‌نیوز، با بیان اینکه مدرسه عالی فقاهت که به نام مبارک عالم آل محمد نام‌گذاری شده است، اظهار کرد:  این مدرسه  با معیارها و استانداردهای حوزه علمیه طراحی شده و در آن از سنت‌های کهن که طی قرن‌ها در حوزه‌های علمیه رواج داشته و قابل استفاده برای دنیای امروز ماست بهره برداری و استفاده شده است.
وی ابراز کرد: یکی از سنت‌هایی که از سابق در حوزه‌های علمیه رواج داشته، مسئله استاد محوری است به این معنی که استاد شاگرد خود را زیر بال و پر گرفته و تربیت می‌کند، در واقع ما در مدرسه عالی فقاهت به جای اینکه همچون دانشگاه‌ها گروه آموزشی داشته باشیم، استاد داریم و این استاد است که برنامه آموزشی و پژوهشی را طراحی می‌کند و در واقع طلبه  ما بین 5 تا 7 سال زیر نظر استاد هادی فعالیت های علمی خود را دنبال می‌کند.
به گفته مدیر مدرسه عالی فقاهت عالم آل محمد(ع)، در این مدرسه از اصطلاحات مرسوم در دانشگاه‌ها استفاده نمی‌شود همچنین در این مدرسه از مدارک رسمی دولتی و شبه دولتی همچون دکتری و پسا دکتری خبری نیست، بلکه مدرک ما ویژه مدرسه عالی فقاهت است و در واقع نوعی گواهی است به اینکه این طلبه و فاضل حوزوی چه دروس و محتواهایی را مطالعه کرده و در واقع چیزی شبیه گواهی اجتهاد است که از قدیم در حوزه‌های علمیه مرسوم بوده است.
 

استادمحوری، برنامه‌محوری و شاگردپروری سه اصل مدرسه عالی فقاهت عالم آل محمد(ع) 

وی در ادامه با بیان اینکه این مدرسه بر سه اصل استوار شده است، گفت: علاوه بر استاد محوری که توضیح داده شد محور بعدی برنامه محوری است بر این اساس استاد هادی با کمک طلبه‌ای که جذب کرده برنامه ریزی خود را در دو بخش اجمالی و تفصیلی اجرا می‌کند.
حجت‌الاسلام و المسلمین وحدتی شبیری تصریح کرد: برنامه اجمالی، مختصر برنامه‌هایی است که طی 5 تا 7 سال طلبه طی خواهد کرد و در برنامه تفصیلی نیز سرفصل‌ها، عناوین و محتواها به صورت تفصیلی در برنامه مفصل آورده شده و این برنامه در شورای برنامه‌ریزی مصوب می‌شود، هر یک از حلقه‌های علمی و اجتهادی یک دبیر دارند که وی کارهای اجرایی و ارتباطات حلقه را با شخصیت‌های علمی و اساتید کارشناس برقرار می‌کند.
وی ادامه داد: در مدرسه عالی فقاهت علاوه بر استاد محوری و برنامه محوری یک اصل سوم نیز داریم و آن شاگرد پروری است به این معنی که باید استاد هادی نظارت و اشراف‌ کامل بر فعالیت‌های طلاب داشته باشد.
 

توجه به کیفیت و حفظ سطح نخبگانی طلاب
 
مدیر مدرسه عالی فقاهت عالم آل محمد(ع)، گفت: در این مدرسه، کمیت چندان اهمیت ندارد بلکه کیفیت مورد نظر است از همین رو امسال مجوز جذب حدود 40 طلبه را داشتیم اما تنها 11 نفر در دوره سوم جذب شدند. ما مقید هستیم سطح نخبگانی طلبه‌ها حفظ شود و حداقل 4 سال در کلاس‌ها و مقطع سطح شرکت کرده باشند و در واقع توانایی فراگیری دوره های تحصیلی در مدرسه عالی فقاهت را داشته باشند. 
 

تشکیل حلقه‌های علمی و اجتهادی

وی با بیان اینکه این مدرسه همچنین حلقه‌هایی را تاکنون با عنوان حلقه علمی و اجتهادی تاسیس کرده است، تصریح کرد: حلقه‌هایی با موضوعات فقه اموال و عقود، جزاء، تعلیم و تربیت، اجتماع و  وقف تاکنون برنامه‌ریزی، طراحی و اجرا شده است و هر کدام از این حلقه‌ها تعدادی بین 3 تا 7 نفر از طلبه‌ها را می‌توانند جذب کنند.
حجت‌الاسلام و المسلمین وحدتی شبیری در ادامه به این نکته اشاره کرد که در این مدرسه، اجتهاد تخصصی مورد نظر است و فرض بر این است طلبه‌ای که وارد مدرسه می‌شود دوره اجتهاد عام را گذرانده باشد و توانمندی استنباط در او به‌وجود آمده باشد و برای اینکه برهه‌ای از عمرش را در یکی از ساحت‌های فقه مضاف و یا معاصر بگذراند وارد این مدرسه می‌شود.
وی اظهار کرد: تمام شاخه‌های یاد شده با نگاه اجتماعی به مباحث خود می‌نگرند و برنامه توسعه حلقه‌ها را نیز در همین زمینه پیش رو داریم. بر همین اساس شاخه‌هایی که تاسیس خواهیم کرد طبق یک برنامه زمان بندی شده به تدریج توسعه یافته و تمام آن‌ها با محوریت و حول  مسائل حکومتی و حکمران است.
 

حلقه فقه سیاست به زودی تشکیل خواهد شد

 مدیر مدرسه عالی فقاهت عالم آل محمد(ع)، از تشکیل حلقه فقه سیاست در آینده ای نزدیک خبر داد و گفت: فقه سیاست، فقه حکومت، امنیت، اطلاعات، روابط بین‌الملل و مقاومت سایر مضامینی است که در این شاخه فقهی قرار دارد.
 

وی خاطر نشان کرد: طلبه‌ها در کنار درس های تخصصی خود، اجتهاد عمومی و فقه و اصول را نیز دنبال می‌کنند اما نه به صورت تحصیل بلکه اغلب به صورت تدریس و از همین رو استاد هادی با توجه به پیشینه طلبه، استعداد و قدرت بیان او برایش برنامه‌ریزی می‌کند.
 

توجه به فقه اجتماعی و حکومتی در توسعه مدرسه فقاهت 

حجت‌الاسلام و المسلمین وحدتی شبیری در بخش دیگری از توضیحاتش با بیان اینکه طلاب، اصول و فقه را هر روز در برنامه آموزشی خود دارند و گاهی نیز به صورت پژوهش محور فعالیت می‌کنند، خاطر نشان کرد: برنامه توسعه این مدرسه بر اساس فقه اجتماعی و حکومتی مد نظر مقام معظم رهبری و مطالبه ایشان از حوزه های علمیه که برآوردن نیازهای نظام اسلامی به تحقیقات فقهی و علمی است، تدوین شده است.
 

بررسی حقوق بین‌الملل از منظر فقه

وی ادامه داد: شاخه دیگری که در دستور کار داریم، فقه بین‌الملل است به این معنی که مباحث و مسائل مروبط به حقوق بین‌الملل را از منظر فقهی بررسی می‌کنیم و این حلقه برنامه‌ریزی شده در اولین فرصت به شرط اینکه مورد استقبال فضلا قرار گیرد شروع به کار خواهد کرد.
مدیر مدرسه عالی فقاهت عالم آل محمد(ع) ادامه داد: ما اجبار پذیرش در شاخه فقه تخصصی نداریم از همین رو با برگزاری دوره های تمهیدی که هر هفته برگزار می‌شود، طلاب با یکی از شاخه‌های فقه تخصصی آشنا می‌شوند و با توجه به علاقه خود به عضویت رسمی مدرسه عالی فقاهت در می‌آیند.
 

توجه به خانواده طلاب از رویکردهای این مدرسه است

وی همچنین توجه به خانواده طلاب را از دیگر رویکردهای مهم این مدرسه برشمرد و افزود: مدرسه عالی فقاهت عالم آل محمد(ع) بر اساس رهنمودهای تولیت آستان قدس رضوی نسبت به خانواده‌های طلاب برنامه‌های ویژه‌ای دارد از همین رو توجه ما تنها به طلاب نیست بلکه عنایت ویژه‌ای به خانواده آن ها داریم زیرا معتقدیم اگر طلبه ای در خانواده مشکل داشته باشد نمی‌تواند با آرامش تحصیل کند.
 

آموزش مهارت‌های مختلف 

حجت‌الاسلام و المسلمین وحدتی شبیری تصریح کرد: در این مدرسه مهارت‌هایی نیز به صورت کارگاهی اعم از روش تحقیق، روش مقاله نویسی، نگارش کتاب‌ها و درس نامه‌ها و کار با نرم افزارهای علوم اسلامی و... آموزش داده می‌شود و تمام این آموزش‌ها در برنامه فرهنگی این مدرسه به تفصیل آمده است.

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید

تولیت آستان قدس رضوی

مرکز «بشری»؛ در راستای فرمایشات رهبری برای کمک به زوجین نابارور و جوانی جمعیت احداث شد
تولیت آستان قدس رضوی احداث بزرگترین مرکز درمان ناباروری شرق کشور «بشری» در بیمارستان رضوی را اقدامی در راستای عمل به…

تلویزیون اینترنتی