پایگاه اطلاع‌رسانی آستان قدس رضوی بنام آستان نیوز شامل اخبار آستان قدس رضوی،تصاویر آستان قدس رضوی و رویدادهای موقوفات امام رضا

رئیس دانشگاه بین‌المللی امام رضا(ع) تشریح کرد:
۱۴۰۲-۰۷-۱۲

دانشگاه بين‌المللی امام رضا(ع)؛ از توسعه رشته ها تا حضور در رتبه بندی های بین المللی

رئیس دانشگاه بین‌المللی امام رضا(ع) در گفت‌وگوی پیش رو درباره رشته‌ها و گرایش های جدید، تلاش دانشگاه برای حضور در رتبه‌ بندی های بین‌المللی، تاکید و اهتمام در فعالیت‌های فرهنگی و برنامه های مهارت محور این دانشگاه می گوید. 

به گزارش آستان نیوز، دکتر مرتضی رجوعی،رئیس دانشگاه بین‌المللی امام رضا(ع) وابسته به آستان قدس رضوی در آغازین روزهای سال تحصیلی جدید به پرسش‌های آستان نیوز درباره این دانشگاه پاسخ داده است که اینک با هم مرور می‌کنیم:
 

جناب آقای رجوعی، دانشگاه بين‌المللي امام‌ رضا(ع) سال تحصیلی جدید را با چه تعداد دانشجو آغاز کرد؟

با توجه به اینکه هنوز نتایج دوره‌های کارشناسی از سوی سازمان سنجش اعلام نشده تعداد دانشجویان جدیدالورود در مقطع کارشناس مشخص نیست اما در مقطع کارشناسی ارشد تاکنون حدود 500 دانشجوی جدیدالورود در دو مجموعه پردیس خواهران و برادران دانشگاه امام رضا(ع) ثبت نام کردند.
 

لطفا به مهم ترین تغییر در نحوه پذیرش دانشجو در سال ورودی جدید اشاره بفرمایید.
در حوزه نحوه پذیرش دانشجو در واحد خواهران، امسال سه رشته جدید را به مجموعه رشته‌های با شرایط خاص دانشگاه که از طریق گزینش و مصاحبه دانشجو جذب می‌شود، اضافه کردیم و مجموعا در حال حاضر 7 رشته در مقطع کارشناسی در واحد خواهران پذیرش دانشجو به شکل مصاحبه صورت گرفته و شامل رشته هایی همچون معارف اسلامی با دو گرایش فقه و مبانی حقوق و علوم قرآن و حدیث، حقوق و روانشناسی می‌شود و علوم ورزشی، مترجمی زبان انگلیسی و آموزش زبان انگلیسی سه رشته‌ای است که امسال اضافه شده است.
در واحد برادران نیز 4 رشته معارف با دو گرایش فقه و مبانی حقوق و علوم قرآن و حدیث و حقوق و روانشناسی به این شیوه جذب شدند.
 

 در بخش رویکردهای مهم دانشگاه در حوزه مهارت آموزی و ارتباط با صنعت، تاکنون چه توفیقاتی داشتید؟ 
دو اتفاق مهم در این باره در دانشگاه رخ داد؛ نخستین مورد، طرح دستیار فناوری بود که دانشجویان کارشناسی ارشد و دکترا از طریق ارتباط با پارک علم و فناوری استان معرفی شده و در شرکت‌های دانش بنیان به صورت آزمایشی مشغول به کار شدند و ضمن اینکه ماهانه حقوق دریافت می‌کنند که در صورت رضایت شرکت‌ها از کار آنان، این همکاری تداوم خواهد داشت. خوشبختانه دانشگاه امام رضا(ع) در کنار دانشگاه فردوسی مشهد بیشترین پذیرش دانشجو را در طرح دستیار فناوری داشت. 
دومین اقدام ارتباط دانشگاه با صنایع آستان قدس رضوی بود که در قالب طرح «کار در عرصه» انجام شد در همین راستا حدود 50 دانشجوی امام رضا(ع) در مجموعه‌های اقتصادی و فرهنگی این مجموعه اعم از شرکت‌های صنایع غذایی رضوی، بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی، شرکت فاوا رضوی و... مشغول به کار شدند.


جناب رجوعی در خبرها خواندیم امسال ۸درصد بودجه‌های دانشگاه را به فعالیت‌های فرهنگی اختصاص دادید. تاکید دانشگاه در بخش فرهنگی بیشتر به چه حوزه هایی معطوف است؟

بله، با توجه به راهبردهای فرهنگی دانشگاه امام رضا(ع) به ویژه با توجه به اتفاقات و حوادث سال گذشته تصمیم بر این شد که حدودا 8 درصد از بودجه دانشگاه را به فعالیتهای فرهنگی اختصاص دهیم باتوجه به اینکه درخواست معاونت فرهنگی وزارت علوم این بود که دانشگاه‌ها 5 درصد از بودجه خود را به بخش فرهنگی اختصاص دهند اما دانشگاه با توجه به وابستگی که به آستان قدس رضوی دارد و همچنین ماهیت فعالیت‌های فرهنگی و آموزشی که دارد بیشتر در این زمینه سرمایه‌گذاری کرده است و برنامه‌های مختلف فرهنگی از جمله اردوهای راهیان پیشرفت را در دستور کار قرار داده است. 
بخش دیگر، فعالیت‌های فرهنگی است که دانشگاه در قالب شورای امر به معروف و نهی از منکر اجرا کرده است می‌توان به  مهم ترین آنها که راه اندازی پاتوق همدلی است اشاره کرد در این طرح به صورت غیر مستقیم از طریق بازی با دانشجویان ارتباط گرفتیم و مفاهیم فرهنگی را به آنان منتقل کردیم. 
تدوین منشور اخلاقی اساتید، الکترونیکی کردن فضای پوشش به دانشجویان دو پردیس و برنامه «زنی که ستاره شد» با هدف الگو سازی و نماد سازی دانشجویان خانم واحد خواهران از جمله مهم‌ترین برنامه هایی بود که در حوزه فرهنگی در این دانشگاه صورت گرفت.
 

از جایگاه دانشگاه در رتبه‌ها و وضعیت های ملی و بین‌المللی برایمان بگویید.

یکی از توفیقات ما در رتبه‌بندی‌های بین المللی این بود که در سیستم رتبه بندی راند کشور روسیه جای گرفتیم و توانستیم شرایط لازم برای قرار گرفتن در این رتبه بندی را به دست بیاوریم که از سال آینده میلادی در این رتبه بندی حاضر خواهیم شد. 
مکاتباتی نیز با پایگاه استنادی جهان اسلام در شیراز داشتیم که دانشگاه امام رضا(ع) را در کنار دانشگاه‌های دولتی رتبه بندی کنند و آخرین رتبه‌ای که طبق طبقه‌بندی «آی سی» داشتیم رتبه چهل و سوم دانشگاه‌های جامع کشور بود. 
 

جایگاه پژوهشی دانشگاه اکنون در چه موقعیتی قرار دارد؟ دانشجویان در بخش پژوهش‌ چه میزان سهیم هستند؟

در حوزه‌های پژوهشی نیز سهم پایان‌نامه‌های تقاضا محور دانشجویان در تحقق جایگاه پژوهشی دانشگاه بسیار حائز اهمیت است و در برنامه‌های تحولی دانشگاه شاخص‌هایی را برای پایان‌نامه‌های تقاضا محور دانشجویان در نظر گرفتیم تا بتوانند در درجه اول نیازهای آستان قدس رضوی و در مراحل بعدی نیازهای کشور را برآورده کنند. خوشبختانه این روند رو به رشد است و در سال های آینده نیز بر سرعت و کیفیت این مسیر افزوده خواهد شد.

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید

تولیت آستان قدس رضوی

مرکز «بشری»؛ در راستای فرمایشات رهبری برای کمک به زوجین نابارور و جوانی جمعیت احداث شد
تولیت آستان قدس رضوی احداث بزرگترین مرکز درمان ناباروری شرق کشور «بشری» در بیمارستان رضوی را اقدامی در راستای عمل به…

تلویزیون اینترنتی