پایگاه اطلاع‌رسانی آستان قدس رضوی بنام آستان نیوز شامل اخبار آستان قدس رضوی،تصاویر آستان قدس رضوی و رویدادهای موقوفات امام رضا

گزارشی از برگزاری مدرسه تابستانی دارالعلم طلاب در حرم مطهر رضوی؛
۱۴۰۲-۰۷-۱۲

شمعی در شعاع علمی عالم آل محمد(ع)

آستان قدس رضوی با همکاری حوزه علمیه خراسان، طی روزهای 14 تا 26 مرداد1402، اقدام به برگزاری مدرسه تابستانی طلاب در سه زیرمجموعه مدرسه فقه و اصول، ادبیات و تفسیر و فلسفه و کلام در حرم مطهر رضوی کرد.

به گزارش آستان نیوز، مدرسه تابستانی دارالعلم طلاب با حضور 50 استاد در حوزه‌های مختلف علوم دینی در قالب سه مدرسۀ فقه و اصول، فلسفه و کلام و ادبیات و تفسیر و شرکت 500 نفر از علم‌آموزان برتر سطوح عالی(350 نفر از برادران و 150 نفر از خواهران) با امکانات دانشگاه علوم اسلامی رضوی و در محیط خاطره‌انگیز مدرسۀ علمیۀ میرزاجعفر همراه با نشست‌ها و گعده‌های علمی و طلبگی در حیاط مدرسه و برگزاری دروس اخلاق فرصت جذاب علمی و تربیتی بود که در دو هفتۀ برگزاری این برنامه فراهم آمد.

 

هدف؛ تقویت و احیای کانون های علمی با مرکزیت حرم مطهر

اما این که برگزاری این مدرسه با برنامه های وسیع و با حضور استادان برجسته ای در سه حوزه فقه، فلسفه، کلام و ادبیات با چه هدف و رویکردی اجرا شد، حجت الاسلام والمسلمین محسن بذرگری هاشمی، مشاور تولیت آستان قدس رضوی در امور روحانیون این طور می گوید: « یکی از ویژگی‌های دیرین حوزۀ علمیه مشهد، فعالیت‌های علمی علما در کنار مضجع منور حضرت رضا(ع) بوده است. هنوز در میان خاطرات بسیاری از عالمان حاضر می‌توان رگه‌هایی از گذشتۀ علمی حرم مطهر به‌ویژه در فصل تابستان پیدا کرد. از مدارس علمیه‌ای که برخی از آن‌ها دیگر نشانی هم ندارند تا مدارس فعلی داخل حرم تا برخی شبستان‌ها که هنوز به نام مدرسانی که در آن‌ها کرسی درس داشتند، نام و نشان‌دار هستند. حوزۀ علمیۀ مشهد یکی از قربانیان طرح‌های توسعه‌ای حرم مطهر در طول سالیان متمادی بوده است. مدارس علمیۀ متراکم در اطراف بارگاه رضوی اکنون به مدارس پراکنده‌ای در اطراف حرم و اغلب به حاشیۀ شهر رانده شده است. دارالعلم درصدد تقویت و احیای کانون‌های علمی و مرکزیت حرم مطهر رضوی برای رفت و آمدهای طلاب علوم دینی است و برگزاری بانشاط دورۀ تابستانه امسال نشان داد این هدف دور از دسترس نخواهد بود.»

 

1500 طلبه ثبت نام کردند

خجت الاسلام والمسلمین علی خیاط، مدیر حوزه علمیه خراسان هم در گزارشی درباره این مدرسه این طور اعلام کرد: برای اجرای این طرح کارگروه مشترکی تشکیل شد و زمینه های اجرای این مدرسه مورد بررسی قرار گرفت و طی آن مقرر شد سه مدرسه فقه و اصول، مدرسه فلسفه و کلام و مدرسه ادبیات و تفسیر تشکیل شود که در گام بعدی اعضای کارگروه به محضر علما در مشهد و قم مشرف شدند و از مشاوره آن ها بهره مند شدند، سپس با اولویت بندی به اجرای مباحث مطروحه پرداختند. در نهایت از اساتید دعوت به عمل آمد و پس از فراخوان حدود 1500 نفر ثبت نام کردند که براساس معیارهایی 500 نفر انتخاب و به این دوره دعوت شدند.

 

برگزاری 130 جلسه درس القایی و 12 جلسه اخلاق

وی گفت: با هماهنگی های صورت گرفته این برنامه طی دو هفته به مرحله اجرا گذاشته شد و 130 جلسه درس القایی و کرسی و 12 جلسه مباحث اخلاقی برگزار شد که در اجرای آن بیش از 50 نفر از اساتید بزرگوار از قم و مشهد حضور داشتند و تمام مباحث ضبط شده در آینده به صورت کتاب در اختیار علاقه مندان قرار خواهد گرفت.

 

الگوی موفق یک همکاری

حجت الاسلام والمسلمین علی خیاط برگزاری این مدرسه تابستانی الگو و نمونه موفقی از همکاری میان آستان قدس رضوی و حوزه علمیه خراسان خواند. وی ادامه داد: تابستان فرصتی است که بسیاری از بزرگان و علما به مشهد سفر می کنند بنابراین بهره مندی از این ظرفیت و تداوم بخشی به فعالیت های علمی و پژوهشی و همچنین استفاده از ظرفیت معنوی حرم مطهر رضوی از دیگر اهدافی بود که در این طرح دنبال شد.

 

 

 

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید

تولیت آستان قدس رضوی

مرکز «بشری»؛ در راستای فرمایشات رهبری برای کمک به زوجین نابارور و جوانی جمعیت احداث شد
تولیت آستان قدس رضوی احداث بزرگترین مرکز درمان ناباروری شرق کشور «بشری» در بیمارستان رضوی را اقدامی در راستای عمل به…

تلویزیون اینترنتی