پایگاه اطلاع‌رسانی آستان قدس رضوی بنام آستان نیوز شامل اخبار آستان قدس رضوی،تصاویر آستان قدس رضوی و رویدادهای موقوفات امام رضا

۱۴۰۲-۰۷-۱۵

میزبانی ویژه از کودکان در کتابخانه و موزه ملی ملک

کتابخانه و موزه ملی ملک بزرگترین موقوفه فرهنگی آستان قدس رضوی در تهران با برگزاری برنامه‌های ویژه میزبان کودکان در بازدیدهای خانوادگی و دانش‌آموزی در ادوار مختلف سال است. 

به گزارش آستان نیوز، کتابخانه و موزه ملی ملک به عنوان یکی از مهمترین مقاصد گردشگری پایتخت از دیرباز توجه ویژه‌ای به اقشار و گروه‌های سنی مختلف جامعه از جمله کودکان در ارائه خدمات خود در گستره فرهنگ و تاریخ اسلامی- ایرانی داشته است. 
این موقوفه از نوروز امسال با راه‌اندازی فضای ویژه کودک و نوجوان در بخشی از مجموعه خود، ارائه آموزش‌های غیررسمی به این گروه سنی را در بازدیدهای خانوادگی و دانش‌آموزی با رنگ و بوی جدیدی در فضایی مملو از بازی و سرگرمی دنبال کرد. 
کودکان امکان انجام بازی‌ها و سرگرمی‌هایی همچون جورچین (پازل) سه‌بعدی از آثار موزه‌ای، سایه‌بازی، تجربه هنر قلم‌کاری و نقاشی از آثار موزه‌ای را در این بخش ویژه موزه دارند و از دریچه این برنامه‌های جذاب کودکانه می‌توانند با تاریخ و هنر ایران بیشتر آشنا شوند. 
همچنین این بازدیدکنندگان کوچک می‌توانند به تماشای نقاشی‌های برگزیده کودکان با محوریت آثار کتابخانه و موزه ملی ملک و روایت تصویری از دوره‌های مختلف تاریخی بپردازند و تجربه متفاوتی را در نخستین موزه وقفی- خصوصی ایران داشته باشند.
 

برگزاری کارگاه‌های عملی و تورهای قصه‌گویی 
کتابخانه و موزه ملی ملک علاوه بر میزبانی از کودکان در این بخش ویژه، با برنامه‌های متنوع از جمله کارگاه‌های عملی و تورهای قصه‌گویی توانسته بسترهایی برای ارائه آموزش‌های نوین در زمینه فرهنگ و هنر به مخاطبان این رده سنی در تالارهای موزه‌ای و کتابخانه‌ای خود ایجاد کند. 
به طور مثال، کارگاه‌های «آشنایی با نقاشی‌های کمال‌الملک»، «ضرب سکه به شیوه کهن» و «آشنایی با خطوط اسلامی- ایرانی» با محوریت آثار این گنجینه در تالارهای موزه‌ای «کمال‌الملک و خاندان غفاری»، «سکه» و «کتابت و نگارگری» برای کودکان و نوجوانان برگزار می‌شود. 
همچنین این موقوفه فرهنگی آستان قدس رضوی در ایام پایانی ماه صفر امسال، تور ویژه «قصه‌گویی امام رضا(ع)» را با روایت‌گری جذاب تاریخی و معنوی با موضوع این امام همام برای گروه‌های سنی کودک به ویژه نونهالان طراحی کرد که با حضور جمعی از علاقه‌مندان در این ایام در تالار «ماه هشتم» موزه ملی ملک برگزار شد. 
همچنین کارشناسان کتابخانه ملی ملک با زبانی ساده و کودکانه، زمینه آشنایی این قشر از بازدیدکنندگان کتابخانه را با نسخه خطی، کتاب چاپ سنگی و کاغذهای دست‌ساخت فراهم می‌کنند.
 

برپایی نمایشگاه آثار کودکان
کتابخانه و موزه ملی ملک در سال‌های گذشته نیز با همکاری مراکز فرهنگی و آموزشی برنامه‌های مشترکی برای کودکان برگزار کرده است که می‌توان به ارسال بسته‌های نمایشگاهی سیار از تصویرهای آثار گنجینه ملک به این مراکز، برگزاری کارگاه توسط کارشناس موزه و برپایی نمایشگاه از آثار کودکان در این مجموعه اشاره کرد. 
به طور نمونه، برگزاری نمایشگاه تصویرگری‌های کودکان برپایه نسخه چاپ سنگی شاهنامه گنجینه ملک به تصویرگری علی‌قلی خویی در سال 1401 در سرسرای این موقوفه، ماحصل یکی از این همکاری‌های مشترک بود.  
این موقوفه به عنوان یک مجموعه فرهنگی پویا، سوابق ارزشمندی در میزبانی از کودکان دارد تا جایی که کتاب «با کودکان در موزه ملک» نیز با تمرکز بر تجربه‌های این موزه برای کودکان در سال 1398 توسط نشر ایران‌نگار منتشر شده است. 
شایان ذکر است، کتابخانه و موزه ملی ملک توسط حاج حسین آقا ملک بزرگترین واقف معاصر ایران در سال 1316 شمسی بر بارگاه ملکوتی رضوی وقف شده و در حال حاضر در محوطه تاریخی باغ ملی تهران به نشانی «میدان امام خمینی، سردر باغ ملی، خیابان ملل متحد (میدان مشق)» همه روزه بجز روزهای تعطیل، از ساعت 8:30 تا ساعت 16:20 پذیرای عموم فرهنگ‌دوستان است.

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید

تولیت آستان قدس رضوی

مرکز «بشری»؛ در راستای فرمایشات رهبری برای کمک به زوجین نابارور و جوانی جمعیت احداث شد
تولیت آستان قدس رضوی احداث بزرگترین مرکز درمان ناباروری شرق کشور «بشری» در بیمارستان رضوی را اقدامی در راستای عمل به…

تلویزیون اینترنتی