پایگاه اطلاع‌رسانی آستان قدس رضوی بنام آستان نیوز شامل اخبار آستان قدس رضوی،تصاویر آستان قدس رضوی و رویدادهای موقوفات امام رضا

۱۴۰۲-۱۱-۲۱

نقش‌آفرین کمباین‌سازی ایران در تقویت صنعت کشاورزی / ساخت ۱۷ هزار کمباین با پیشرفته‌ترین امکانات روز دنیا

شرکت کمباین سازی ایران، اولین و بزرگ‌ترین کارخانه تولیدکننده انواع کمباین در ایران و خاورمیانه است که توانسته بیش از ۹۵ درصد نیاز کشور در برداشت غلات را تامین کند، به گونه‌ای که بیش از ۱۷ هزار دستگاه کمباین ساخت این شرکت در کشور فعالیت دارد.

در این سال‌ها شرکت کمباین‌سازی ایران، سبد محصولات خود را با رویکرد افزایش بهره‌وری توسعه داده است تا علاوه‌بر حفظ و پایداری فعالیت تجاری خود، به افزایش ضریب مکانیزاسیون، کاهش تلفات دانه غلات و افزایش درآمد اقتصادی کشور کمک کند. در شرکت کمباین‌سازی ایران در حال حاضر دو نوع کمباین برداشت غلات شامل 1055 و 1075، کمباین برداشت برنج و همچنین انواع بیلر تولید و عرضه می‌شود.
این شرکت همچنین علی رغم اعمال تحریم‌های ظالمانه در سه دهه اخیر توسط شرکت‌ها و کشورهای مختلف، با تدابیر و سیاست‌های متمرکز بر توان داخل و استفاده حداکثری از پتانسیل کشور، موفق به کاهش وابستگی خود به تامین‌کنندگان خارجی، ثبات و نیز رشد فعالیت خود شده، به گونه‌ای که علاوه‌بر تامین نیاز داخلی کشور به کمباین برداشت غلات، موفق به صادرات محصول خود به ۱۷ کشور مختلف نیز شده است.
 

کمباین برداشت غلات مدل 1055 
با توجه به تفاوت شرایط اقلیمی، توپوگرافی و همچنین ارقام زراعی، روش‌های کشت و... در کشور، این نیاز احساس می‌شد کمباینی تولید شود که قابلیت استفاده در مناطق مختلف را داشته باشد. همین امر باعث شد شرکت کمباین‌سازی ایران، تولید کمباین مدل 1055 را در دستور کار قرار دهد؛ محصولی که نه تنها توانایی فعالیت در مزارع هموار، بلکه اراضی ناهموار مانند تپه‌ها و کوه‌پایه‌ها با شیب معینی را دارد. بدین ترتیب در سال ۱۳۸۵ پس از اعمال تغییراتی روی کمباین مدل ۹۵۵، تولید این محصول به دست متخصصان شرکت کمباین‌سازی ایران آغاز شد. اپراتوری آسان، کاربرد در بیشتر مناطق کشور، هزینه تعمیرات و نگهداری ارزان، هزینه حمل و نقل پایین، فراوانی قطعات یدکی و قیمت مناسب، از جمله مهم‌ترین مزیت‌های کمباین مدل 1055 به شمار می‌رود.
یکی از اقدامات ارزشمند این شرکت، ارائه تسهیلات خط اعتباری مکانیزاسیون و تسهیلات اشتغال‌زایی روستایی به خریداران این محصول و سایر تولیدات این کارخانه است تا تمام کشاورزان بتوانند از این خدمات بهره‌مند شوند.

افزایش بهره‌وری با تولید کمباین 1075
شرکت کمباین‌سازی در سال 1402 با هدف کاهش ریزش و تلفات دانه غلات در حین برداشت محصول، با ارتقاء عملکرد کمباین مدل ۱۰۵۵، محصول جدیدی را با نام کمباین مدل ۱۰۷۵ تولید و عرضه کرده است. در واقع درخواست‌های مسئولان وزارت جهاد کشاورزی و همچنین مشتریان و بهره‌برداران محصولات شرکت برای ارتقای فنی دستگاه‌ها و افزایش رفاه کاربران، باعث شد تولید کمباین‌ ۱۰۷۵ در دستور کار قرار بگیرد. نتایج حاصل از انجام تست‌ها و آزمون‌های عملکردی و مزرعه‌ای مربوط به این کمباین توسط مرکز توسعه مکانیزاسیون و موسسه فنی و مهندسی کشاورزی هم نشان می‌دهد کمباین مدل ۱۰۷۵ در حال حاضر بهترین کمباین برداشت غلات برای صرفه‌جویی در تلفات دانه است.
این محصول با رویکرد افزایش راندمان کمباین، کاهش هزینه‌های استفاده و بهره‌برداری از دستگاه و همچنین کاهش استهلاک و با همت و تلاش کارکنان، کارشناسان و متخصصان این شرکت تولید شده است که برای برداشت محصولات زراعی همچون گندم، جو، ذرت، کلزا، آفتابگردان و سویا مورد استفاه قرار می‌گیرد.
 

صرفه جویی 18 میلیون دلاری در خروج ارز با تولید کمباین برنج
چه کسی فکرش را می کرد، میان تحریم ها و مشکلات اقتصادی و حتی وابستگی 100 درصدی به واردات محصولی بسیار ضروی مانند کمباین برنج، شرکتی داخلی پیش قدم بشود و نمونه بومی این کالا را بسازد؟ شرکت کمباین‌سازی ایران در سال 1398 از نخستین خط تولید و مونتاژ کمباین مخصوص برداشت برنج کشور رونمایی و خط تولید این محصول را با بهره‌گیری از توان متخصصان داخلی و با استفاده از مهندسی معکوس راه‌اندازی کرد.
با توجه به این که برنج بعد از گندم، دومین محصول استراتژیک در ایران محسوب می شود، شرکت کمباین‌سازی ایران به این فکر افتاد تا با تولید کمباین برنج به این واردات پایان داده شود و کشور در تولید این محصول استراتژیک به خودکفایی برسد. از آن جا که در زنجیره تولید برنج و هر محصول زراعی، ماشین‌آلات برداشت مهم‌ترین ابزار برای کاهش هزینه‌های تولید، برداشت به موقع، کاهش هزینه تلفات و حفظ محصول تولید شده است، این نیاز وجود داشت محصولی هم تراز با کیفیت نمونه‌های خارجی توسط متخصصان داخلی طراحی و ساخته شود. 
تا پیش از تولید نمونه داخلی کمباین برنج توسط این شرکت، تمامی این کمباین‌ها به صورت 100 درصدی از خارج کشور وارد می‌شد و در اختیار کشاورزان قرار می‌گرفت، ضمن این‌که واردات سالانه بالغ بر هزار دستگاه کمباین برنج، خروج 18 میلیون دلاری ارز دولتی را از کشور به دنبال داشت.
 

توسعه ناوگان کمباین برداشت غلات
سال گذشته نیز با هدف توسعه ناوگان کمباین برداشت غلات و دانه‌های روغنی، تفاهم‌نامه‌ای میان وزارت جهاد کشاورزی، شرکت کمباین‌سازی ایران و همچنین مرکز توسعه مکانیزاسیون کشاورزی به امضا رسید تا علاوه‌بر جایگزینی کمباین‌های فرسوده با کمباین‌های نو، طرح تامین ۶۰۰ دستگاه کمباین برداشت غلات و دانه‌های روغنی نیز با همکاری وزارت جهاد کشاورزی اجرا شود. ارتقاء کمی و کیفی ناوگان کمباین‌های برداشت غلات و دانه‌های روغنی کشور، کاهش ضایعات و بهبود کمی و کیفی عملیات برداشت محصولات اساسی، از جمله دستاوردهای این تفاهم‌نامه به‌شمار می‌رود.

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید

تولیت آستان قدس رضوی

صبر و مهربانی از صفات الزامی برای پاسخگویان به مسائل شرعی است
تولیت آستان قدس رضوی شرح صدر، تحمل، مهربانی و مزین بودن به اخلاق نیکو را از صفات الزامی برای پاسخگویان به مسائل شرعی…

تلویزیون اینترنتی