پایگاه اطلاع‌رسانی آستان قدس رضوی بنام آستان نیوز شامل اخبار آستان قدس رضوی،تصاویر آستان قدس رضوی و رویدادهای موقوفات امام رضا

یک استاد دانشگاه در اعتراض به حوادث غزه و سرکوب دانشجویان در آمریکا عنوان کرد:
۱۴۰۳-۰۲-۲۰

تبیین اندیشه امام رضا(ع) راهگشای جهان امروز است

یک پژوهشگر علوم دینی سرکوب دانشجویان در دانشگاه های آمریکا توسط دولت این کشور را مصداق بارز بی عدالتی در دنیای امروز دانست و تبیین اندیشه امام رضا(ع) را راهگشای جهان امروز خواند.

 دکتر یحیی میرحسینی پژوهشگر و استاد دانشگاه میبد در گفت و گو با خبرنگار آستان نیوز، تاکید کرد: ظلم هایی که این روزها در غزه اتفاق می افتد و تبعیض و بی عدالتی ها و سرکوبی که  در دانشگاه های آمریکا جریان دارد، خارج از چارچوب عدالت و اخلاق است و نشان می دهد تفکرات جان شمول امام رضا(ع) چقدر می تواند برای امروز عرصه بین‌الملل راهگشا باشد.
این استاد قرآن و علوم حدیث، شخصیت بین المللی امام رضا (ع) را سبب وحدت ادیان و مذاهب اسلامی عنوان کرد و گفت: این شخصیت بین المللی می تواند در کنگره جهانی امام رضا(ع) به درستی تبیین شود.
این استاد دانشگاه با بیان اینکه جامعه ما دینی و مبتنی بر سنت ها حرکت می کند افزود: همیشه رفتارهای اسوه ها و الگوهای دینی مهم اند و توجه به سیره بزرگان و ائمه می‌تواند چراغ راه آینده ما باشد.
میرحسینی ادامه داد: خیلی از این الگوهای دینی ما شخصیت جهان شمول دارند و آموزه ها و سیره آنها در زمان ما هم می تواند مورد بهره برداری قرار گیرد.
وی با تاکید بر اینکه شخصیت امام رضا(ع) را از چند منظر می توان مورد توجه قرار داد، اظهار کرد: از دریچه مذهب شیعه می‌توان به امام رضا(ع) و تعالیم  ایشان نگاه کرد. همچنین از گفتمان فرامذهبی و درون دینی یعنی با نگاه اسلامی هم می توان به این شخصیت نگریست چنان که اهل سنت و بقیه مذاهب اسلامی نگاه محترمانه ای نسبت به امام رضا(ع) دارند و در منابع اهل سنت آمده که حتی مخالفان هم نسبت به ایشان گرایش و تمایل و علاقه داشتند. پس توجه به شخصیت و آموزه های امام رضا(ع) می تواند محور گفتمان مذاهب اسلامی باشد.
این پژوهشگر دینی به شخصیت بین ادیانی امام رضا(ع) اشاره کرد و یادآور شد: از منظر بین ادیانی هم حضرت رضا(ع) قابل مطالعه اند و ایشان با سران یهود و مسیحیت و زرتشت و حتی بودایی گفت و گو و تعامل داشتند.طبق پژوهش محققان احتمالا فردی که بودایی بوده هم با امام مناظره داشته زیرا در آن زمان مرو یکی از کانون‌های زندگی بوداییان بوده است.
میرحسینی با بیان اینکه شعار کنگره جهانی امام رضا(ع) در این دوره، نیاز بشر معاصر است تصریح کرد: این محوری که امسال کنگره جهانی امام رضا(ع) بر آن متمرکز شده حائز اهمیت بسیار است زیرا متاسفانه ظلم و بی عدالتی به شکل گسترده ای در گوشه و کنار جهان در حال وقوع است که حوادث غزه و سرکوب دانشجویان در دانشگاه‌های آمریکا نمونه بارز این ظلم و بی عدالتی است.
وی با ابراز خوشحالی از برگزاری کنگره جهانی امام رضا(ع) به میزبانی آستان قدس رضوی، گفت: شخصیت جهانی حضرت رضا(ع) در همین همایش ها و کنگره ها و با بحث و تبادلات علمی و مراودات فکری می تواند تبیین شود و برگزاری این کنگره در شناخت بیشتر حضرت رضا(ع) تاثیر سازنده ای دارد.
گفتنی است؛ پنجمین کنگره جهانی امام رضا(ع) با شعار«عدالت برای همه، ظلم به هیچکس» 24 و 25 اردیبهشت ماه با حضور اندیشمندان داخلی و خارجی در جوار بارگاه مطهر رضوی برگزار می شود.

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید

تولیت آستان قدس رضوی

مرکز «بشری»؛ در راستای فرمایشات رهبری برای کمک به زوجین نابارور و جوانی جمعیت احداث شد
تولیت آستان قدس رضوی احداث بزرگترین مرکز درمان ناباروری شرق کشور «بشری» در بیمارستان رضوی را اقدامی در راستای عمل به…

تلویزیون اینترنتی